Swedtrac vill också till Karlshamn

13082775_10209321936914768_7086369248271329222_nGodstrafiken till och från Karlshamn kan komma att utökas ytterligare från och med i december. Företaget Swedtrac har ansökt hos Trafikverket om tåglägen tre dagar i veckan på sträckan Folkesta-Karlshamn. I Folkesta, strax utanför Eskilstuna, finns en stor containerterminal. Tågen är enligt beställningen planerade att avgå från Folkesta tisdag-, torsdag- och söndagkvällar och ankomma till Karlshamn framåt morgonen. Till terminalen på Verkö i Karlskrona finns ingen planerad trafik, enligt Trafikverket. Verköterminalen har stått i princip oanvänd i flera år, trots enorma investeringar. Enligt uppgifter till bloggen lever ändå hoppet om att godstågen faktiskt ska kunna börja rulla till och från Karlskrona, via en så kallad ad hoc-beställning. Även här är det Swedtrac som ligger långt framme med planeringen. Frågan är om det blir två trafikupplägg till Blekinge eller någon form av gemensam trafik Karlshamn/Karlskrona-Folkesta? Förra året beställde Swedtac tre tåg i veckan på linjen Verkö-Torsvik, utanför Jönköping. Den trafiken kom aldrig igång.

Green Cargo vill ta över sprittåget som rullar en gång i veckan mellan Göteborg och Åhus. Tåget körs idag av CFL cargo. Båda företagen har beställt tåglägen Göteborg-Kristianstad och kapacitet på spärrfärdsträckan Kristianstad-Åhus. Detsamma ser ut att gälla den så kallade Båramopendeln, som rullar Göteborg-Värnamo-Båramo, utanför Vaggeryd. En annan intressant sak är att Green Cargo inte ansökt om tåglägen för massavedstågen till Mönsterås Bruk. Till bruken i Mörrum och Värö rullar dock tågen som vanligt.

När det gäller Öresundstågstrafiken på Blekinge Kustbana kommer denna att utökas under helgerna. Det blir i princip timmestrafik även under lördagarna och söndagarna. Pågatågstafiken på sträckan Kristianstad-Karlshamn reduceras med två tågpar om dagen, precis som den här bloggen kunde avslöja för en månad sedan.

Annonser

15 thoughts on “Swedtrac vill också till Karlshamn

  1. Just Folkesta är populärt i T17. Om alla som ansökt kommer att köra så får vi under vissa tider kvartstrafik mellan Skandiahamnen och Folkesta. Just Swedtrack är en av tre operatörer som sökt den relationen. Med andra ord skulle jag ta dessa rader med en nypa salt. När det gäller Värö finns det fler än GC som sökt. Likadant på sträckan Narvik -Oslo där det också finns en ny intressent.

    • Du har helt rätt, Bengt. Naturligtvis så kommer många av dessa planerade tåg aldrig att bli verklighet. Men jag tycker ändå det är roligt att pejla intresset. I vissa fall blir det nästan mer intressant att se vad som INTE sökts.

  2. Om det stämmer med massavedstågen till Mönsterås så låter det mycket allvarligt för oss förare i Kalmar. Där får man nog forska lite i. 😕

      • Hector Rail ja. De er jo kjent for å kjøre trafikk for andre og ikke i egen regi.
        Det blir spennende å se om det er nye transportopplegg som er på gang eller om de overtar et allerede eksisterende et.

      • Da er det vel antagelig Schenkertoget som får ny trekker.
        Tror ikke Cargonet vil sette bort togkjøringa til sine egne tog.

      • Det är nog knappast CargoNet, som ju nyligen förnyat kontrakten med körningen av ARE Hallsberg – Narvik med samma företag som ombesörjt detta sedan 2011

  3. Konstigt med sprit tågen på Åhus, då Gc tidigare lagt ner all sin trafik dit, Åhus hamn borde se med skepsis på detta tycker jag? Å andra sidan kanske man på detta vis kan få till stånd även annan godstrafik förutom Absolut, dvs om kunderna acceptera ett trafik upplägg som enbart baseras på hämtning och växling 1 gång/vecka. Vill ocksåm minnas att trafiken på Åhus bitvis var frekvent, men kanske kan man reparera kund relationenerna så gasolvagnarna samt spannmål åter kan rulla på Åhus?

  4. Återigen med betoning på Åhus och den eventuella trafiken dit! Om man dessförinnan inte fick lönsamhet i trafiken, hur skall man nu då få lönsamhet med en uppskattning på ca 10 containervagnar i veckan från Absolut? Man bordej ju haft lite koll på anbudet rörande denna trafik, innan man la ner den trafik man hade till hamnen, och på så vis bygga upp samordnings möjligheten? Man la ju ner trafiken på Åhus för att istället satsa allt på Karlshamn. Nu ska man helt plötsligt uppfinna hjulet igen på denna sträckan. Missförstå inte nu, naturligtvis är det kul om den resterande trafiken utöver spriten kan återupptas i samband med det tänkta konceptet och det hela är ju en fri marknad, men jag tycker ändå, man var klantig som från början la ner trafiken till Åhus.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s