En ovanlig vagn

13882382_10210342167779902_3386517083265659373_nEfter en fantastisk månad med sol, bad, ledigt och en veckas tjänstgöring på Inlandsbanan är den här bloggaren tillbaka i vardagen. Det vill säga som lokförare i Karlshamn. Jag är glad så länge den utlåningen varar. Men vi får se vad som händer efter augusti. Några nya kollegor är på väg in, både lokförare och radioloksoperatörer. Samtidigt fortsätter manfallet i Älmhult, så jag anar åt vilket håll skutan lutar. Innerst inne hade jag nog hoppats på att få åka till typ Ånge och köra lite riktiga tåg igen. Det var länge sedan jag fick klä mej i uniform och inte i skitiga arbetskläder. Nuförtiden blir det som bekant mest växlingsuppdrag, och då är naturligvis Karlshamn att föredra, med tanke på det minimala avståndet hem.

Den här arbetsveckan började redan i måndags. I normala fall jobbar vi ”poolare” från tisdag till tisdag, men just den här veckan behövde jag vara ledig på söndag. Imorgon alltså. Personalfördelaren flyttade därför min fridag. Det är en annan fördel med att vara på hemmaplan och jobba. Det är lättare att bolla med dagarna. Att börja klockan 5.15 efter en ledig helg är förstås inte optimalt, men ibland får man bita ihop. Att det sedan ramlar in ett 530-meterståg som ska växlas upp gör ju inte saken bättre. Mjukstart? Jo, tjena.

I Karlshamn växlar Green Cargo på flera olika platser. Mörrums bruk är naturligtvis den stora kunden. Dit kör vi två gånger om dagen, men bruket ligger utanför stationsgränsen. I Vekerum närmare bestämt. Det innebär ungefär två kilometers tågkörning från Karlshamn. Andra kunder som får vagnar är kombiterminalen, Åhlborg, gasterminalen, Stillerydshamnen och AAK. Ibland kommer vagnar som ska lossas vid frilasten på bangården. Det händer dock inte så ofta. Något som inträffar ännu mer sällan är att Tefac på AAKs område behöver en vagn att lasta i. Mjölvagnar kör vi till AAK med jämna mellanrum, men att Tefac vill ha en vagn inträffar lika ofta som en solförmörkelse. Sedan jag fick mina första övningsturer i Karlshamn, i december förra året, har vi aldrig växlat vagnar till eller ifrån detta Tefac. Men i onsdags hände det faktiskt. Egentligen skulle tomvagnen ha satts ut redan förra veckan, men när kollegorna skulle backa in den på rätt spår, så gick växeln inte att få i läge. Klotet ligger liksom gömt i en hålighet under växeln. Grus och annan bråte samlas med tiden i gropen. Växeln blir omöjlig att lägga om. Hela den så kallade Sojakajen är för övrigt full av nedsänkta gatuspår vilket ställer till problem då och då.

Men nu var växeln lagad. Jag och kollegan kopplade på vagnen på Karlshamns C, och begärde växling till Karlshamns Västra. Solen sken, så det gjorde absolut ingenting att jag behövde ställa mej på vagnen och åka i en kilometer. Sedan vände vi och bytte körriktning så loket hamnade främst. I sakta mak tuffade vi genom stan, jämsides med Prinsgatan. I sista korsningen innan fabriksområdet var det som vanligt kaos, med bilar och bussar som körde mot rött. Vakten vid grinden blev lite förvånad över att vi kom redan på morgonen. I normala fall växlar Green Cargo i innerhamnen på eftermiddagarna. Kollegan visade var vagnen skulle stå. Växeln gick lätt att lägga om. Två rostiga gamla bromsskor, som såg ut att vara från den tiden spåret i Prinsgatan fortfarande var smalspårigt, placerades på båda sidor om första hjulaxeln och vagnen tömdes på luft. Det pös till i styrventilen och bromsblocken släppte. Uppdraget slutfört. Åtminstone första delen.

