SJ planerar avgift i resebutiker

10801839_10204011483499938_4403597654913152580_nSJ publicerade idag sitt bokslut för 2015. Nettomsättningen sjönk till drygt nio miljarder kronor, men rörelseresultatet ökade till 625 miljoner kronor och resultatet till 471 miljoner. ”SJ fortsätter att stärka koncernen med ett förbättrat resultat under 2015 trots att vi haft fler konkurrenter på spåret än tidigare. Samtidigt har vi lyckats väl i våra ambitioner att utveckla både effektivare arbetssätt och kundförbättringar”, säger SJs VD Crister Fritzson. Några av de åtgärder som SJ genomförde under 2015 var att slopa biljettautomaterna på en rad orter. Man avskaffade också möjligheten att köpa biljett ombord på tågen. Kunderna hänvisas i allt större utsträckning till digitala köp. Tidigare har SJ lagt ned samtliga resebutiker i landet, förutom de i Stockholm, Göteborg och Malmö. Men även dessa kvarvarande resebutiker står inför förändringar. Personalen i resebutikerna benämns inte längre resesäljare, utan kundvärdar. En källa till bloggen uppger att SJ vill införa en ”serviceavgift” i resebutikerna. 150 kronor är ett obekräftat belopp som nämnts. Avgiften är kopplad till en rad servicefunktioner, bland annat biljettköp. Förändringen är planerad att genomföras efter sommaren. SJ har förutom detta också beslutat att dra ned på bemanningen av sina snabb-, IC- och regionaltåg. X2- och X55-tågen kommer från maj att rulla med enbart två ombordare, mot tidigare tre eller till och med fyra. Anledningen till de senaste årens dramatiska förändringar är den ökade konkurrensen på Sveriges järnvägsspår. Bland annat har Hongkongföretaget MTR börjat köra tåg mellan Göteborg och Stockholm.

Annonser

5 thoughts on “SJ planerar avgift i resebutiker

  1. Det är total fel väg att gå. Om detta blir verklighet så kommer sällanresenärer, pensionärer och övriga som kan tänkas ingå bland sällanresenärer att avstå från att åka med SJ. Efter ett tag kommer SJ se att allt färre använder sig av resebutikerna och lägger ned dom istället.

    Då har vi ett stort problem kvar, vart ska man då vända sig till vid större trafikstörningar? Ibland kan inte enbart telefonkontakt räcka för att hjälpa resenärerna

  2. I den heliga konkurrensen namn gäller det att pressa kostnaderna till det yttersta. Kostnaden för diverse servicefunktioner vill ingen längre stå för. SJ riktar in sej på de stora målgrupperna, det är där pengarna finns att tjäna. Jag tror man struntar i till exempel pensionärerna, även om man naturligtvis inte kan säga det rakt ut. Trafikstörningar? Ja, varför ska SJ hantera dem på stationerna om inte de andra operatörerna gör det? Sånt får väl skötas av exempelvis Trafikverket. Jag tycker också SJs beslut är mycket tråkiga, men de är ju framtvingade genom politiska beslut. Bovarna sitter i Riksdagen, inte i SJs styrelserum.

    • SJ skulle va bra mycket bättre om de slapp statens långa fingrar. Staten säger ”Vi vill satsa på järnvägen” och sen roffar de åt sig 2 miljarder som hade behövts till fordonsunderhåll och service till resenärerna.

      Om MTR sköter sina kort rätt kommer de snart vara större än SJ.

      Nu svävar jag iväg lite, men tänk om SJ och Jernhusen varit samma företag, så som MTR är i Kina. Då hade de kunnat utveckla stationsområdena och byggt bostäder och affärer och tjänat samhället massor. Det kunde ha varit lönsamt att lägga pengar på infrastruktur och fordon, om man kunnat utveckla marken runt omkring stationerna istället för att belasta statskassan. Folk hade sluppit jaga dyra lägenheter i innerstan om pendlingen varit smidig. Äsch, vi lägger ner allt istället. Vi ersätter tåget med buss och hoppas att ingen bryr sig. Jag är medveten om att SJ och Jernhusen en gång var samma, och just det som jag beskriver är så som det tidigare ibland funkat. Bl.a många förorter till Stockholm lever tack vare pendeltågen. Men nu finns inga vettiga politiker längre.

    • Man går fel väg, för att pressa kostnader måste man fokusera på intäkter, det är inte alltid bra att enbart fokusera på kostnaderna.

  3. Förvånar mig inte om SJ slopar sin kundtjänst helt inom några år. För det är just åt det hållet allt pekar åt, stegvis avreglering av Statens Järnvägar. Så vill tydligen den väldigt förvirrade och stimmiga regeringen ha det. Vallöftet om massupprustning av järnvägens dåliga underhåll har inte infriats än. Och med tanke på dagens flyktingelände lär det inte skjutas till extra pengar för järnvägsunderhåll alls. Den har hamnat längre ner i priolistan. Tills rälsen spricker och hundratals resenärer förolyckas i successivt ökade antal olyckor. Tråkigt, men sant.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s