Hoppet står till blivande kollegan

En fridag eller en dag med eftermiddagstjänstgöring i Karlshamn brukar följa samma mönster. Revelj klockan nio, en snabbrunda till brevlådan med Alice, frukost, kaffe i soffan och kanske lite bloggande innan det är dags att packa väskan. Men först måste Alice få lite motion och mental stimulans. Det brukar bli några apporteringsövningar på gräsmattan och en runda på grusvägen bort mot järnvägen. Rundan brukar påfallande ofta sammanfalla med tidpunkten då godståg 6148 passerar. Tåget går från Malmö Godsbangård till Karlshamn. Häromdagen när Alice och jag var ute på vår vanliga promenad, så hörde jag hur bommarna gick ned och tåget närmade sej. Ibland tar jag upp mobiltelefonen för att fotografera. Det är alltid bra att ha genrebilder att illustrera diverse blogginlägg med. Den här gången var dock kameran inställd på filmning, utan att jag visste om det. Så istället för en bild blev det en video.

Som av en ren händelse så var det firmans finaste lok, Rc4 1290, som passerade. Det var ju ett trevligt sammanträffande. Dagens andra vagnslasttåg till Karlshamn var denna dag bara 234 meter långt och vägde inte mer än 774 ton. Ekipaget medförde vagnar till Mörrums bruk, Stillerydshamnen i Karlshamn samt till Sölvesborg. Några timmar senare såg jag i Facebook att det var en kollega och före detta tågklarerare som passerat förbi med detta 6148. Men han var inte ensam i hytten. Med fanns också en bloggarkollega som just påbörjat sin lokförarutbildning i Ängelholm. Vi kan kalla henne Fannybany. Efter två års studier till järnvägsingenjör har hon nu växlat in på ett nytt spår. Fannybany bloggar om livet som lokförarstudent och hur det kommer att bli att kombinera det nya jobbet med hennes stora intresse för hästar.

Jag hoppas mycket på Fannybanys bloggande. Det är många lokförarkollegor som börjar blogga, men nästan alla slutar efter ett tag. Oavsett anledning, så är det synd. Jag tycker det är väldigt intressant att läsa om hur andra kollegor har det, och vad de funderar över i sina lokförarhytter. Om ni vill göra som jag och följa Fannybanys bloggande så gör ni det på den här adressen:

https://hastbrudochlokforare.wordpress.com/

6 thoughts on “Hoppet står till blivande kollegan

  1. Utan att hänga ut föraren är det intressant att GC låter en förare vara handledare när Transportstyrelsens föreskrifter om lokförarutbildning; TSFS 2011:60, i 3 paragrafen, sista stycket kräver 3 års erfarenhet som förare för den som ska utöva praktisk utbildning.

    • Detta var bara en veckas medåkning, något nytt skolan börjat med. Lokförarna behövde inte vara handledare och de fick knappt ihop platser ändå kan jag säga. Man tager vad man haver nuförtiden :’)
      Tycker det är lite spännande att man kan sätta ”tid” på vem som kan bli handledare. Förstår att man vill ha något riktmärke, men vissa förare kan ju vara mer lämpade som handledare efter ett år, än vad många blir efter 10år. I dagens läge hoppas jag att företagen tänker förnuftigt för att detta ska gå runt 😀

  2. Jag såg filmen innan jag läste och såg inget speciellt med loket (först). Inte förrän jag läste din antydan tänkte jag på att det ju hade ”rätt” färgsättning! 🙂 Och tack för tipset om ännu en järnvägsblogg!

Kommentera

