Jag är trött på tröttheten

DSC_1411Jag är trött. Jag är så vansinnigt trött. Jag är trött på mörkret. Jag är trött på regnet. Jag är trött på Td och Sgnss. Jag är trött på riksväg 15. Jag är trött på febern. Jag är trött på saknaden. Jag är trött på att vara trött. Jag är trött på att inte orka. Jag är trött på att sova. Jag är trött på Älmhult. Jag är trött på skeppet som sakta sjunker. Jag är trött på landstingspolitiker. Jag är trött på innebandyklubborna som stått oanvända i en månad. Jag är trött på tröttheten som kramar varje uns av glädje och lust ur kroppen. Jag är trött på en hockeyklubb i förfall. Jag är trött på ett land fullt av egoister. Jag är trött på att inte längre orka svara när det ringer från 010. Jag är trött på en influensa som aldrig bryter ut. Jag är trött på att inte orka blogga. Jag är trött på stenbumlingar. Jag är trött på vattenläckor. Jag är trött på att se livets låga släckas. Jag är trött på att se ett hus förfalla. Jag är trött på att inte orka. Jag är trött på handlingsförlamning. Jag är trött på bensinräkningar. Jag är trött på Toy. Jag är trött på alla kilona. Jag är trött på fett och olja. Jag är trött på förseningar. Jag är trött på övertid. Jag är trött på alvedon. Jag är trött på utbrända gravljus. Jag är trött på det engagemang som flytt. Jag är trött på att inte orka bry mej. Jag är trött på allt. Jag är trött. Jag är så vansinnigt trött.

16 thoughts on “Jag är trött på tröttheten

  1. Jeg er også træt. Glæder mig til at vi skal op til vores hus i Sverige det ligger ved Fegen og Kalvsjøen her til våren. Her er et lille vers der måske kan hjælpe lidt.
    Når du er træt, når du er ked
    af verden og dens smålighed,
    da skynd dig fra den trange mur
    ud i Guds mægtige natur.
    H.V. Kaalund
    1818-85
    Er en meget flittig læser af din blog.
    Med venlig Hilsen
    Bjarne Bo
    Tidligere tågklarerer København H, nu pensionist

  2. Släpp taget ett tag. Fastän du inte kan begripa hur du nånsin iddes vara pigg och intresserad så kommer du att bli det igen. Med tiden!

  3. Nerkörda spår och hjulplattor efter vintern. Guess that’s part of life. Men Mars är om hörnet och då kommer resultatet av omsvarvningen flankerad av fågelkvitter och ett flödande solljus. Håll ut !

  4. Bäste kamrat Jonas, snart får du jobba på hemmaplan. Jag var också rejält trött efter allt skit med loket senast i Av. Tur jag kunde kura ihop mig en stund där uppe i väntan på Volvo från Gbg och få loket..Allt gick bra sen och jag kände mig pigg hela vägen.. Ha de gott där hemma.
    Uffe

    • Det är tur att vi har komprimerad tjänstgöring. Ledighetsperioderna har varit min räddningsplanka de senaste månaderna. Utan dessa tillfällen till återhämtning så hade jag garanterat varit tvungen att sjukskriva mej!

  5. Ryck upp dig Jonas. Just nu är vi i en tråkig period men vänta bara tills våren kommer. Är du trött på arbetet så kanske du kan ansöka om att få arbeta på annan ort ett tag

    • Tack Daniel! Ska faktiskt tjänstgöra på hemmaplan från 1 mars, precis som min kollega Uffe skriver här ovanför. I Karlshamn alltså. Det tror och hoppas jag kommer att göra mej betydligt piggare!

  6. Du får vara trött! Det är sådant press på oss människor idag att vi skall vara super-människor. Man skall laga långkok men det skall gå fort, vi skall vara närvarande föräldrar men inte curla. Vi skall köra yoga och HIIT på samma och får vi in en extra timme på gymmet då är det pluspoäng på det. Vi skall inte titta för mycket på tv men vi skall vara tillgängliga på Facebook och Twitter helst dygnet runt (vad gör man inte för ”likes”?). Vi ska vara smala, snygga, viga, tuffa och kaxiga MEN ödmjuka. Men fan ta dig om du inte orkar för då kommer försäkringskassan och tar dig. Låt dig själv att vara trött och gör bara det du måste. Rätt som det är så är du inte trött längre. Tro mig, jag vet!

  7. Undrar många gånger över de vägval som lett till ett liv på järnvägen och de konsekvenser som blir på hälsa, socialt liv, familjeliv och själsliv. Man kan stå ut med det mesta, nattjobb, dåliga chefer, gnälliga kollegor osv men då skall det vara för kortare perioder men inte i längden och inte utan återhämtning.

    • Helt rätt! Så här går det inte att ha det i längden. Förhoppningsvis är detta en tillfällig svacka, både för mej och företaget. Vet att även min arbetsgivare oroar sej över situationen i företaget. Förhoppningsvis kan det komma någonting gott ur detta.

    • Nattjobb får man väl ändå räkna med mycket när man jobbar inom godstrafiken, oavsett om det är på väg eller spår.

      Däremot inte dåliga chefer eller arbetskollegor. Kanske något för facket att försöka ta tag i?

Kommentera

