Hon låter svensk godstrafik dö

13567257_10210045336279300_5428062216580038824_nJag har länge varit bekymrad över den svenska godstrafikens framtid. Några uttalanden den senaste veckan har inte gjort mej lugnare. Tvärtom faktiskt. Det började med en intervju i Sydsvenskan. Stena Line har beslutat köpa in nya färjor, men ingen av de nya båtarna är beställda med järnvägsdäck. Detta väntas bli ett mycket hårt slag för framförallt Trelleborg när de gamla tågfärjorna tjänat ut. ”Det är marknaden och politikerna som bestämmer. Vi står vid sidan om och betraktar vad som händer. Vi ser en successiv nedmontering av godstrafiken på järnväg”, säger Niclas Mårtensson, VD för Stena Line. Några dagar senare fick infrastrukturministern och socialdemokraten Anna Johansson en enkel fråga i samband med Almedalsveckan på Gotland. Frågeställarna ville veta hur ministern tänkt öka godstågens ekonomiska konkurrenskraft. Frågan fick inget svar. Antingen vet Anna Johansson inte hur hon ska få lönsamheten att bli bättre för järnvägsföretagen, eller så vill hon helt enkelt inte att den ska bli det. Hon låter skeppet sjunka. Men sånt kan man förstås inte tala högt om. Därav det uteblivna svaret.

Att lönsamheten faktiskt är usel hos svenska operatörer är ingen hemlighet. Man måste inte vara nobelpristagare – eller minister – för att förstå att om godstransporter på järnväg ska ha en framtid, så måste förutsättningarna bli bättre. Idag är det billigare för en fraktköpare att låta lastbilar dra 35 trailers Malmö-Stockholm, än att lasta dem på ett tåg. Vad händer i detta kritiska läge? Jo, banavgifterna höjs ytterligare och lastbilarna tillåts bli både längre och tyngre. Det är tydliga tecken på en transportpolitik som räknat ut godstågen. Eftersom den omhuldade så kallade marknaden inte lyckats hantera alla de problem som uppstått under senare år låter man hellre lastbilsåkerier ta över än ger vika i sin politiska övertygelse. Principer har blivit mångt viktigare än fungerande godstransporter.

Jag tror att vi inom fem, tio år kommer att få se en slakt av svensk godstrafik. Den verksamhet som ligger risigast till är förmodligen Green Cargos vagnslasttrafik. Den bygger på ett stort nätverk av stora och små orter och industrier dit godsvagnar kan hämtas och lämnas. Många kunder samsas om samma tåg. Men Green Cargo har, precis som så många andra, svårt att få plus och minus att gå ihop. Risken finns för nya neddragningar. Ett krympande nätverk och uppsagda kontrakt gör att andra kunder får bära en allt större del av den ekonomiska kakan. Det kommer inte att hålla. Nästa steg är en fullskalig avveckling av vagnslasttrafiken, som idag utgör ungefär hälften av all Green Cargos verksamhet.

Inte heller då kommer dessa marknadskrafter att kunna gripa in och rädda järnvägstransporterna. Hur mycket svenska makthavare än vill tro det, så finns det ingen operatör som är intresserad av att köra tre vagnar om dagen till Billesholm eller fyra vagnar i månaden med rapsmjöl från Karlshamn. Järnvägstrafik bygger nämligen inte på splittring, utan på samordning och stordriftsfördelar. Heltågen och systemtågen, Green Cargos och andras, kommer troligtvis att klara sej något bättre, men även här kommer det att bli problem på sikt. Landets beslutsfattare har nämligen stirrat sej blinda på internationella transporter, och helt glömt bort den inhemska trafiken. Det är fräsigare att kunna köra tåg till Rom än till Hyltebruk och Vetlanda.

Jag tror nog att det fanns en tid när våra folkvalda faktiskt trodde på svensk godstrafik. Det har trots allt gjorts en del satsningar. Ta exemplet med upprustningen av banan Emmaboda-Karlskrona. En miljard plöjdes ned i den satsningen. Det var inte för Kröstatågens skull, utan för godstrafikens, som banan moderniserades. Det är flera år sedan terminalen på Verkö invigdes, men trots en fullständig invasion av lastbilar från Polen så rullar inte en enda trailer eller container på tåg. Denna typ av misslyckades investeringar gynnar inte järnvägens sak och har nog fått beslutsfattarna att tänka till både två och tre gånger när nya satsningar på tåg ska klubbas. Miljödebatten har tyvärr också hamnat ur fokus. Gröna transporter i all ära, men prislappen är ändå det som överskuggar allt annat. Billiga transporter är viktiga för köpkraften och för svenskt näringsliv. Om godset körs av en bulgarisk lastbilschaufför med svältlön eller en bortskämd svensk lokförare är helt ointressant.

