En olycka kommer sällan ensam, brukar det heta. Fråga bara Rush Rail. För några dagar sedan tvingades företaget inleda sin andra företagsrekonstruktion sedan december 2013. I samma veva slog Transportstyrelsen till och meddelade att Rush Rail tills vidare inte får använda sina T66-lok. Myndigheten har, enligt uppgifter till bloggen, hittat brister i lokens tågskyddssystem. Detta ställer till mycket stora problem. Rush Rail har tvingats ställa in merparten av de tåg företaget kör åt Trätåg under helgen och måndagen. Även om tågen dras av ellok mellan de olika stationerna, så används dieselloken för fram- och undanväxlingar i bland annat Mora, Gävle och Borlänge. Rush Rail hoppas att problemen ska kunna åtgärdas redan på måndag och att trafiken ska kunna flyta som vanligt från tisdag. Rush Rail disponerar fem T66, varav två är utrustade för ERTMS-trafiken på Västerdalsbanan. Loken ägs av Beacon Rail. När det gäller företagsrekonstruktionen som inleddes i veckan, så meddelar flera lokförarkollegor att deras lön uteblev i torsdags. Lönen skulle egentligen ha betalats ut via den statliga lönegarantin, men så skedde inte.
Uppdatering: Transportstyrelsen har idag, tisdag, beslutat häva körförbudet på T66. Loken är genomgångna och all dokumentation uppdaterad. Rush Rails anställda har också fått ut sina löner, via länsstyrelsen.
Lite märkligt av transportstyrelsen. T66 har ju varit godkända länge, att man kommit på ett såpass allvarligt fel nu att man stoppar användandet så snabbt luktar unket. Men så har ju transportstyrelsen ett rykte om sig i europa att ge sig på mindre bolag
Positivt att vi har en kontrollmyndighet som vågar ingripa när något hotar säkerheten.
Jag håller med dig. Dock tror tror jag att myndigheterna är inte lika hårda mot GC och SJ. Tyvärr
varför ska statliga lönegarantin (ie min jävla skatt) betala lön åt ett förtag som inte sköter sitt skit.. what the moddafuck!
Kanske för att dom anställda som sliter dag som natt ska få sin lön? Skönt att mina skattepengar iaf går till folk som jobbar och gör rätt för sig och inte bara till människor som inte gör ett j-vla piss….that’s why, maddafakk….
+1
så du tycker att det är bra att ett företag kan prisdumpa sig in på marknaden för att sen förlita sig på att staten ska lösa företagets ekonomiska problem efter ett par år? Typ skulder till lok och vagnuthyrare, löntagare mfl… ? Är det ok?
Större prisdumpare än GC finns tyvärr inte på godsmarknaden. Men sen om det skiter sig så betalar pappa staten skulden så blir det bra…
Föresten, om vi ändå pratar om säkerhet, ska ingen nämna att det händer extremt många incidenter på det gröna åkeriet ? stoppkörningar Karlshamn, Malmö, Emmaboda.. Kollisioner i Kärreberga, Olofström … Och allt detta på knappt två månader… Visst kör ni miljoner tåg och blå bla bla… Men sånt hörde man inte innan eller iallafall inte lika mycket …
Personer som uttrycker sig på amerikansk ghetto-engelska ”madda-fakke-niggah” har knappast förmågan att erlägga så mycket mer än några ynka kronor i kommunalskatt och borde låta bli att kommentera.
Jag genererar bra mycket mer skatt än vad många av mina medmänniskor i detta land gör. Sen huruvida mitt maddafakk snack påverkar kan vi ta i ett annat forum, men vi kan väl förenkla på ett snabbt sätt så du blir lugn; Jag bemöter som jag blir bemött…
Lugna och fina nu, boys…
Börja bli mycket FB-skit här nu. Intelligensnivån på den berörda författaren till den kommentaren kan inte mäta sig med en lokförares. För att bli lokförare måste man bli vuxen först. =)
du, det var inget personangrepp, bara ett statement, varför tar du åt dig…?
till Berry: det var inget personangrepp, bara ett statement, varför tar du åt dig
Tror också mindre bolag granskas hårdare med all rätt, Sj GC mfl. får nog betraktas som mer seriösa alla dagar i veckan. Kortsiktiga vinstintressen gör att det kan vara frestande att slarva med underhåll av lok/vagnar (vet inte om det är så i detta fallet).
Då får du nog titta noggrannare på GC. Bra med regler, usel efterlevnad. GC håller på att bli värst i branschen
Är du go eller? bara för att man är ett mindre bolag är man inte mindre seriös!
Go? Små bolag är inte per automatik oseriösa. Men tror ändå superslimmad personal både administrativ och förare gör att det lätt blir väldigt kortsiktigt, det börjar väl tyvärr vara så även på stora bolag.
Lite larvigt att inte få växla för att det finns någon brist i ett tågskyddssystem som.varit godkänt i typ 14 år.
Håller med.
Vad jag har hört så vart det servicen som Midwaggon har utfört på t66 som transportstyrelsen slog ner på.
Känns lite drastiskt att göra det nu. De borde fått lite tid på sig att fixa? Fast nu vet vi inga detaljer i fallet