Elever får lön under utbildning

Kampen om Sveriges framtida lokförare hårdnar. Arlanda Express och Stockholmståg kommer, enligt vad bloggen erfar, att erbjuda lokförarelever ekonomisk ersättning redan från den femte och sista praktikperioden. De båda företagen har även tidigare knutit upp elever i slutet av deras utbildningar. Därmed har den företagsspecifika internutbildningen kunnat påbörjas redan under studietiden. I fortsättningen kommer eleverna även att få lön från järnvägsföretagen under denna utbildningstid. Längden på den företagsspecifika utbildningen varierar kraftigt, från några veckor till flera månader, beroende på arbetsgivare. Fordonsutbildningar är ett exempel på saker som varje enskilt järnvägsföretag ansvarar för. Lokförarutbildningens sista praktikperiod är fem veckor lång.

Annonser

18 thoughts on “Elever får lön under utbildning

  1. Hej, jag heter Micael och är för närvarande lokförare på Arriva Tågs pågatåg i Skåne. Bra att tågbolag hjälper till med att betala lön under utbildning, det sänder en viss känsla av att vara eftertraktad och behövd. Positivt!

    Jag har emellertid en annan fundering och det handlar om det brev som jag tror alla lokförare nu har fått från Transportstyrelsen om att vi krävs på 300 kronor för att de ska hålla ett register som ingen av oss har givit vårt medgivande till. Vad anser ni om detta? Är det bara jag som tycker att detta är rent åt fanders, rena maffiametoder? Jag blir inte fattig av att betala 300 kronor men principen att jag ska betala för något jag inte har gett mitt godkännande till gör mig fly förbannad!

    ”Optimisten ser ljuset i tunneln. Pessimisten ser mörkret. Realisten ser tåget. Lokföraren ser tre idioter på spåret”….samt Transportstyrelsen

    • Håller med angående de 300 kronorna. Transportstyrelsen kallar det ”registerhållningsavgift.” Förstår inte att detta kan kosta uppåt en miljon om året. (Vi är väl drygt 3000 lokförare?) Och varför behöver inte folk med vanligt körkort betala denna avgift?

      • Att man inte inför motsvarande för vanliga körkort är väl för att man ändå inser vilket herrans liv det skulle medföra. 3000 lokförare med handen knuten i fickan är lättare att köra över.

        Får känslan av att många myndigheter är lite av ett svart hål, så den där extra miljonen man får för förarbevisregistret är nog snart borta.

      • Håller helt med. Det finns ingen rimlighet.

        Tyvärr är inte detta konstigt. Vi lever i en tid då varje tanke på att höja skatten är omöjlig. Antingen för att de partier som skulle kunna tänka sig höjd skatt inte vågar stöta sig med väljarna, eller för att de ideologiskt inte vill.

        Samtidigt är staten, landstingen och kommunernas verksamheter underfinansierade – på grund av skattesänkningar.

        Lösningen blir mer och höjda egenavgifter. ”Registerhållningsavgift” är ett sådant exempel.

        Problemet för mig är att då går vi från principen att vi gemensamt betalar för saker vi behöver till att var och en ska betala – oavsett om den har råd eller inte.

        Är 300 kronor per år farligt att betala för en lokförare? Nej, så klart inte. Men det handlar om något mycket viktigare än så. Det handlar om principen att vi alla hjälps åt att betala för allt. Och att den principen bit för bit håller på att försvinna.

      • När du förnyar ditt körkort ingår registeravgiften i kostnaden för körkortet.

      • Andreas Rottek: Att förnya körkort med A- eller B-behörighet kostar 150 kr var tionde år och då är lappen även giltig som ID-handling. Dvs 15 kronor per år.

        Enligt infrastrukturministern finansieras motsvarande kostnad för körkort ”delvis av de avgifter Transportstyrelsen tar ut i samband med handläggning av körkortsärenden, delvis av den så kallade vägtrafikregisteravgiften”.

        http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Svar-pa-skriftliga-fragor/Lokforarlicens_H312942/

    • SJ kommer i alla fall att ersätta sina förare för denna avgift, hur andra bolag väljer att göra är för mig okänt.

      300 kronor per år är ju dock lite väl magstarkt, och ur vilken hatt de drog fram den siffran ur kan man ju undra. Registerhållningsavgiften för en personbil tror jag är 60 kronor per år, och lokförare är ju förvisso kanske lite bångstyrigare, men att det skulle kosta fem gånger så mycket väcker vissa frågor…

    • För att svara på det något fantasirika inlägget om bilkörkortet så är det ingen registerhållningsavgift man betalar vid förnyelsen, det är tillverkningskostnaden för det nya kortet.

      Det FINNS en registerhållningsavgift även på bilkörkorten men av administrativa skäl lade man den så att den betalas via kontot för vägskatt.

      De 60 kronorna man betalar per år även för avställda fordon är alltså egentligen inte en avgift för registret över bilar utan för registret över körkort.

  2. Men här skall Du betala 300 :-/år mot körkortsavgiften som gäller för 10 år. Sedan kanske man som yrkeschaufför har avgifter som kommer till som jag inte känner till. Men likvärdigt är det inte!

  3. Jag går som elev på YH6 i Huddinge och den här förändringen har tillkommit tack vare att våra två elevrepresentanter tog upp frågan under ett ledningsgruppsmöte. Vi som klass tyckte att det var litet magstarkt att påbörja en internutbildning utan lön under sista praktikperioden och beslöt under ett klassmöte att försöka få till en förändring. Stockholmståg lovade att titta på möjligheten, när de sedan kom tillbaka och meddelade att vi skulle bli anställda med lön redan under sista praktikperioden hakade Arlandatåg också snabbt på. Är faktiskt lite stolt över att vi kunde driva igenom detta då det inte finns någon anledning att jobba gratis åt något företag överhuvudtaget, även om det är mot löfte om anställning.

    • Mycket bra hanterat! Detta visar att lokförare sitter på en maktposition idag. Vi är en bristvara och kommer nog så att förbli i några år till. Till mångas stora förtret, för övrigt. Rätt organiserade tror jag att vi kan lyckas med både det ena och det andra.

  4. Vi borde ena oss i ett renodlad lokförarfack. Varför inte styra upp SLFF på rätt sätt? Dom är numera öppna för förslag!

    • Deras problem är just att de har gjort sig för smala genom att bara rikta sig till lokförare. Arbetsgivarna kan inte tänka sig att växelvis få strejkhot från olika förbund av lokförare, tågklarerare, eltekniker osv.

      När Hamnarbetarna bröt sig loss ur Transport så hade de aldrig lyckats få eget avtal om de kallat sig för ”Traversförarförbundet”. Idag har de eget kollektivavtal och ett gott samarbete med Transport som i efterskott erkänt att splittringen berodde på att de själva inte kunde tillvarata hamnarbetares intressen.

      Hade SLFF ombildat sig till ett brett Järnvägsförbund kunde resultatet blivit ett annat. Framför allt måste man sluta driva pensionsfrågan som sin huvudfråga eftersom den helt enkelt inte är aktuell längre.

      Arbetstidsregler och arbetsmiljö är vad man bör koncentrera sig på, de frågorna berör hela branschen. Men det är mer bekvämt gnälla medan man åker pass i bakhytten med blicken riktad bakåt än att behöva ta kontrollen, planera framåt och hålla uppsikt i rörelseriktningen.

  5. Registerhållningsavgiften för lokförare höjd med ca 67% !! 500 Kr för 2017. Har de personal och datorer som enbart hanterar lokförare…elller? Ocker!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s