Resten kan också försvinna

600394_10208953844192680_4858076607888541714_nFör en vecka sedan kunde den här bloggen avslöja att Blekingetrafiken beslutat dra ned på antalet Pågatåg till Karlshamn. Det är ett intressant trendbrott. Efter decennier av ständigt ökande trafik, så sker nu det omvända. Äntligen verkar någon ha ställt sej frågan om verkligen alla dessa lokaltåg behövs. Nyheten fick stort genomslag i lokala medier i Blekinge. Båda lokaltidningarna och lokalradion gjorde artiklar och inslag. Sölvesborgs socialdemokratiska kommunalråd Helene Björklund var förstås inte glad. Det är hon som nästan på egen hand tjatat fram Pågatågstrafik till Blekinge. Nu spricker satsningen redan efter två år. Det måste vara en oerhörd prestigeförlust. Personligen kan jag bara applådera Blekingetrafikens och Region Blekinges beslut. Jag har hela tiden ifrågasatt behovet av Pågatåg mellan Kristianstad och Karlshamn. Jag har skrivit otaliga inlägg i den här bloggen på detta tema.

Frågan är vad som nu händer. Åtta av tio tågpar om dagen blir visserligen kvar även under 2017. Men sedan? Blekingetrafiken är tydliga med att lösningen med Pågatåg på en så kort sträcka som Karlshamn-Kristianstad inte är optimal. ”Det finns ett stort intresse i Blekinge att resa till Öresundsområdet och Kastrup, medan tåg med mera lokala uppgifter får sämre beläggning”, säger trafikdirektör Sören Bergerland. Hans kollega på Blekingetrafiken, Jakob Emander, skriver så här till bloggen: ”Den stora nackdelen med trafiken är upplägget, där det enbart är en kort pendel mellan Karlshamn och Kristianstad. För att få ut den fulla potentialen i en satsning på fler tågavgångar på BKB behöver tågen gå igenom hela Blekinge och förbi Kristianstad. Vi ser också att restiden är den viktigaste faktorn i våra starka (och korta) stråk, inte turtätheten med tåg”.

Jag kan inte tolka dessa uttalanden på annat sätt än att det måste till en förlängning av trafikeringssträckan för att Pågatågstrafiken i Blekinge ska ha en framtid. Men åt vilket håll ska linjen utökas? Både Socialdemokraterna och Moderaterna har sagt nej till en fortsatt utbyggnad genom Blekinge till Karlskrona. Det blir för dyrt, anser man. Åt andra hållet, in i Skåne, verkar det också vara stängt. Skånetrafiken vill inte riskera kvaliteten i sina trafikupplägg. Ändå är det nog åt detta håll Blekingetrafiken måste titta. Den ursprungliga planen var att Pågatågen till Karlshamn skulle utgå från Helsingborg. Det vore en mycket bra lösning. Då hade Karlshamn fått direkttåg till både Malmö och Helsingborg, och dessutom utomordentlig trafik till järnvägsknuten Hässleholm. Men går det att genomföra? Kan Skånetrafiken och Blekingetrafiken snacka ihop sej i denna fråga? Jag är tveksam.

Risken finns alltså att även de kvarvarande Pågatågen dras in. Det vore ingen katastrof. Det är få resenärer som reser med de lila motorvagnarna. Problemet är att Pågatågen stannar på samma stationer som Öresundstågen, förutom i Fjälkinge. Så vad väntar Blekingetrafiken på? Det är väl bara att lägga ned hela Pågatågsprojektet? Nej, frågan är betydligt mer komplex än så. Den viktigaste frågan i framtiden för länstrafiken är att få ned restiderna. ”Långsiktigt måste vi få kortare restider för tågresenärer i Blekinge och till och från Hässleholm/Öresundsregionen för att vara konkurrenskraftiga gentemot bilen. Exempelvis så har den nya förbifarten på E22 mellan Pukavik och Sölvesborg minskat restiden för biltrafiken”, menar Pär Welander på Blekingetrafiken. Tanken med Pågatåg genom hela Blekinge var att Öresundstågen skulle kunna köra förbi stationer som Mörrum och Bräkne Hoby. Utan Pågatåg måste Öresundstågen fortsätta stanna även i dessa mindre orter. Alternativet är förstås att helt sonika dra in tågens uppehåll och satsa på buss på landsbygden, men går detta att genomföra rent politiskt? Nej, det tror jag inte. Framförallt inte eftersom Blekingetrafiken vill införa ytterligare ett stopp i Karlskrona, vid Gullberna.

En idé som funnits tidigare – och fortfarande finns – är att köra speciella expresståg i rusningstid. Det är tåg som enbart skulle stanna vid de större stationerna, och kanske till och med passera Kristianstad utan uppehåll. Detta skulle bli extra avgångar, som skulle skapa halvtimmestrafik under morgon- och eftermiddagsrusningen. Men för att kunna genomföra en sådan satsning krävs åtminstone en ny mötesstation. Trafikverket är knappast intresserat av att bekosta en sådan om behovet begänsas till kanske fyra tågmöten per vardag. Eventuellt går det att höja hastigheten något på den östra delen av Blekinge Kustbana, men effekten skulle bli begränsad, på grund av tågmöten.

Annonser

One thought on “Resten kan också försvinna

  1. Det är inte alls så få resanden som man får intrycket av här på bloggen. Åtminstone inte i ”rusningstrafik”. Det blir fler och fler för varje vecka men är fortfarande ganska tunt från Karlshamn, helt OK från Sölvesborg och välfyllt från Bromölla. Öresundståget är redan välfyllt så utan Pågatåget blir det ståplats eller bil. Den konstanta passagerartillväxten kommer i så fall att ta slut. Det hjälper inte att det finns lediga platser under andra tider på dygnet. Utan lite överkapacitet under pendlingstiderna så blir det ingen tillväxt.
    Man behöver kanske inte halvtimmestrafiken under hela dagen men definitivt under högtrafik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s