Hector Rail vill flyga högt

Apropå ingenting 1: Hector Rail har högtflygande planer och tänker växa. Den tidigare SAS-medarbetaren Joakim Landholm har rekryterats som koncernchef, enligt uppgifter till bloggen. Den verkställande direktören, Mats Nyblom, kvarstår i sin befattning.

Apropå ingenting 2: Green Cargo sålde förra året ett stort antal lok, bland annat åtta Rc4. Flera av dessa ellok har företaget sedan hyrt tillbaka. Lokbristen gör nu att Green Cargo kommer att hyra även ett Traxxlok, från företaget MGW. Tanken är att lokflottan på framförallt det södra stålomloppet, Borlänge-Oxelösund, ska förstärkas.

Advertisements

8 thoughts on “Hector Rail vill flyga högt

  1. Apropå 1: bra att någon operatör satsar framåt

    Apropå 2: kanske GC borde fundera på att modernisera lokflottan. Måste vara bland den äldsta lokflottan i europa. Och kraven ökar på tyngre tåg och ser man till miljön så vill många ha återmatande elbroms

    • Rd är ombyggda Rc2. Loken har kvar de gamla boggierna, i övrigt är i princip allt annat utbytt. Förarhytterna är till exempel moderniserade på många sätt, bland annat med dataskärmar istället för analoga mätare.

      • I korta drag:
        Komponenter kvar sedan Rc2/3:

        – Huvudtransformator
        – Boggier
        – Traktionsmotorer
        – Återledningstransformator
        – Delar av bromssystemet, ungefär från styrventil/reläventil och neråt
        – Ganska mycket av kontaktorer mm, men där skiljer det sig tydligen litet från individ till individ.
        – Strömavtagare, även om de har byggts om med autodrop
        – Hjälpkompressor

        Nya komponenter:
        Förarhytter med inredning och klimatanläggning
        Huvudbromskontroller
        Direktbromskontroller
        Hela hjälpkraftsystemet
        Strömriktarna fungerar som de gamla,men är nybyggda med nya komponenter
        Ny styr-, regler- och övervakningselektronik (MITRAC)
        Ny huvudkompressor, tork och filteranläggning för tryckluften
        Ny ”linjeinduktor” som bl a ersätter de gamla glättningsreaktorerna

  2. Är det någon skillnad utrustningsmässigt på A och B ändan av RD loken, såg att det på ett GC lok var uppmärkt med röda ränder

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s