Järnvägsföretaget Rush Rail är för andra gången under rekonstruktion. Huvudanledningen är att äventyret i Norge kostat mer än det smakat. Rush Rail vann upphandlingen av den så kallade Moelventrafiken förra året, trots att man saknade trafiktillstånd i Norge. Tre gånger har företaget sedan ansökt om sådant tillstånd, men fått avslag vid samtliga tillfällen. Istället har man tvingats anlita en underleverantör – Grenland Rail – för att klara sina åtaganden i Norge. Fortsatta ägarstrider med Bure ligger också bakom, precis som lokproblem och ökande förseningsavgifter till Trafikverket. En företagsrekonstruktion innebär att företag med ekonomiska problem kan få hjälp att få ordning på finanserna istället för att försättas i konkurs. De anställda får då lön via den statliga lönegarantin, och inte via företaget. Under en rekonstruktion är företaget skyddat och någon utmätning får inte ske. Första gången Rush Rail tvingades till en företagsrekonstruktion var i december 2013. Rush Rail kör bland annat timmer- och fliståg åt Trätåg och Moeleven, samt kombitrafik åt Real Rail på sträckorna Göteborg-Sundsvall och Falköping-Jönköping.
Att misslyckas 3 gånger verkar väldigt konstigt, är det inte ”bara” dokumenterade garantier,rutiner etc.?
Sen att få till det i praktiken skulle blivit det verkliga testet….