Beslut: SJ Nytt läggs ned

1150955_10208302799596972_3460399234260495709_nSJ har nu fattat det definitiva beslutet: personaltidningen SJ Nytt läggs ned efter sommaren. SJ Nytt var en gång i tiden en av Sveriges största personaltidningar. Så sent som 2010 utsågs den också till den allra bästa. Uppgifterna bekräftas av Monica Berglund, som är kommunikationsansvarig på SJ. ”Vi har påbörjat ett arbete för att hitta nya sätt att kommunicera internt inom SJ. Arbetet ska leda fram till ett effektivt och modernt arbetssätt, med anpassade kanaler och relevant innehåll utifrån ledningen och medarbetarnas behov. Med ny teknik finns till exempel möjligheter att både använda ljud och film i högre grad än tidigare. En kartläggning har genomförts under april bland alla medarbetare i SJ, som har fått svara på frågor om vilka kanaler man gärna använder, vad man vill ha information om och om sin egna roll att dela med sig av information till andra i SJ, etcetera. Som en del av arbetet har vi identifierat att det finns både effektivare och mer engagerande sätt att förmedla den information som SJs personaltidning gör idag. Efter sommaren 2016 upphör därför SJ Nytt i pappersform”.

Själv har jag nästan bara positiva erfarenheter av SJ Nytt, som jag läst i 16 år. I mitt tidigare yrke har jag studerat hundratals personaltidningar, så jag har några att jämföra med. Företag, myndigheter och föreningar brukar bombardera landets nyhetsredaktioner med sina publikationer. Många av mina lokförakollegor är skeptiska och anser att SJ Nytt varit alltför okritiskt inställd till det egna företaget. Jag tycker det är lite orättvist. En personaltidning är en personaltidning. Den går inte att jämföra med en vanlig dagstidning. Det är helt olika produkter, med helt olika uppgifter. En kamrat som jag jobbade med i Malmö i början av 2000-talet uttryckte sej en gång ganska roligt, i samband med en av SJs arbetsplatsträffar. ”Det där företaget som de skriver om i SJ Nytt skulle jag vilja jobba på. Det verkar ju vara ett toppenställe!”

En gång hamnade jag själv på en helsidesbild i SJ Nytt. Det var sommaren 2007. Persontrafiken på Blekinge Kustbana hade varit nedlagd i två år. Banan skulle elektrifieras och de fina Kustpilarna bytas ut mot Öresundståg. Jag fick den vemodiga äran att köra den sista Y2an i juni 2005. När trafiken återupptogs så slumpade det sej så att jag även fick möjligheten att köra det första eltåget i ordinarie trafik. En fotograf dök upp två minuter före avgångstiden och krävde att jag skulle posera på perrongen. Han sa att han var utsänd från SJ Nytt. Det betvivlade jag inte. Men att komma så sent var inte helt lyckat, vilket jag förklarade för fotografen. Han var helt oförstående. Han hade ju ett jobb att göra, tåget fick väl vänta? Att även jag hade ett jobb att utföra verkade han helt ovetande om. Som lök på laxen, grädde på moset och löv på spåret kallade fotografen mej konstant för Kenny. Jag sa att jag heter Jonas. ”Ok, sorry. Nu gör vi så här, Kenny, att du ställer dej här vid sidan av tåget…” Jag upprepade: jag heter Jonas. ”Aaah, sorry. Det ska jag komma ihåg. Ha det bra nu och trevlig resa söderut, Kenny”. Dagen efter kunde jag inte låta bli att ringa upp chefredaktören på SJ Nytt och berätta exakt hur den här fotograferingen hade gått till. Jag betonade också vad jag hette. När den usla bilden av mej kom i tryck några veckor senare så var också mitt namn rätt. Det var ju alltid nåt, som han sa som såg Ronneby. Eller om det var Åmål.

1915493_1236011909769_6340421_n

SJ Nytt 2007.

Annonser

4 thoughts on “Beslut: SJ Nytt läggs ned

  1. Märklig grej med personaltidningar och intern information som ofta beskriver en verklighet de anställda inte känner igen. En sådan diskrepans kan väl inte vara gynnsam för någon part?

    Saknar företagsledningen kontakt med verksamheten eller tror man att man kan slå blå dunster ögonen på sin egen personal?
    Oavsett känner i alla fall jag minskat förtroende varje gång jag i den interna kommunikationen läser förskönande beskrivningar kring företagets verksamheter.

  2. Jag applåderar beslutet att lägga ner den tidningen. Jag stöder absolut tanken på att hålla en positiv attityd i tidningen, men tyvärr anser jag att den betydligt överdrivna positiviteten i den tidningen gör att jag inte alls känner igen mig i den bild som målas upp av företaget.

    Enligt SJ Nytt är precis ALLT bra inom företaget. Allt är guld och gröna skogar och även en dans på rosor, det finns inte ett moln på himlen så långt ögat når. Jag upplever den bilden vara rätt så långt ifrån sanningen. Jag tycker det själv och jag får starkt den uppfattningen när jag pratar med kollegor om olika saker angående företaget.

    En positiv attityd ja, men att ändå hålla sig till sanningen, det anser jag hade varit ett bra förhållningssätt. En tidning där man känner igen sig i företaget, men som ändå håller en positiv anda, en tidning förankrad i verkligheten, det hade varit en bra tidning.

  3. Alltid synd när historia möter framtid, men ändå bra för miljön att dumpa pappersproduktion och använda digitala medier istället. Nästan varje människa har idag någon form av smart telefon, surfplatta eller dator, där man kan läsa tidningar i pdf-format. Även morgontidningar har börjat använda sig av denna teknik och dumpat landsbygden. Både trist och trevligt på samma gång. Men man får ju inte den där känslan att sitta vid köksbordet och läsa sin lokala morgontidning eller kanske DN/SvD. Man får leva att man lever i framtiden, inte på 80-talet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s