Överhuvudtaget har godstrafiken hamnat i skuggan. Jag har till och med bekanta som undrar om det verkligen finns några godståg kvar. Och egentligen är det inte så konstigt. När hörde du senast en TV-debatt som handlade om svenska godstransporter? När såg du ett inslag i Rapport om upprörda godskunder? Handlar det om järnväg, handlar det om persontrafik. Om SJ, höghastighetsbanor och Mälardalstrafik. Godstrafik på järnväg existerar inte i den offentliga debatten. Och kanske har infrastrukturministern rätt. Om vi bortser från miljöargumenten, varför är järnvägstransporter så viktiga? Vad skulle det innebära för Sverige om godstågen försvann? Skulle du och jag märka (jo, jag skulle nog påverkas) om en majoritet av godstågen ersattes av lastbilstransporter? Nej, knappast.

Det jag är duktigt trött på är hyckleriet. Sluta låtsas och säg sanningen. Det som nu utspelar sej är en ren parodi. Regeringen vågar inte ta ansvar för en nedläggning av banor och trafik. Istället låter man Trafikverket sköta den lilla obehagliga sysslan, genom anslag som knappt räcker till ens det viktigaste. Jag häpnar över hur enkelt svenska politiker klarar sej undan ansvar. Kritiken riktas mot allt och alla – utom de som egentligen bestämmer. SJ, Trafikverket, Skånetrafiken, Strukton och allt vad de heter får sej alla en släng av sleven. Anna Johansson och hennes kamrater i Sveriges Riksdag glider enkelt undan. Ändå är det här besluten fattas och ramarna sätts. Jag har varit inne på detta i otaliga inlägg i bloggen genom åren, men allmänhet och journalister tycks alla djupt okunniga och ointresserade i ämnet grundläggande järnvägskunskap.

Jag är ingen anhängare av avregleringar och konkurrensutsättningar. Det är ingen hemlighet. Men vi måste inte återgå till den gamla ordningen med ett stor-SJ för att rädda godstransporterna kvar på spåren. Det som måste till är en viss subventionering. Kalla det miljörabatt eller vad som helst. Ett annat alternativ är att införa hårdare och kostsammare regler för lastbilstrafiken. Diskussioner i detta ämne har förts i åratal, men i princip ingenting händer. Skulle Sverige gå i bräschen för en sådan förändring hade förmodligen EU fått tokspel. Den fria marknaden är viktigare än något annat. Jag tycker att det får vara slut på EU-fjäsket. Det gäller för övrigt i många frågor. Men tycker Anna Johansson och hennes kompisar i Sveriges Riksdag det? Nej, och det är därför hon låter den svenska godstrafiken dö.

0691264514114_Max

Annonser

30 thoughts on “Hon låter svensk godstrafik dö

  1. Hej!
    Du hörde nog heller ingen makthavare tala om hur dålig lönsamhet det är inom godstransporter på väg heller?
    Vet många hederliga svenska åkerier som sliter sitt hår över illojal konkurrens, men så är läget och inte mycket att göra åt.
    Man talar om miljö men till sist handlar det om kronor och ören och det är den fria marknaden och globaliseringens baksida. Låter kanske banalt men så tror jag att det fungerar.

    Med vänlig hälsning,
    Owe Pettersson Örebro

    • Logistiken inom vägväsendet är också under all kritik. Men det har behandlats i media genom Janne Josefssons utmärkta program Uppdrag Granskning.

      Men händer något? Nej, inget märkbart precis.

      Regeringen måste bytas ut, en ny regering av andra partier som har prio att träda ur EU måste tillsättas för att få ordning på detta debacle.

    • Det går att göra något åt det men då får vi inte bara svälja vilka idiotiska regler som helst.Vem bär ansvaret för denna illojala konkurrens?Då får vi dra dessa herrar och damer fram i ljuset och kräver rättelse för alla vet om detta och därför blir fler och fler EU skeptiska för att detta och mycket mer får fortsätta år efter år.Detta går ju över normaltänkande människors förstånd.

  2. Förvisso har infrastrukturen brister och ett ministerium som saknar konkreta svar om godstransporter gör inte saken bättre. Dock delar jag inte den svarta bilden som målas upp i artikeln. Investitioner som Trafikverket företar riktar sig bland andra in på att förbättra utbyggnad av långa mötesspår, nya spår till postterminaler och en förbättrad kapacitetstilldelning som i framtiden kommer att öka möjligheten för ad-hoc verksamhet.

    Det största hotet mot godsjärnväg är chaufförslösa och elektifierade lastbilar, som inom de närmaste 20 åren blir verklighet. Dessa ”Google-truckar” kommer att göra vagnslasttrafik överflödig och därför borde marknadsledaren redan nu se om sitt hus och anpassa sin verksamhet till morgondagen: Det vill säga att fokusera på långväga systemtransporter som tack vare den låga energiåtgången även i framtiden kommer att spela roll.

