Här stod tiden stilla i 15 år

13508970_10209876105128627_3920070562729285925_nPå järnvägsstationen i Karlshamn hänger några gamla tidningsurklipp. De är från början av 2000-talet. Det var ungefär då jag själv började min bana vid SJ. Själv blev jag placerad i Malmö. Öresundsbron hade just öppnat och SJ skrek efter personal. I Karlshamn däremot var det deppigt värre. ”Karlshamn upphör som godscentral” är rubriken på en av artiklarna. ”SJ hotar Sydostlänken” är en annan braskande, och kanske säljande, rubrik. Anledningen till de deprimerande artiklarna var att SJs godstrafikdivision, som några månader senare skulle komma att döpas om till Green Cargo, beslutat säga upp samtlig växlingspersonal i Karlshamn. Varslet berörde fem personer. Idag känns det lite konstigt att läsa de gamla urklippen. Nästan exakt 15 år efter uppsägningarna vill Green Cargo åter öppna min hemstad som stationeringsort. Trafiken är redan igång, men först framåt hösten eller vintern räknar företaget med att ha Karlshamn som formell placeringsort.

Fram tills i januari 2002 fanns alltså fem man anställda. På den tiden handlade det om växlingspersonal och lokomotorförare, idag vill Green Cargo främst anställa lokförare. Anledningen till de beslutade neddragningarna under 2001 var att godsmängderna hade minskat i Karlshamn och Blekinge. Volymerna sjönk på Mörrums bruk och trafiken till Nättraby hade upphört helt. Godshanteringen i Ronneby och Karlskrona var sedan länge borta. Green Cargo hade svårt att få lönsamhet i Karlshamnståget. Nu skulle istället tågen bemannas med förare och växlare från Hässleholm. Denna personal skötte även Sölvesborgsväxlingen. Karlshamnståget utgick från Malmö, med personalbyte i göingemetropolen. Sölvesborgståget växlades ihop i Hässleholm och startade därifrån. Detta tåg drogs oftast av dubbla diesellok och medförde vagnar till Kristianstad, Nymölla, Bromölla, Hanaskog, Åhus och Sölvesborg. Utbyte av lok och personal skedde med lokalgodståg som anordnades på sträckan Karlshamn-Sölvesborg. Tåget hämtade och lämnade också vagnar vid Ifö Sanitär i Mörrum.

13450813_10209876077367933_8250289840023523100_nIdag har de flesta av dessa kunder försvunnit. Nymölla är borta, precis som Hanaskog och Åhus. Ifö Sanitär i Mörrum fick sin sista vagn för tio år sedan, ungefär i samma veva som dåvarande Banverket installerade en svindyr växel in till fabriksområdet. Bromölla är nedlagt. Det är mycket tråkigt som hänt på 15 år. Så länge växlingspersonalen fanns anställd i Karlshamn, fanns också minst ett lok placerat där. På slutet var det en V5, dessförinnan tre Z66. När Hässleholmspersonalen tog över växlade man med ankommande tåglok, det vill säga en radiostyrd T44. Godståget ankom till Karlshamn på morgonen och avgick igen framåt lunchtid. Så såg upplägget ut, i grova drag, år efter år. Ja, faktiskt ända fram till i december förra året.

Samma företag som 2002 beslutade stänga Karlshamn och säga upp personalen, gör nu helt om. Plötsligt blir Karlshamn navet, istället för Hässleholm och Kristianstad. Två vagnslasttåg om dagen ankommer och avgår från Karlshamn. Den största kunden är Mörrums bruk, men vagnar växlas också till och från Eon, AAK och flera anda platser i Stillerydshamnen. Sölvesborgsväxlingen utgår numera från staden vid Mieåns mynning. Även på helgerna rullar godstågen. Varje lördag och söndag ankommer tåg med massaved, som ska vidare till Mörrums bruk. Förutom Green Cargo trafikerar också Vida och Tågfrakt Karlshamn. I december kanske Green Cargos Karlshamnspersonal får ett nytt uppdrag: sprittåget till och från Åhus som idag körs av CFL cargo. Det statliga järnvägsföretaget har nämligen ansökt om kapacitet på spärrfärdssträckan Kristianstad-Åhus och om tåglägen Göteborg-Kristianstad.

Nu är det inte bara gulnade tidningsartiklar som hänger på väggarna i Karlshamns gamla, men ack så fula, stationshus. En stor plansch med galanta damer pryder några kvadratmeter. Affischen är från 1996 och gör reklam för SJ och det så kallade Tjejtrampet. På en låst dörr sitter en skylt som förkunnar ”SJ – stängt”. Det är som om något släckte och låste och gick hem för 15 år sedan. Nästan ingenting har hänt i lokalerna.  Det är som om tiden stått stilla i de mörka korridorerna.

Men nu händer det alltså saker. Green Cargo är just i detta nu mitt uppe i en rekryteringsfas. Man söker både lokförare och radioloksoperatörer till Karlshamn. Minst sex personer behöver man. Det är vad som krävs för att klara nuvarande upplägg. Eventuellt kommer ytterligare någon eller några förare att anställas, för att förbättra och variera tjänstgöringen. Då skulle ett av de två tågparen till Malmö kunna bemannas av personal från Karlshamn. Tongångarna är alltså helt annorlunda nu jämfört med 2002. Det är onekligen märkligt hur saker och ting kan förändras. Längst bak i bunten med tidningsurklipp hittar jag lite överraskande en artikel som jag själv skrivit. Den är från 1994 och är hämtat från tidningen iDAG, som var en sammanslagning av Kvällsposten och Göteborgs-Tidningen. Överallt i Sverige varslade SJ personal om uppsägning – utom i Karlshamn. Där behövdes det tvärtom förstärkning. Ungefär som idag alltså. När jag läser de gamla artiklarna kan jag nästan inte låta bli att skratta. Är allting i tillvaron en enda lång upprepning?

När det gäller Sydostlänken har den fortfarande inte blivit byggd. Mycket kan vi anklaga SJ för, men i det här fallet misstänker jag att bolaget är utan skuld.10712938_10208562769176049_2309640773531519478_n

Annonser

4 thoughts on “Här stod tiden stilla i 15 år

  1. Mycket intressant skildring hur snabbt världen förändras, så dåligt av SJ Gods (Green Cargo) att inte kunna förutse det (OBS ironi). Om järnvägen vill vara med och utföra de transporter som näringslivet efterfrågar så måste man vara mycket flexibel, tyvärr så kan anställda komma i kläm. 1996 var det många gamla järnvägsorter som drabbades av stora uppsägningar.
    BG

  2. Då skulle man kunna säga att Kalmar är där nu där Karlshamn var för 15 års sen. Trafiken har minskat och minskat. Nu till T17 så är det bara ett tågpar kvar.

  3. Rent produktionsmässigt borde Kalmar alltså försvinna ? Men misstänker det inte är så självklart i praktiken. …. Observera att jag själv inte tycket varken bu eller bä

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s