Fattig mångmiljonär

14184577_10210637415600913_6379205736435321007_nFör nästan exakt två år sedan passerades en milstolpe. Inläggen i den här bloggen hade då lästs över en miljon gånger. Lokaltidningen ringde och frågade hur det kändes. Reportern undrade också hur lång tid det skulle ta att samla ihop till miljon nummer två. Jag svarade att det nog aldrig kommer att ske. Det var ett svar som kom från hjärtat. För så kändes det just då. Den första miljonen tog drygt tre år att nå. Tre år av blod, svett och dårar. Det var därför miljon nummer två kändes så avlägsen. Men hör och häpna: nu är vi där! Två miljoner. Jag kan knappt tro att det är sant. Den här gången tog det inte tre år. Det räckte med två. Den som är bra på matte – och även vi andra – räknar snabbt ut att detta gör ett ungefärligt snitt på 40000 besök i månaden. Det innebär 1300 om dagen. Eller, om man så vill, en visning i minuten.

När jag rotade fram det gamla tidningsurklippet från 2014, så noterade jag en annan sak som jag faktiskt inte tänkt på tidigare. Intervjun med mej var publicerad i Blekinge Läns Tidning den 10 september 2014. Ja, det var ju också ett märkligt sammanträffande. Ni som följt bloggen genom åren vet att detta datum är lite speciellt för mej. Det var nämligen denna dag 2004 som min mamma skulle ha fyllt 50 år – och det var då den fruktansvärda kraschen med Kustpilen inträffade utanför Kristianstad. Två av mina kollegor dog. Och hade det inte varit för min döda mamma så hade det kanske varit jag som strukit med. En kollega hade blivit sjuk och personalfördelaren frågade mej om jag kunde ta hans arbetspass. Det kunde jag inte, eftersom jag skulle gå till mammas grav och tända ljus och minnas en person som jag älskade mer än någon annan. Man kan säga att min döda mamma räddade livet på mej.

Hursomhelst. Lite glad tänker jag vara en dag som denna. Mångmiljonär låter onekligen som en bra titel. Säkert landets fattigaste mångmiljonär. Men ändå.

5 thoughts on “Fattig mångmiljonär

  1. Tack för en trevlig, underhållande och alltid läsvärd sida.

    Liten fråga: Reflekterar du någonsin över alla som läser bloggen och låter det påverka ditt skrivande?
    Okay, det blev två frågor, men jag har alltid varit kass på matte… :-)))

  2. Bra blogg. Tycker du skriver mycket bra på ett informativt sätt. Kikar i bloggen flera gånger i veckan, här får man ju reda på nyheter före egna företaget informerar om det 🙂

  3. Fortsätt med din utmärkta blogg.
    Och tro mig, man blir inte lyckligare som miljonär. Man slipper gråta blod och man behöver inte äta nudlar till nästa lön när verkstads räkningen på bilen ska betalas. Livet blir lite enklare men inte lyckligare.

Kommentera

