Green Cargo vill gasa 2017

401848_10201317304802971_358590532_nGreen Cargos satsning på ett nytt intermodalt nätverk kommer att bli av – men i något slimmad form. Från början var planerna att tre containertåg om dagen skulle rulla från Skandiahamnen i Göteborg till Eskilstuna. Bangården i Gredby skulle bli ett nytt nav där vagnarna växlas om och skickas vidare mot bland annat Gävle, Södertälje och Norrköping. Den nya hub-lösningen byggs för att kunna garantera kvalitet och tillväxtmöjligheter för främst containervolymer. Green Cargo kommer också att ha en mix av vagnar som möjliggör att tyngre sjö- och tankcontainers kan hanteras. I och med att det är ett hubsystem kommer man att kunna sända transporter mellan samtliga destinationer. Det är alltså inte bara möjligt att åka till och från Göteborg.  ”Vi anser att det är viktigt att vi drar igång upplägget, även om det är i begränsad omfattning. Då går det att gasa när underlaget är tillräckligt. Förhoppningsvis sker detta redan någon gång under 2017. Nätverket har potential att växa”, säger Johan Gerdvall, chef för produktionsplanering inom Green Cargo. Den stora skillnaden mellan det ursprungliga trafikupplägget och det som kommer att dra igång i december, är att gångdagarna blivit färre. Själva relationerna är de samma. Några nya anställningar på lokförarsidan kommer inte att bli nödvändiga i ett första skede. Däremot kommer ett antal personer att rekryteras till den stationära tjänsten i Eskilstuna.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s