Den hemliga löneförmånen

vampAtt vara lokförare på ett godståg kan vara tufft. Slangbrott, lövhalka, rödkortade vagnar, tjuvbroms på axel 956, solen i ögonen, en AC som inte fungerar, självmordskandidater, växelfel, rännskita, ett lok som krånglar och en minister som vill avveckla det du håller på med är bara några exempel på saker som en lokförare måste brottas med. Naturligtvis har jobbet också många fördelar. Plus en och annan hemlig löneförmån, som inte ens Skatteverket kan göra någonting åt. Titta på bilden här intill så förstår ni. Kantareller. Massor av kantareller. Det är en kollega som knäppt bilden längs Kinnekullebanan. Tidigare idag var hon på väg från Hallsberg till Mariestad och vek av från Västra stambanan i Gårdsjö. Plötsligt såg hon något som lyste i skogen. På ett ställe var marken alldeles gul. Kollegan hade sina aningar. När hon några timmar senare var på väg tillbaka mot Hallsberg, så tittade hon på klockan. Tåget var över en timme tidigt, och inga andra tåg skulle ut på banan. Hon bromsade ned sitt godståg, klättrade ned från loket och fick sina misstankar besannade. Kantareller. Det var bara att börja plocka. Hon fyllde hela sin jacka med svamp innan det var dags att fortsätta färden norrut. Så kan det alltså också gå till i den riktiga järnvägsvärlden. Det är en idyll som inte många utomstående känner till, långt från nedrivna kontaktledningar, höghastighetsbanor och riksdagsbeslut.

Och apropå kantareller. En tågklarerare i Karlskrona berättade en gång om en lokförare som var känd för att alltid köra för fort och komma fram för tidigt. Vi kan kalla honom Börje, eftersom han faktiskt hette så. Varje gång Börje kom med godståget från Alvesta, så stod han vid infartssignalen när tågklareraren kom till jobbet tidigt på morgonen. Han var irriterad över att inte bli insläppt på stationen. Han tyckte att alla som sov längre än till fyra på morgonen var latmaskar. En dag ankom Börje i exakt rätt tid. Tågklareraren blev lite orolig. Hade det kanske hänt något längs linjen? Nejdå, Börje hade bara stannat i Rödeby och plockat en kasse full med kantareller.

Själv har jag aldrig lyckats få kantareller med mej hem efter ett arbetspass. Däremot en liter hjortron, efter ett stopp längs Inlandsbanan. Dessutom hade jag under flera månader span på en fin gran som stod strax utanför Olofström. Den växte bara några meter från banvallen, så jag tänkte att den blir det ingen som saknar. När julen närmade sej så packade jag ned en liten såg i lokförarväskan. Jag bromsade ned tåget och gjorde mej redo för ett snabbstopp. Men vad ser jag? Trafikverket hade för första gången på säkert tio år varit ute och röjt längs banan. Av den en gång så fina granen återstod nästan ingenting. Så snopet.

One thought on “Den hemliga löneförmånen

  1. Kul att läsa, vilket fick mig att tänka tillbaka ända till början av 50-talet då min far var lokförare i Kalmar. Själv var jag i 5-års åldern men kommer ändå ihåg! När det vankades blåbärs/lingon tider så hoppade vi (jag, mor och far) på ett godståg i Kalmar med destination mot Emmaboda. Nånstans mellan Nybro och Emmaboda i de djupa skogarna stannade godståget till så att vi kunde hoppa av och plocka våra bär. Senare på dagen kom ett godståg i andra riktningen och stannade till så vi kunde hänga på. Antar att vi slog oss ner i nån lämplig godsvagn. Kanske det var vanligt bland lokförarna i Kalmar att göra så?
    Vad vet jag, men det sitter fortfarande fint i mitt minne. Liten grabb som man var……

Kommentera

