SJ planerar nytt nattåg till Oslo

Nattåg i kvällsljus.SJ undersöker möjligheten att återuppta nattågstrafiken mellan Stockholm och Oslo. Senast det begav sej med sådan året runt-trafik var i december 2008. Då rullade nattågen två dagar i veckan. Den här gången kan satsningen bli betydligt större. SJ har nämligen ansökt om tåglägen sex dagar i veckan mellan de två huvudstäderna. Planeringen sker i hemlighet. Trafikverket får inte uttala sej om handläggningen, eftersom SJ begärt sekretess. En källa inom SJ bekräftar dock uppgifterna för bloggen. Bolaget har ansökt om ny trafik på Oslo, och det handlar om nattåg. När SJ la ned nattågstrafiken för knappt åtta år sedan hade man bara 40 bokade platser i genomsnitt per avgång. Det var långt ifrån vad som behövdes för att få lönsamhet i affären. Nu gör SJ uppenbarligen en ny bedömning. Bolaget påbörjade sin Norgesatsning redan förra året, då snabbtåget X2000 sattes in och antalet avgångar utökades. Så sent som förra månaden rullade de sista dagliga nattågen mellan Stockholm och Jämtland. I fortsättningen kommer trafiken enbart att bedrivas under högsäsongsperioderna, sammanlagt 90 dagar om året. För två år sedan varslade SJ om nedläggning av nattågstrafiken Malmö-Stockholm, men efter massiva protester i framförallt Skåne ändrades beslutet och sedan dess har faktiskt resandet ökat med 97 (!) procent.

Edit: Sekretessen är hävd. SJ har ansökt om kapacitet för tåg 3 och 4, på sträckan Cst-Oslo, måndag-fredag samt söndag. Önskad avgångstid Cst 22.10, ankomst Oslo 5.55. På andra hållet: Avgång Oslo 21.50, ankomst Cst 6.16.

Advertisements

6 thoughts on “SJ planerar nytt nattåg till Oslo

  1. Bättre underlag på den linjen än till Östersund. För övrigt så är det tråkigt med den negativa utvecklingen för nattåg, jag åker en del och tycker om det. Jan Lindahl skriver väl om problemen i senaste numret av TÅG.
    När nuvarande ligg- och sovvagnar är slut om 5-15 år är det nog tyvärr slut på nattåg i Sverige.

  2. Tycker denna satsning låter väldigt märkligt inte minst på planerna på höghastighetstågen. När det gäller din sista mening om ökningen på 97% så undrar jag vad motsvarande siffror är passagaerarantalmässigt.

  3. Jeg har litt vanskelig for å forstå at Oslo-Stockholm har grunnlag for nattog i tillegg til snabbtåg (og her økes vel antallet fra desember).

    For noen år tilbake kjørte SJ et ”triangel”-opplegg mellom Oslo, Malmö og Stockholm via Göteborg, som ga et sovevognstilbud Oslo-Malmö, Oslo-Stockholm og Stockholm-Malmö.

    Sett fra et Oslo-ståsted er et nattog til Malmö mye viktigere. Hit går det ingen snabbtåg, og et nattog ville gitt gode forbindelser til København og kontinentet. Siden nattoget Stockholm-Malmö kjøres fra før, hvorfor ikke da starte ”triangel”-opplegget igjen, framfor å kjøre to separate nattog (Oslo-Stockholm og Stockholm-Malmö)?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s