Rush Rail tvingas ställa in

DSC01702En olycka kommer sällan ensam, brukar det heta. Fråga bara Rush Rail. För några dagar sedan tvingades företaget inleda sin andra företagsrekonstruktion sedan december 2013. I samma veva slog Transportstyrelsen till och meddelade att Rush Rail tills vidare inte får använda sina T66-lok. Myndigheten har, enligt uppgifter till bloggen, hittat brister i lokens tågskyddssystem. Detta ställer till mycket stora problem. Rush Rail har tvingats ställa in merparten av de tåg företaget kör åt Trätåg under helgen och måndagen. Även om tågen dras av ellok mellan de olika stationerna, så används dieselloken för fram- och undanväxlingar i bland annat Mora, Gävle och Borlänge. Rush Rail hoppas att problemen ska kunna åtgärdas redan på måndag och att trafiken ska kunna flyta som vanligt från tisdag. Rush Rail disponerar fem T66, varav två är utrustade för ERTMS-trafiken på Västerdalsbanan. Loken ägs av Beacon Rail. När det gäller företagsrekonstruktionen som inleddes i veckan, så meddelar flera lokförarkollegor att deras lön uteblev i torsdags. Lönen skulle egentligen ha betalats ut via den statliga lönegarantin, men så skedde inte.

Uppdatering: Transportstyrelsen har idag, tisdag, beslutat häva körförbudet på T66. Loken är genomgångna och all dokumentation uppdaterad. Rush Rails anställda har också fått ut sina löner, via länsstyrelsen.

Annonser

22 thoughts on “Rush Rail tvingas ställa in

  1. Lite märkligt av transportstyrelsen. T66 har ju varit godkända länge, att man kommit på ett såpass allvarligt fel nu att man stoppar användandet så snabbt luktar unket. Men så har ju transportstyrelsen ett rykte om sig i europa att ge sig på mindre bolag

    • Kanske för att dom anställda som sliter dag som natt ska få sin lön? Skönt att mina skattepengar iaf går till folk som jobbar och gör rätt för sig och inte bara till människor som inte gör ett j-vla piss….that’s why, maddafakk….

    • Större prisdumpare än GC finns tyvärr inte på godsmarknaden. Men sen om det skiter sig så betalar pappa staten skulden så blir det bra…
      Föresten, om vi ändå pratar om säkerhet, ska ingen nämna att det händer extremt många incidenter på det gröna åkeriet ? stoppkörningar Karlshamn, Malmö, Emmaboda.. Kollisioner i Kärreberga, Olofström … Och allt detta på knappt två månader… Visst kör ni miljoner tåg och blå bla bla… Men sånt hörde man inte innan eller iallafall inte lika mycket …

  2. Personer som uttrycker sig på amerikansk ghetto-engelska ”madda-fakke-niggah” har knappast förmågan att erlägga så mycket mer än några ynka kronor i kommunalskatt och borde låta bli att kommentera.

  3. Tror också mindre bolag granskas hårdare med all rätt, Sj GC mfl. får nog betraktas som mer seriösa alla dagar i veckan. Kortsiktiga vinstintressen gör att det kan vara frestande att slarva med underhåll av lok/vagnar (vet inte om det är så i detta fallet).

      • Go? Små bolag är inte per automatik oseriösa. Men tror ändå superslimmad personal både administrativ och förare gör att det lätt blir väldigt kortsiktigt, det börjar väl tyvärr vara så även på stora bolag.

  4. Lite larvigt att inte få växla för att det finns någon brist i ett tågskyddssystem som.varit godkänt i typ 14 år.

  5. Känns lite drastiskt att göra det nu. De borde fått lite tid på sig att fixa? Fast nu vet vi inga detaljer i fallet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s