Swedtrac rustar även Rc-lok

SJ kommer att rusta upp interiören i sin X2000-flotta för en miljard kronor. Bland annat kommer en förstaklassvagn av två att slopas och antalet sittplatser att utökas med 15 procent i varje tågsätt. Kontraktet för upprustningen går till Swedtrac. Den stora affären blev offentlig under torsdagen. Apropå just Swedtrac och upprustningar, så kan den här bloggen berätta en annan trevlig nyhet. Trafikverket kommer att låta rusta upp Rc1 1021, som egentligen köptes av Green Cargo som reservselsförråd till en annan ”etta”, den numera riksbekanta 1007. 1021 kommer att få bland annat renoverade motorer, nya hjul och strömavtagare med autodrop, Ö3, reviderad transformator och uppfräschade hytter med nya stolar och telefoner. Loket kommer att målas i samma röda färg som Trafikverkets Y1 1363. Swedtrac kommer att ansvara för upprustningen. Lackeringsarbetena kommer att göras av ett företag i Tillberga.

Trafikverket har också ansökt om nytt trafiktillstånd, det vill säga licens och säkerhetsintyg del A och B. Syftet med detta tillstånd – och upprustningen av Rc1 1021 – är att inrymma trafikbehoven inom Sveriges Järnvägsmuseum, rälsverksamheten i Sannahed utanför Hallsberg samt Trafikverksskolan i Ängelholm. ”Dessutom öppnas möjligheter att kunna utföra transporter för Trafikverkets behov, i egen regi, exempelvis förflyttning av egna fordon till och från verkstad eller uppdrag. Loket kommer nog också att ses en del i våra transporttåg framöver, för att spara på museiloken”, säger Henrik Reuterdahl vid Sveriges Järnvägsmuseum.

Green Cargo, som i slutet av 2014 sålde 1021 som museilok, har enligt Henrik Reuterdahl godkänt upprustningen och den planerade, framtida användningen. Även Rc1 1007, som återställts till 70-talsutförande, kommer att fräschas upp. Loket får nya hjul och reviderade motorer. 1007 rullar in på verkstad om en vecka och beräknas bli klar i juni. Förutom Trafikverkets två Rc1 finns två tänkta trafiklok – 1014 och 1026 – hos Tågab i Kristinehamn. Framförallt 1014 lever och har hälsan. Loket kan ses över i princip hela landet och drar ibland mycket tunga tåg. Tågab äger också Rc1 1009, men minns jag rätt är detta lok tänkt att användas som reservdelsförråd.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s