Hoppet lever – men loket försvann

10000132_607913589302956_1149237004_nI mars för två år sedan invigdes den nya Verköterminalen i Karlskrona. Det skedde efter miljardinvesteringar i banan Karlskrona-Emmaboda och industrispåret Gullberna-Verkö. Men hela satsningen blev en flopp. Förutom ensaka provtransporter har inga godståg rullat till och från Verkö. Från början var tanken att Green Cargo skulle köra fem tåg i veckan till Hallsberg, men den trafiken ställdes snabbt in. Förra året beställde Swedtrac tågläge till Torsvik utanför Jönköping, men den trafiken kom aldrig igång. Just Swedtrac har haft en lokomotor av typen Z70 stående i Karlskrona i flera år. För en vecka sedan hämtades den radiostyrda lokomotorn hem från Karlskrona. Den behövdes bättre i Hagalund i Stockholm. Enligt uppgifter till bloggen ska dock inte detta tolkas som ytterligare en spik i Verkökistan. Det finns faktiskt högaktuella planer på godstrafik från Verkö. Trolig operatör blir i sådana fall Swedtrac.

Advertisements

5 thoughts on “Hoppet lever – men loket försvann

      • Javisst, man må være abonnent. Her er teksten kopiert:

        Denne jernbaneterminalen skulle sørge for at store mengder av godset mellom Danmark og Norge ble flyttet fra vei til jernbane. Men ingen bruker den.

        KJETIL REITE

        HIRTSHALS: Jernbaneterminalen i Hirtshals ble ferdig for åtte måneder siden. Et lignende anlegg er planlagt i Kristiansand.
        – Det var ingen fornuft i å bygge denne terminalen, sier trafikkforsker Harri Lahrmann ved Universitetet i Aalborg til avisen Jyllands Posten.
        Terminalen i Hirtshals har blitt omtalt i flere danske medier. Sammen med en tilsvarende terminal i Esbjerg lenger sør på Jylland blir den sett på som en feilsatsing av enkelte politikere. Grunnen er at begge står ubrukt.
        – Det er kastet bort 60-70 millioner, noe som er forferdelig. Spesielt i en tid der vi desperat trenger anleggskroner. Men det er gjort i beste mening, fordi vi politikere gjerne vil ha mer gods over på bane, sier Kristian Pihl til avisen, han er samferdselspolitisk talsmann i regjeringspartiet Venstre.

        Vanskelig

        Terminalen i Hirtshals er en del av en satsing som skal foregå på begge sider av Skagerrak. Gods skal komme på tog gjennom Europa, gå videre over Jylland og fram til Hirtshals. Der skal godset dras om bord i ferjene.
        I Kristiansand planlegges det nye jernbanespor i havna slik at godset skal kunne flyttes rett over på bane også på norsk side. Inntil dette er ferdig, må godset fraktes til Dalane.
        Ifølge havnedirektør i Hirtshals, Jens Kirketerp Jensen, er problemet på dansk side dårlig kapasitet på jernbanen.
        – Det vil ta 11 timer å få godset fram til Padborg ved den tyske grensen siden man må vente så mange ganger. Det er altfor lang tid, den burde vært nede i fem. Men akkurat det er det vanskelig for Hirtshals havn å gjøre noe med, sier Jensen til Fædrelandsvennen.

        Monument

        Hos Europas største transportør, DB Schenker, har viseadministrerende direktør Jan Wildau sagt at hvis de ikke får en løsning, kan terminalen i Hirtshals bli stående som «et monument på offentlig sløsing».
        Det vil i så fall få konsekvenser for Kristiansand i form av langt mindre gods fra tog. Men havnedirektør Halvard Aglen mener det ikke er grunn til å være bekymret.
        – Dette er en strategisk sak med veldig lang tidshorisont. Det tar lang tid å få gods over på bane, og det som skjer i Danmark er som forventet. For oss er dette den fremtidige løsningen, sier Aglen.
        På norsk side blir utbyggingen av jernbane en del av det store Gartnerløkka-prosjektet.
        – Det er en veldig effektiv måte å gjøre det på siden man bruker jernbane der det er hensiktsmessig. Men godsstrømmer er tunge å endre på og det tar tid, sier Aglen.

        Langsiktig

        I Danmark har trafikkforskere pekt på at det i Europa er svært vanskelig å flytte gods til jernbane på grunn av liten kapasitet.
        Men i Hirtshals er havnedirektør Jens Kirketerp Jensen overbevist om at godstogene kommer.
        – Jeg er helt sikker på at det ikke vil ta lang tid. Det er stor etterspørsel etter løsningen. Det er sjåførmangel i Europa, et sterkt miljøfokus og noen steder på motorveien er det sterk trafikk, sier Jensen.
        JERNBANESATSING
        OPPDATERT: 08.APR. 2016 07:57
        PUBLISERT: 08.APR. 2016 07:56

  1. Hur budgeterar man inom logistiken egentligen? Var har planeringen tagit vägen? Startar man projekt utan att tänka igenom innan?

    Skriv kontrakt med diverse logistikföretag om att använda hamnen. Kräv vite om kontraktsbrott sker.

    • Ja, det kan man undra! Några vettiga marknadsundersökningar verkar åtminstone inte vara gjorda. Vad jag förstått känner sej även Trafikverket lite lätt lurat som gjorde denna stora satsning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s