1313 var ingen olycka

1916939_128921193280_2627225_n7 augusti 2009 var en stekhet sommardag. Under natten hade jag kört Ma 962 med containertåg från Skandiahamnen till Värnamo. Det var en ljuvlig natt. Jag satt i shorts och t-shirt. Jag bryggde kaffe och lyssnade på Thåström. När jag stannade för möten och drog ned sidofönstret i det gamla lokomotivet hörde jag fågelkvitter och ungdomar som skrattade på avstånd. Dagen efter, när det var dags för återfärd till Göteborg, dök min ungdoms kärlek och blivande hustru upp i Värnamo. Hon och jag svettades tillsammans i 962 under den 17 mil långa resan norrut. Tåget var 522 meter långt och vägde 1313 ton, vilket oroade mej lite, vidskeplig som jag är. Men allt gick förstås bra, som alltid med Ma-loken. Vid Landvetter stod en fotograf och filmade oss. Efter några timmars rast gjorde Cornelia mej sällskap även från Skandiahamnen till Helsingborg. Detta var inte tillåtet enligt reglementet, men idag är saken nog preskriberad. I Helsingborg hade vi bilen parkerad. Vi åkte hemåt genom den skånska natten. Det var en underbar tid. TGOJ levde och frodades och vi som jobbade där älskade våra arbeten. Ibland kan jag sakna Bruno, Uffe, Laga Gyllen, ICS, Kjeld, Tobbe, Nysen, Rivöbaren, Gredby och allt annat från den tiden.

10 thoughts on “1313 var ingen olycka

  1. Tjena Jonas, fin storry av dig och fina minnen förstår jag.. Måste fråga dig om det är dina filmer helt igenom? Klickade på den från Gbg C och fick då fram en massa musikfilmer t.ex Ventures, Spotnicks och Norgren.. Jag ska bland annat se Spotnicks i Lerum den 7 maj!

  2. Vad kul med ett högst personligt minne från Vaggerydspendelns andra år. Det var en rolig tid när TGOJ Trafik körde (viktrekordet står sig fortfarande). Som högst medskyldig till pendelns tillkomst så hoppas jag även att de fd TGOJ:arna Bjurman, Spångberg och Sörman har läst vad du skrivit. Snart stundar ny spännande utveckling för Vaggerydspendeln inför dess nionde år.

Kommentera

