Seko tar strid för sjuka lokförare

971730_10201073063818096_1567357451_nFör ett halvår sedan skrev jag ett inlägg i bloggen med rubriken ”Periodisk risk för arbetslöshet”. Det blev ett av fjolårets mest delade och omdebatterade inlägg. Jag berättade om ångesten som drabbar många kollegor när det är dags att besöka läkaren. Sällan eller aldrig är en lokförare så nära att bli arbetslös som när han ställs inför den medicinska bedömningen. Idag, i den avreglerade och konkurrensutsatta verkligheten, finns inga reträttposter för avdankade lokförare. Åtminstone inte på det sätt som det gjorde förr, under SJ-tiden. Säger doktorn nej, är alternativet ofta ett brunt kuvert, två biobiljetter och tack och hej. Detta innebär att lokförare inte alltid vågar vara fullständigt uppriktiga när de får frågor om sin hälsa. Det är inte bara ett problem för den anställde, utan också för branschen i stort. Ett säkerhetsproblem. Hur många sjuka och olämpliga lokförare kasar det egentligen omkring på svenska järnvägsspår?

Jag vet inte hur stor betydelse mitt inlägg från oktober hade, men lite nytta kanske det trots allt gjorde. I årets avtalsförhandlingar har nämligen fackförbundet Seko lyft upp denna viktiga fråga. Man kallar det ”Loss of license”. Seko vill ha en försäkringslösning för medlemmar som på grund av sjukdomsdiagnos inte längre får utöva sitt yrke beroende på lagstiftning och Transportstyrelsens regelverk. ”Innan en försäkringslösning kan införas måste dock finansiering säkerställas. Vi behöver också få fram mer precisa uppgifter om hur många av våra medlemmar som kan behöva utnyttja en sådan försäkring”, säger P-O Fällman, förhandlingsansvarig ombudsman på Seko.

Seko hade redan för tiotalet år sedan frågan om ”Loss of license” uppe, men fick då inget större gehör för sina krav. I takt med uppdelningar och krympande vinstmarginaler har dock problemet blivit allt större. Dagens branschavtal ger bara två extra månader vid uppsägning på grund av indragen lokförarlicens. För piloter som hamnar i medicinsk knipa finns sedan flera år en försäkringslösning. Även andra lokförare har under 2015 varit inne på denna viktiga frågeställning. Bland annat kollegan ”Littera 69” i det här tänkvärda blogginlägget https://littera69.wordpress.com/2015/04/14/hur-mar-du-egentligen/

Annonser

4 thoughts on “Seko tar strid för sjuka lokförare

  1. Helt rimligt att lokförare ska kunna teckna en ”Loss of license”-försäkring. Om man så vill märkligt att det inte redan existerar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s