Apropå ingenting 1: Hector Rail har högtflygande planer och tänker växa. Den tidigare SAS-medarbetaren Joakim Landholm har rekryterats som koncernchef, enligt uppgifter till bloggen. Den verkställande direktören, Mats Nyblom, kvarstår i sin befattning.
Apropå ingenting 2: Green Cargo sålde förra året ett stort antal lok, bland annat åtta Rc4. Flera av dessa ellok har företaget sedan hyrt tillbaka. Lokbristen gör nu att Green Cargo kommer att hyra även ett Traxxlok, från företaget MGW. Tanken är att lokflottan på framförallt det södra stålomloppet, Borlänge-Oxelösund, ska förstärkas.
Apropå 1: bra att någon operatör satsar framåt
Apropå 2: kanske GC borde fundera på att modernisera lokflottan. Måste vara bland den äldsta lokflottan i europa. Och kraven ökar på tyngre tåg och ser man till miljön så vill många ha återmatande elbroms
Ja precis, GC va fan köp på er lite nytt nu.
Finns lok idag som kan ersätta dubbla Rc-Rd. Kan hector kan GC. Eller?
Till att köpa nytt behövs pengar.
Kan någon lite enkelt förklara skillnaden på Rd och Rc. Blir aldrig klok på dessa lok! xD
Rd är ombyggda Rc2. Loken har kvar de gamla boggierna, i övrigt är i princip allt annat utbytt. Förarhytterna är till exempel moderniserade på många sätt, bland annat med dataskärmar istället för analoga mätare.
I korta drag:
Komponenter kvar sedan Rc2/3:
– Huvudtransformator
– Boggier
– Traktionsmotorer
– Återledningstransformator
– Delar av bromssystemet, ungefär från styrventil/reläventil och neråt
– Ganska mycket av kontaktorer mm, men där skiljer det sig tydligen litet från individ till individ.
– Strömavtagare, även om de har byggts om med autodrop
– Hjälpkompressor
Nya komponenter:
Förarhytter med inredning och klimatanläggning
Huvudbromskontroller
Direktbromskontroller
Hela hjälpkraftsystemet
Strömriktarna fungerar som de gamla,men är nybyggda med nya komponenter
Ny styr-, regler- och övervakningselektronik (MITRAC)
Ny huvudkompressor, tork och filteranläggning för tryckluften
Ny ”linjeinduktor” som bl a ersätter de gamla glättningsreaktorerna
Är det någon skillnad utrustningsmässigt på A och B ändan av RD loken, såg att det på ett GC lok var uppmärkt med röda ränder
Det handlar om att markera ut lokets A- resp B-ände. Viktigt att veta åt vilket håll loket kommer att rulla när man kör med radiostyrning.