Vi fortsatte med det stora dieselloket i ytterligare några hundra meter, allt längre ut i hamnen, genom några trånga passager och förbi lastbilar som parkerat oroväckande nära spåret. Förutom att lämna Tefacvagnen skulle vi också hämta tre lastade mjölvagnar, med en sammanlagd vikt av 213 ton. Vagnarna skulle avgå i eftermiddagståget till Malmö, för vidare befodran till Holmsund utanför Umeå. Vagnarna innehåller rapsmjöl.

Idag när jag hade varit på Mörrums bruk med ett massavedståg, så tittade jag på bokningsläget för nästa vecka. Då såg jag att Tefacvagnen är klar att hämta. Exakt vad som numera finns i den har jag ingen aning om. Men jag gissar på fett av något slag. Jag frågade mina innebandykompisar, som jobbar på just Tefac, men inte ens de visste. Överhuvudtaget så verkar de tycka att den där järnvägsvagnen mest ställer till besvär. ”Spåret är bara i vägen. Folk fastnar med cyklarna i de lömska spåren och slår halvt ihjäl sej”, menar kamraterna. Nåväl. Jag jobbar måndag eftermiddag och tisdag förmiddag innan jag påbörjar den veckolånga ledigheten. Kanske blir det jag som får hämta Tefacvagnen i början av veckan? Det kunde ju vara lite småkul. Ingen vet när det händer igen. Om det händer.

13 thoughts on “En ovanlig vagn

  1. Att cykla omkull i ett industrispår är ju aldrig trevligt men du kan hälsa dina innebandykompisar att företag med spåranslutning har lägre kostnader för lastbilstransporter pga av ökad konkurrens från järnvägen. Enl en 8 år gammal utredning om det kappilära järnvägsnätet.
    Fast den uppgiften kom innan östeuropeiska åkerier på allvar slog ihjäl svenska åkerier, både på väg och räls.

    Jag ska försöka hitta den och skicka den till dig.

  2. Oj – en alldeles utmärkt beskrivning över växlingsrutiner och distribution som också ger en trevlig bild av ditt arbete på terminalen. Tack. – Glöm inte hoppas på regeringen utredning om kilometerskatt för lastbilar. Du har ju fått ett namn där.

    • Jag håller tummarna för någon form av kilometerskatt, Hampus! Men det är många intressen och organisationer som är motståndare till detta, så vi får se om den verkligen blir av. Skatten väntas till exempel slå hårt mot glesbygden.

      • Kallar vi det för skatt så slipper utländska åkare betala eftersom de inte är skattepliktiga i Sverige. En vägtull på de större vägarna tror jag mer på

  3. En liten fråga med betoning på Karlshamn, som jag hoppas kan få svar på?😊
    Ifö rostfria i Mörrum som har spår in till sig som man tidigare trafikerat, varför upphörde denna trafiken egentligen? Om man nu ska ha fast stationerad personal i KH varför inte försöka återuppta denna trafik, samt åter igen göra ett försök med Karlskrona och dom lokala företagen i närheten, tex ABB, Dynapac samt Tarkett i Ronneby och få till en lokal volym och sedan fortsätta att utveckla detta med färjetrafiken. Är det någon här som tänkt dessa tankar förutom jag. Skulle inte detta kunna fungera. 😊

    • Det kanske skulle fungera om förutsättningarna för godstrafik på järnväg blir bättre. Kostnaderna idag är för höga, om man jämför med lastbilstrafiken. Någon Ronnebytrafik tror jag inte alls på. Alla industrispår är ju upprivna.

      • Hörde också att en återupptagen trafik till Nymölla är i görningen. Isåfall bra att kombinera med Åhus och den eventuellt kommande trafiken där.
        Blev glad när jag hörde nyheten om Nymölla. 😊👍
        Kanske inget nytt för dig dock?

  4. Idag har vi varit och hämtat tefacvagnen, den lämnar karlshamn i morgon eftermiddag i tåg 6147.
    Efter att den varit i Malmö och vänt åker den norrut med samma destination som mjölvagnarna Holmsund.

Kommentera

