Eskilstuna nav i ny storsatsning

etGreen Cargo planerar från december att göra en storsatsning på den intermodala containertrafiken. Knutpunkt för den nya trafiken kommer att bli Eskilstuna. På sikt är tanken att tre tåg om dagen ska trafikera sträckan Skandiahamnen-Eskilstuna. Därifrån kommer sedan containerpendlar att rulla till bland annat Gävle, Södertälje, Norrköping och Stockholm. ”Vi behöver hitta ett intermodalt nätverk för att få möjlighet att fånga upp nya volymer”, säger Johan Gerdvall, chef för produktionsplanering på Green Cargo. Tanken är också att en del av de containers som idag transporteras i Green Cargos vanliga godståg ska flyttas över i de nya pendlarna. På så sätt frigörs kapacitet i vagnslasttågen.

Bangården i Eskilstuna har fört en tynande tillvaro sedan TGOJ införlivades i Green Cargo för drygt fem år sedan. Nu kan det bli full fart igen. Sju personer kommer i så fall att behövas för bangårdstjänsten. Nyrekrytering kommer att ske på den stationära sidan. På lokförarsidan väntar Green Cargo med nyanställningar i avvaktan på hur den nya trafiken utvecklas. Tågen kommer att bemannas från Hallsberg och av de lokförare som redan finns i Eskilstuna. Frågan är om den begränsade bangården i Eskilstuna verkligen klarar den nya trafiken? ”Vi valde mellan Eskilstuna och Västerås. Sett till bangården vore kanske Västerås att föredra, men Eskilstuna har andra fördelar. Till exempel tillgången till personal och närheten till verkstaden”, säger Johan Gerdvall.

Just TGOJ bedrev under många år en omfattande containertrafik, lik den Green Cargo nu satsar på. Intercontainer Scandinavia, ICS, var TGOJs största kund. Tågen utgick från Skandiahamnen och rullade till flera destinationer. Västerås var då en centralort. Där växlades tågen om och avgick mot nya mål. Som till exempel just Norrköping, Gävle och Södertälje. TGOJ tappade 2010 ICS-trafiken till Rush Rail. Ett par år senare havererade hela containertågsbranschen. ”Detta är ingen kopia av TGOJs trafik, men vi har sett att det finns ett intressant flöde. Nu riktar vi oss inte till en separat kund, utan vill fånga upp flera”, säger Johan Gerdvall.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s