Pågatåg till Blekinge dras in

DSC_1322Pågatågstrafiken mellan Kristianstad och Karlshamn har blivit ett smärre fiasko. Tågen har rullat nästan tomma sedan i december 2014. Idag kan den här bloggen avslöja att Blekingetrafiken planerar neddragningar. Två av tio tågpar, det vill säga fyra avgångar, kommer att dras in från och med tidtabellskiftet i december. Morgon- och eftermiddagsavgångarna behålls, medan ett tåg mitt på dagen och ett på kvällen försvinner. Anledningen till den planerade neddragningen är helt enkelt att kostnaden i förhållandet till nyttan har blivit allt för hög för Landstinget och Karlshamns och Sölvesborgs kommuner. ”Vi ser att behovet av två turer i timmen (Pågatåg+Öresundståg) på sträckan Karlshamn-Kristianstad främst finns i peaktime klockan 06:00-09:00 samt 14:00-17:30. Långsiktigt måste vi få kortare restider för tågresenärer i Blekinge och till och från Hässleholm/Öresundsregionen för att vara konkurrenskraftiga gentemot bilen. Exempelvis så har den nya förbifarten på E22 mellan Pukavik och Sölvesborg minskat restiden för biltrafiken”, skriver trafikplaneringschef Pär Welander i ett mejl till bloggen.

Frågan är nu vad som händer med framtidens Pågatågstrafik i Blekinge? Såväl Moderaterna som Socialdemokraterna har sagt nej till en fortsatt utbyggnad genom Blekinge. Kostnaderna blir omotiverat höga, menar de båda partierna. Satsningen på Pågatåg till Karlshamn var ingen självklarhet. Från början var Region Blekinge – och till och med Karlshamn (!) – emot hela idéen. Karlshamn, med en av Sveriges största hamnar, ville hellre prioritera godstrafiken på Blekinge Kustbana. Istället var det Sölvesborgs kommunalråd Helene Björklund som drev igenom hela satsningen på Pågatåg. De nu planerade neddragningarna påverkar inte trafiken på sträckan Kristianstad-Bromölla. När Pågatågstrafik till Karlshamn kom på tal för första gången för snart tio år sedan, så var planen att tågen skulle gå till och från Helsingborg. Då hade Karlshamn fått direkttåg till både Malmö och Helsingborg. Av trafiktekniska skäl blev det aldrig så. Pågatågstrafiken begränsades istället till Karlshamn-Kristianstad. Pågatågen i Blekinge stannar på exakt samma stationer som Öresundstågen.

Advertisements

4 thoughts on “Pågatåg till Blekinge dras in

  1. Från början var det väl meningen att Pågatågen bara skulle gå vid tider med hög trafik, morgon och seneftermiddag. Att köra tåg mitt på dagen verkar överdrivet. Men det stora felet är ju att man gjorde trafiken till en liten matarlinje och inte kopplade den till de större omloppen. På så vis har Pågatågen aldrig blivit mer än ett komplement mellan Kh och Cr.. Det känns som om trafiken aldrig fått de optimala förutsättningarna.

  2. Det är sant att pågatågen stannar på samma stationer, men de stannar också i Fjälkinge, vilket inte Öresundstågen gör. Så det var väl kanske inte hela sanningen…..

  3. Inte helt förvånad faktiskt. Det var ett misstag att dra in pågatågen i Blekinge. Speciellt under nuvarande omständigheter. Hade man fått köra till Helsingborg så är jag övertygad om att det hade blivit något av en succé.

    Frågan är om tidtabellen för Öresundstågen medger ett uppehåll i Fjälkinge utan att försening uppstår? Det jag menar är att om ingen större försening uppstår för Öresundstågen så kanske man helt enkelt skulle kunna dra in pågatågen helt och hållet och låta Öresundstågen stanna i Fjälkinge istället.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s