Rush Rail har 89 miljoner i skuld

13694149_1206775519343599_1820206717_o-kopiaJärnvägsföretaget Rush Rail kommer troligtvis att tvingas ansöka om förlängd rekonstruktionstid, från tre månader till sex. Det framgår av den preliminära rekonstruktionsplanen som nu blivit offentlig. I den finns en hel del intressanta saker att läsa. Bland annat att Rush Rails primära mål med den nu pågående företagsrekonstruktionen inte är att skriva av skulder, utan att omorganisera företaget. ”Målsättningen är istället att komma till rätta med ägarproblematiken och omförhandla Bolagets avtal för att minska kostnaderna och öka intäkterna. Detta utesluter inte att Bolaget kommer att erbjuda sina fordringsägare ett ackord”, skriver Peter Öfverman, som tingsrätten utsett till rekonstruktör.

Investmentbolaget Bure ägde 30 procent av Rush Rail fram tills i juli 2014. En extra bolagsstämma beslutade då om en nyemission. Scandinavian Trainpartner AB tecknade aktier motsvarande drygt 85 procent. Plötsligt ägde Bure bara drygt fyra procent av Rush Rail. Bure vände sej då till tingsrätten med en så kallad klandertalan, som bifölls. Rush Rail överklagade. Saken kommer att prövas av hovrätten i oktober. Bure äger de sju Traxxlok som Rush Rail använder i sin trafik. Enligt Rush Rail har den pågående tvisten med Bure försvårat möjligheterna för ägarna att gå in med ytterligare pengar i företaget.

För att komma till rätta med sina ekonomiska problem har Rush Rail tagit fram ett åtgärdsprogram, som innehåller fyra punkter med följande rubriker: Långsiktig finansiering, genomgång av kostnader, genomgång och analys av nuvarande organisation samt den kanske mest intressanta punkten: genomgång och omförhandling av avtal. Här antyder Rush Rail att man sålt sina tjänster för billigt. ”Anledningen till Bolagets förluster och ekonomiska problem är bland annat att Bolaget tecknat alltför kostsamma leveransavtal och samtidigt inte tagit tillräckligt med betalt från flera av sina kunder. Detta har medfört att Bolaget varje månad blöder cirka 3-4 miljoner kronor”, skriver rekonstruktören. Rush Rails största kunder är Trätåg och Real Rail.

Den främsta anledningen till Rush Rails ekonomiska problem är dock det treårsavtal med norska Moelven som tecknades förra året. Det är en affär som den här bloggen rapporterat om flera gånger. Rush Rail vann en upphandling i Norge utan att ha giltigt trafiktillstånd. Bolaget har sökt norsk licens, men fått avslag tre gånger. Istället har man tvingats anlita Grenland Rail som underleverantör, vilket blivit synnerligen kostsamt. Parallellt med detta har Rush Rail anställt flera personer för sin Norgetrafik, vilket inneburit att företaget haft dubbla kostnader.

Rush Rails oprioriterade skulder uppgår till cirka 74 miljoner kronor, varav 60 miljoner är leverantörsskulder. Största fordringsägare är Trafikverket, som har en fordran på cirka 14 miljoner. Rush Rail har 15 miljoner i prioriterade skulder, bland annat till SE-Banken (6,3 miljoner) och Medström Invest AB (också 6,3 miljoner). SEB har säkerhet för sin fordran i form av företagsinteckning och pant i 35 godsvagnar. Medström har säkerhet i 35 andra vagnar. De totala skulderna uppgår alltså till 89 miljoner kronor, medan tillgångarna stannar vid 72 miljoner. Det gör en brist på cirka 17 miljoner. Tillgångarna utgörs till största del av inventarier, till ett bokfört värde av 35 miljoner kronor.

Rush Rail avslutade sin första rekonstruktion sommaren 2014.

Annonser

3 thoughts on “Rush Rail har 89 miljoner i skuld

  1. När Tx logistik fick bekymmer och sitt trafik tillstånd indraget, var det inte Rush Rail som fick ta över delar av trafiken? Hur kan det tänkas att gå med den trafiken om nu även Rush Rail måste kasta in handduken?

    • Rush tog inte över trafik. Tx hyrde in sig på deras trafiktillstånd. Idag kör tx sin trafik på cfl’s trafiktillstånd.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s