Vintertrafiken utökas på Inlandsbanan

Inlandsbanans satsning på en daglig rälsbussförbindelse mellan Östersund och Mora har blivit en så stor succé att man nästa år kommer att utvidga trafiken rejält. Säsongen startar som vanligt i december, men förlängs med två månader, från april till juni, då sommartrafiken tar vid. Dessutom kommer tåget att utgå från Svenstavik eller Åsarna istället för Östersund, vilket medför utmärkta pendlingsmöjligheter med tåg. I Östersund kommer rälsbussen att vända åter söderut mot Sveg och Mora, för att på kvällen rulla norrut och sedan avsluta med en tur till Svenstavik eller Åsarna. Projeketet med det så kallade Snötåget mellan Östersund och Mora drogs igång för fyra år sedan och har blivit en stor framgång. Tanken var att locka turister till Vemdalsfjällen, och så har också skett. Glädjande nog har också helt andra målgrupper upptäckt den dagliga förbindelsen på södra Inlandsbanan. Under påskhelgen tvingades till exempel Inlandsbanan sätta in tre Y1-motorvagnar för att få plats med alla passagerare. Bara en tredjedel av resenärerna utgörs numera av skidturister, enligt VD Peter Ekholm.

På sikt vill Inlandsbanan ersätta bussarna längs E45an med tåg. Det var för övrigt just den här bloggen som först avslöjade de planerna för ett par år sedan. SJ lade ned sin trafik på Inlandsbanan i oktober 1992. Då trodde ingen att åretrunt-trafiken faktiskt skulle kunna komma att återuppstå. Nu finns chansen, mycket tack vare den stora framgången med Snötåget. Nästa gång busstrafiken ska upphandlas vill Inlandsbanan finnas med och erbjuda ett alternativ med tåg. Trafikstart skulle då bli i december 2019. Fordonsfrågan är dock ett problem. Motorvagnarna måste bli modernare. Inlandsbanan bollar olika idéer. Ett alternativ är att rusta upp Y1 till Itinostandard, ett annat att hyra eller köpa in nya vagnar. Bolaget publicerade nyligen själva en bild på Twitter som föreställer en motorvagn av typen Pesa Link, målad i Inlandsbanans färger. Enligt uppgifter till bloggen har tyska DB köpt in denna typ av vagn, men fått två enheter över. Dessa erbjuder man nu Inlandsbanan att ta över. Stadlers dieselvariant av Flirt är en annan typ av fordon som diskuteras. Frågan är bara om Inlandsbanan hinner och har råd att få dessa vagnar godkända för trafik i Sverige?

future

Advertisements

7 thoughts on “Vintertrafiken utökas på Inlandsbanan

  1. Blir så glad när jag hör detta.
    Jag hoppas verkligen många av de småbanor som finns kvar har en möjlighet att överleva. Både som persontransporter, förhoppningsvis även godstransporter men också alternativ när det blir störningar på andra ställen. Nej, jag tror tåget har en ljusnande framtid.
    Själv åker jag på lördag tur och retur Herrljunga Stockholm för att njuta av körbärsblommorna i Kungsträdgården….

  2. PESA motorvagnen kan bli ett intressant och förhoppningsvis lyckat prov. Vagnen verkar ha stött på en del hinder i Tyskland, bland annat att den blivit lite för bred för Tyska förhållanden, vilket ju inte bör vara ngt hinder i Sverige.
    Kan sedan IBAB sedan gradera upp hastighetsskyltningen och/eller banstandarden bli det bara ännu bättre. (Fram till 1973 hade Brunflo – Sveg och söderut 90 km/tim som sth.

  3. Så ingen genomgående trafik Mora – Östersund?? I övrigt låter ju detta oerhört bra.

    Som jag tolkar det ska tåget gå Åsarna – Östersund – Mora – Åsarna? Låter ju en aning dumt…

    • Jo då! Tanken verkar vara att starta i Åsarna och köra arbetspendlare till Östersund, för att under dagen köra Östersund-Mora tur och retur. När tåget sedan ankommer till Östersund på kvällen vänder det åter ner till Åsarna för att skjutsa tillbaka atbetspendlarna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s