    Järnväg bedrivs alltför ofta av nostalgiska skäl och bemöter kunder och intressenter med ”så har vi alltid gjort vi kan inte förändra nåt”. Varken flyg-, båt- eller bilbranschen har detta tänk utan hittar lösningar snabbare. Dags att vi inom järnvägen inriktar oss också på framtiden, istället för att kräva åtgärder för att bibehålla status quo.

    • ”Det vill säga att fokusera på långväga systemtransporter”

      Nej varför det? Det är väl bättre att järnvägen också satsar på förarlöst. Skenorna och signalsystemet finns redan. Förarlösa godståg skulle vara en bra lösning för vagnslasttrafiken. Lasta en godsvagn på ett sidospår, och skicka iväg det till mottagarens sidospår i en annan landsända, eller ett helt annat land. Det behövs ingen rangering, vilket snabbar upp transporten.

    • Förarlösa icke spårbundna fordon? Det tror ingen på utan dessa människor som tror på undergången. Att sätta robotar på vägarna är emot allt i mänsklighetens utveckling.

      • Det är det väl verkligen inte. Kolla på hur automatisering utvecklas inom bokstavligt varje branch i världen. Detta är bara nästa steg och har visat sig fullt fungerande vid flera test gjorda. Det är dags att folk inser vart utvecklingen är på väg och antigen ger upp, eller hänger med. Bakåtsträvare har tyvär ingen plats i framtidens samhälle.

  3. Man måste göra det svårare för utländska chaufförer att köra i Sverige. Eller se till att om de jobbar här ska det vara Svenska löner. Samt att lastbilarna följer svensk standard med miljö osv.

    Men Markus har en poäng med att även de lågavlönade chaufförerna blir överkörda av ”google-truckar” och eldrivna. Men vi är inte där ännu.

    Själv tycker jag det vart jätteskönt och slippa massa lastbilar på våra vägar som segar ner trafiken. Ständigt irritationsmoment.

  4. Anna Johansson och hennes kamrater i Sveriges Riksdag glider enkelt undan. Var inte orolig jag tror du kommer få stöt av riksadagsledamoterna för ditt resonemang….

  5. Det finns ingen poäng med att skylla på EU när det är svenska politiker som har ansvaret för svensk järnväg och dito politik. Det är mycket hyckleri och ogenomtänkta förslag på järnvägsområdet. Snabbjärnväg som miljömässigt är ren nettoförlust och inte löser särskilt mycket av problemen som järnvägen har, för att ta ett högprofilexempel i dagarna.

    Men det är märkligt att politikern säger att de vill ha mer järnväg när de agerar för att göra den olönsam. Å andra sidan verkar våra politiker inte förstå det här med att företag måste vara lönsamma för att kunna investera och finnas kvar.

  6. Jag läser till Järnvägsingenjör, och många av professorerna och lärarna som har forskat, jobbat och jobbar med Svensk Järnvägstrafik spår att Godstrafiken på järnvägen kommer minska.

    Dock pekar man istället på att järnvägen är överbelastad, och persontrafiken rankas högre än godstrafiken. Så när det kommer till den punkten att man måste klämma in fler tåg på en bana med fylld kapacitet, då får godstrafiken stryka på foten. Prognosen för detta spektakel är emellan 30-40 år, innan järnvägen är utbyggd och man kan öka godstrafiken igen. Tills dess så kommer man få skicka allt via lastbil.

  7. Jag håller med, politikerna verkar inte förstå finessen med godståg. Satsar vi på låglöneförare och 33 meter långa lastbilar så kommer vi självfallet flytta trafiken från spåren till vägarna. Ingen gynnas av det, möjligen Volvo. Vi får sämre trafiksäkerhet, fler bilköer och ökad energiförbrukning.

    Vi har ju fortfarande en järnvägsindustri i Sverige. Satsa på den! Gör forskningsprojekt. Låt industrin ta fram förarlösa godståg. Spåren och signalsystemen finns redan. Lämna förslag på hur anslutningsväxlar vid stambanorna kan bli billigare och effektivare.

  8. Mycket bra skrivet Jonas! frågan är vad en sådan politiker som Anna J har för meriter mer än att hon råkade ha en viss Göran som far?? Och Miljöpartiet har tydligen glömt allt vad miljö heter både vad gäller järnvägen och brunkol och satsat allt på invandring!

