Min månad: juli 2016

Juli blev en riktigt bra månad för mej. Förutom en dryg veckas tjänstgöring på Inlandsbanan och några strödagar som utlånad till Kalmar och Karlshamn, så har jag varit ledig. Jag och familjen har haft det riktigt bra. För första gången på länge har jag dessutom känt att jag hunnit och orkat engagera mej hundraprocentigt i bloggandet. Jag har beskrivit problematiken med lokförarbristen i flera inlägg, som väckt debatt. Jag har också kunnat berätta några helt egna nyheter, bland annat om Rush Rail och Fråga Lokföraren. Jag skrev en analys av framtidens godstrafik på järnväg. Det inlägget har snart delats 2000 gånger på Facebook. Det är roligt att se att slitet ger resultat. När jag summerar månaden så blev den faktiskt en av de allra bästa i bloggens historia. Inläggen har lästs över 62000 gånger.

Resan norrut till Östersund blev också minnesvärd. I år fanns Kära Hustrun och busiga Alice med vid min sida. Vi stannade till hos gamla TGOJ-kollegor på både upp- och nedvägen. Arbetspassen på Inlandsbanan är stentuffa över sommaren, så jag varvade jobbet med några fridagar. En dag tog vi bilen ut i Storsjöns skärgård, vi åkte färja till en ö och gick till ett ställe som hette Tivars mejeri. Vilken fin kväll det blev, i solen vid vattnet. Alice skötte sej exemplariskt, precis som under hela resan, även om några barn som skulle hälsa fick sej några rejäla pussar. En annan dag blev vi bjudna på kaffe hemma hos en läkare och hans fru. Det var också väldigt trevligt. Jag har fått kontakt med den järnvägsintresserade läkaren via bloggen, och i vintras när jag var som tröttast hjälpte han mej att se verkligheten med öppna ögon. Det var nyttigt och ytterst hjälpsamt. Kära Hustrun och Alice gjorde några småutflykter längs Inlandsbanan. En dag klev de av i Hoting, en annan kom de på i Åsarna.

Upplägget på årets sommartrafik var – och är – lite annorlunda. Tågvärdarna har dragit ned på guidningen, efter beslut av företagsledningen. Tidtabellerna är dessutom uppsnabbade. Flera fikastopp är borta jämfört med förra året, bland annat i Åsarna, Moskosel, Vaikijaur och Jämtlands Sikås. Istället har Inlandsbanan byggt om sina Y1or. Numera finns en liten kioskavdelning i vagnen, som möjliggör enklare servering ombord på tåget. Förändringarna är, enligt uppgift, ett led i förberedelserna inför den året runt-trafik som Inlandsbanan hoppas kunna starta. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Borde inte tidtabellerna under sommarmånaderna kunna anpassas efter turisterna? Handlar resan bara om en transport, och inte en upplevelse, så kan ju folk lika gärna åka buss. Åtminstone så länge bussarna går parallellt med tåget, vilket sker idag.

9 thoughts on “Min månad: juli 2016

  1. Ditt inlägg är: Posted on 31 juli, 2016 00:08. Du är en omtänksam bloggare som tar hand om dina besökare.

  2. Fina bilder! Du borde skaffa Instagram i mobilen för regelbundna bilduppdateringar!

    Enda bloggen jag följer!

  3. Åh vilka fina bilder! Påbörjar min lokförarutbildning i Ängelholm i höst, efter 2 års järnvägsingenjörs-pluggande. Har läst om LIA-problemen och är hyfsat orolig över det faktiskt! Varför tar inte transportstyrelsen och gör en massutbildning av ”lärare” om det nu är så illa!? Bör man vara nojig?

    I min blogg försöker jag reda ut om det kommer gå att kombinera ett liv med häst och ett lokförarliv! Vad tänker du om saken? Pengar, tiden?

    Gillar din blogg! 😀

    • Kul att du gillar bloggen! Du har valt världens bästa jobb, den saken är helt klar, så det är bara att gratulera. Har ingen aning om hur det är att ha häst, så den saken kan jag inte uttala mej om. Pengar lär nog inte bli ett problem… LIA-problematiken är för komplex för att kunna kommentera i korthet, men nojig tror jag absolut inte att du behöver vara!

      • Er veldig artig å følge med på dine gleder og utfordringer i hverdagen, og dine betraktninger rundt svensk og internasjonale jernbanedrift. Som flere over nevner er dette en blogg i særklasse, og er en av få blogger jeg føger.

        Begynner i Green Cargo Norge i oktober, så skal bli gøy å få prøvd denne delen av bransjen også.

    • Problemet är ju att det är ”vanliga” lokförare själva som måste vilja bli körlärare, och det är inte alltid järnvägsföretagen kommer med tillräckliga incitament (läs: pengar :p). Körlärarna nyttjas hårt, dels av LIA-elever, men också av anställda förare som går diverse intern- och fordonsutbildningar. En körlärare på mitt företag kan i bästa fall få räkna med en vecka egen körning per månad…

      Nojig ska du dock inte vara, de svenska utbildningsföretagen är seriösa, och körlärarna håller hög nivå! Se tidigare inlägg av bloggaren. 🙂

      Sedan vill jag tillägga hur trevligt jag tycker det är att få fler kvinnliga kollegor; det behövs inom samtliga områden i branschen! 🙂

  4. Er alltid gøy å følge med på beskrivelsen av din hverdag, og utfordringene i jernbanesektoren både i sverige og internasjonalt.

    Begynner i Green Cargo Norge fra oktober, skal bli spennende å se den delen av bransjen også.

Kommentera

