Green Cargo satsar men andra kör

13508889_10209950562590017_1973942990294115386_nKarlshamns Hamns VD Mats Olsson bekräftar nu att tågtrafiken till och från Stillerydshamnen kommer att öka ytterligare från och med nästa år. I ett inlägg på Facebook skriver han: ”Idag ringer Trafikverket och frågar om vi kan ta emot ytterligare 3 ankomster respektive avgångar per vecka med ytterligare en operatör nästa år. Vilket vi självklart ska se till att klara av. Det är ju detta vi investerat i hamnen för. För 3 år sedan hade vi 5 ankomster per vecka. 2017 blir det därmed tillstånd för 19 ankomster per arbetsvecka. En mycket bra utveckling som följer och överträffar vår långsiktiga prognos”. Olsson skriver inte namnet på den nya operatören, men den här bloggen har sedan tidigare avslöjat att företaget Swedtrac sökt just tre tåglägen i veckan mellan Karlshamn och Folkesta utanför Eskilstuna.

Så sent som för några veckor sedan började Tågfrakt trafikera Karlshamn med tåg från Skandiahamnen. Det är APM Terminals som anlitats av Maersk för att frakta plåtdetaljer åt Volvo, från Olofström till Kina. Idag rullar containertåget enbart under torsdagskvällen och natten, men efter sommaren hoppas berörda parter att trafiken ska kunna utökas. ”SCT Transport kommer att trafikera sträckan Göteborg–Karlshamn en gång per vecka i vardera riktning under sommaren för att förhoppningsvis utöka denna trafik med ytterligare någon eller några avgångar per vecka under hösten, säger Svante Altås”, VD för containertransportförmedlaren SCT Transport till Transportnet.se.

Förutom Tågfrakt och Swedtrac kör också Green Cargo och Vida tåg till Stillerydshamnen. Green Cargo flyttade sin verksamhet från Kristianstad till Karlshamn i december 2016 eftersom man såg en ökande efterfrågan på transporter. När nya transporter nu ska igång är det andra operatörer som kör tågen. Utökningen av tågtrafiken på den västra delen av BKB väcker också många frågor. ”Hur länge klarar Blekinge kustbana av denna ökningstakt innan man från politiskt håll beslutar att bygga Sydostlänken mellan Älmhult, Olofström och Karlshamn?”, skriver Mats Olsson.

Den massiva expansionen av järnvägstrafik till Karlshamn gläder dock inte alla. Frustration är stor sex mil bort. I Karlskrona satsade kommunen 70-tals miljoner på investeringar i en ny terminal på Verkö, och lyckades också få Trafikverket att lägga närmare en miljard (!) på den så kallade Emmabodabanan. Man räknade med flera godståg om dagen. Satsningen har blivit en totalflopp. I princip inga godståg har avgått från Karlskrona sedan terminalen invigdes i mars 2014. Inte heller inför 2017 finns några tåglägen beställda till Verkö, trots att företrädare för kommunen, terminalen och Stena Line vid ett otal tillfällen berättat om ”mycket lovande framtidsplaner”. Bristen på tåglägesansökningar behöver dock inte betyda att godstrafiken till Verkö helt uteblir nästa år. Uppgifter till bloggen gör gällande att Swedtrac har planer på tåg till och från Karlskrona några dagar per vecka, kanske i anslutning till avgångarna och ankomsterna till Karlshamn.

Annonser

5 thoughts on “Green Cargo satsar men andra kör

  1. Sistnämnda raden är intressant… i anslutning till trafiken till Karlshamn. Det skulle alltså innebära godståg mellan Kh och Ck igen. Det var ju många år sedan senast.

  2. Ja, och det skulle kanske också innebära att den nya godstrafiken till Karlskrona inte går via Emmabodabanan, som rustades för just detta ändamål.

    • Ja, smått komiskt, eller tragiskt. För samma pengar (nästan) hade vi fått Sydostlänken…..

  3. Och att köra först t Karlskrona och sedan Karlshamn via Emmaboda blir väl för långt och därmed ekonomiskt och logistiskt omöjligt kantänka…

    • Tåglägena som är beställda Karlshamn-Folkesta går via Hässleholm, om jag sett rätt. Så om det blir en koppling Karlshamn-Karlskrona så lär trafiken inte gå via Emmabodabanan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s