  9. Mycket välskriven artikel hoppas den når långt in i den politiska debatten och den har redan nått ett par politiker.

    Jag tror Trafikverket behöver ta bort de enorma avgifterna för växlar till industrin ett första skede. Sen behöver vi en trafikpolis värd namnet som gör sitt jobb utan att vara rädd för att bli kallad för rasist utav Rose’vänstern på Södermalm om de klampar en rumänsk lastbil.
    Troligtvis behöver Green Cargo synas lite mer och argumentera för deras sak och inte vara så oflexibla som jag har fått den uppfattningen att det företaget är.
    Men hur som helst är det viktigt att detta nu börjar diskuteras och alla kan vara överens om att det finns ett antal hundra miljarder tillgängliga från ett annat statligt verk till den befintliga järnvägen och då syftar jag inte på att ställa in bygget av nya höghastighetsbanor…….

    • Om du syftar på alla skattesmitarmiljarder är ju problemet att skattemyndigheten INTE har dessa pengar tillgängliga.

      • Jag antar att du syftar på Skatteverket när du skrev Skattemyndigheten. Du kan nog räkna ut vilket verk som överöses med pengar just nu som dränerar bla järnvägen på pengar och oss som är beroende av en fungerande tågtrafik både för att ta oss till jobbet och sen ha något att arbeta med som järnvägen förtjänstfullt än så länge lyckas leverera.

  10. Ha inga förhoppningar. Politikerna har låtit svenska utlandsåkerier tyna bort utan att ha gjort några ansträngningar alls. Nu har öststatsåkerierna börjat ta för sig även av vår inrikestrafik. Tusentals jobb har försvunnit och fler blir det utan att några åtgärder vidtas. Det finns bestämmelser som begränsar utländska åkeriers verksamhet i landet men knappt några poliser som har kompetensen att utföra kontroller. Kombitrafikdirektivet tillåter dessutom utländska åkerier att permanent bedriva kombitransporter i Sverige. Av någon märklig anledning behöver inte dom betala lön enligt våra avtal vilket krävs inom andra branscher när personal utstationeras.

  11. En av de bästa , klaraste och mest sanningsenliga analyser av svensk godstrafik på järnväg jag läst!
    Men, jag tror att vi glömmer en sak. Jag tror att påtryckningar från Volvo, Scania, petroleumbranschen m fl spelar en helt avgörande roll för vad politikerna ”tillåts” tycka och besluta. Scania behöver bara t ex påpeka att…”hm… vår fabrik i Brasilien går bra…hm…om vi inte får bättre villkor i Sverige, vår hemmamarknad, så…kan vi flytta tillverkningen dit istället”.
    Vad gör politikerna då? Jo, precis det vår nuvarande regering gjort. Man tog efter sitt tillträdande omedelbart beslutet att tillåta tyngre lastbilar. Man tog beslutet att inte frysa höjningen av banavgifterna.
    För mig är sambandet (last)bilindustri – förd politik solklart.

  12. Bor jämte järnvägen. Var timme kommer ett persontåg fyllt till 20% som bäst. Inga godståg . Kanske de går om natten. Har personbefordran på järnväg någonsin gått med vinst? Hur är det med Bothniabanan? Fullbelagd? Är det inte riktigt tunga transporter, för tungt för lastbil, som är den rätta nischen. Som man ser i USA?

  13. Det är inte att politikerna inte bryr sig om godstrafiken det är att de inte bryr sig om Sverige överlag. Det verkar som om det är svågerpolitik och främjade som gäller allt annat är sekundärt.

  14. Ystad står redo när felprioriteringen i Trelleborg blir verklighet.

    Jag ser inte lika mörkt på situationen. I alla fall inte av dessa anledningar. Vi har vare sig förare,lok eller spårkapacitet att öka trafiken på kort sikt i Sverige. Det finns inte ens tid för allt eftersatt underhåll som behöver göras.
    Skulle vi sedan låta de EU-fientliga ta oss ur EU så har vi inte heller några laster att köra eftersom handeln med just EU är så väldigt viktig för lilla exportberoende Sverige.

  15. Jag måste vara dum för jag begriper inte att det kan vara billigare att skicka en lastbil mellan A och B än att hänga på en vagn till på tåget som ändå går.

    • För att tåget inte går exakt när det behövs för logistiken och behöver två omlastningar från och till lastbil för att nå hela vägen. För små laster är därför lastbil enklare och billigare att hantera. En försenad leverans som innebär att en industri står still några timmar är en reell risk med gång men mindre risk med lastbil.

      Till det kommer banavgifter, trånga järnvägar och annat som ställer till det för järnvägen.

      • Jag köper inte detta jag arbetade tidigare på DHL vi fick in vagnarna på morgonen och lastade dem under dagen med DHL personal och lossades på mottagningsorten av DHL personal dagen efter så kostnaden var bara för dragning av vagn +hyra.Borde vara billigare än att köra det på vägen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s