Rush Rail får nej – för tredje gången

13728434_1206774942676990_245383600_oRush Rail har för tredje gången inom relativ kort tid fått nej på sin ansökan om trafiktillstånd i Norge. Statens Jernbanetilsyn, SJT, menar att Rush Rail fortfarande inte kan ge svar på de frågeställningar som kommit upp. Tvärtom skriver SJT att Rush Rail inkommit med nästan samma skrivelser som förra gången man ansökte om norsk trafiklicens. ”Statens Jernbanetilsyn kan inte se att de ändringar och uppdateringar som är gjorda, är tillräckliga för att besvara de frågor som är beskrivna i brev daterat 16 oktober 2015. Rush Rail visar därför inte att de uppfyller de specifika nationella kraven som är nödvändiga med hänsyn till riskhantering och säkert bruk av nätet som finns beskrivet i jernbaneföreskriften”, skriver SJT i sitt beslut. Enligt uppgifter till bloggen kommer Rush Rail nu att anlita en norsk konsult för att om möjligt kunna göra en ny ansökan. Tidigare har man haft hjälp av en svensk konsult.

Annonser

10 thoughts on “Rush Rail får nej – för tredje gången

  1. hej
    Blå Tåget fick nej-ja-ja när Transportstyrelsen och förvaltningsstyrelsen bestämmer.

    Vem har sista ordet ?

    Vet du ?

    Hälsningar en gammal poolare

    • Förvaltningsrättens beslut gäller, tills annan högre instans sagt annat. Det vill säga, Blå Tåget rullar. Tills vidare är kanske bäst att tillägga.

  2. Känner mig säkrare som lokförare när kontrollinstanserna verkligen börjar hålla efter oseriösa aktörer.

    Hoppas att vår svenska myndighet också blir mer ”hands on” och kontrollerar att allting som står på papper verkligen efterlevs.

  3. Bra att det görs kontroller. Mer sånt i Sverige tack, få bort oseriösa aktörer. Skulle gärna se att gamla lok också plockades bort speciellt dieslar från 50-60talet som fortfarande används!!

      • Korrekt, jag tänkte mest på miljön. Ser tyvärr alldeles för ofta dessa gamla dieslar framföras under tråd, i det fallet skulle iallafall jag vilja se kraftigt höjda banavgifter.

      • Det är väl redan så det funkar, att diesellok får betala högre banavgifter, och kör de på elektrifierad bana så får de hosta upp ännu lite mer?

      • Hittar inte svarsknappen till kommentaren nedan men till ”M”: Diesellok får betala emissionsavgifter per förbrukad liter på alla Trafikverkets spår. Avgiften är högre för icke miljöklassade lok.

    • Är du verkligen seriös?

      Om vi ”bara begränsar oss till utsläpp och inte tänker på trafiksäkerhet eller vägslitage samt vad det innebär miljömässigt att tillverka nya lastbilar:

      Vad är värst? 15 nya lastbilar eller en T44 mellan Veddige och Tomteboda med 300 meters tåglängd?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s