Cargolink kan mista trafiktillstånd

logoI höstas blev TX Logistik av med sitt trafiktillstånd i Sverige, Norge och Danmark. Ikväll kan den här bloggen avslöja namnet på nästa företag som kan gå ett liknande öde till mötes: nämligen norska Cargolink. Statens Jernbanetilsyn varslar enligt en källa Cargolink om återkallat säkerhetscertfikat. Beslutet kommer efter en revision som utfördes för ett par månader sedan. Norrmännen får två veckor på sej att inkomma med ett yttrande och ställa om verksamheten. Om SJT därefter inte ändrar sitt beslut får Cargolinks tåg från den 17 februari inte rulla en enda meter i Norge. Precis som i fallet med TX Logistik för ett halvår sedan har SJT funnit allvarliga säkerhetsbrister. Parallellt med detta ärende driver Jernbanetilsynen ett annat fall mot Cargolink. En elev på lokförarskolan har helt ensam kört godståg åt Cargolink, utan att vara examinerad. Han har bara slutfört nio av 18 månaders studier vid lokförarutbildningen. Det var Norsk Lokomotivmannsförbund som i november uppmärksammade myndigheterna på vad som pågick. NLF polisanmälde Cargolink och informerade Statens Jernbanetilsyn. Jernbaneverket agerade då direkt och stoppade ett godståg som just då framfördes av den ”falske” lokföraren. Cargolink startade sin verksamhet 2008 och bedriver idag trafik på de flesta större linjer i Norge. Cargolink är en del av den så kallade Autolinkkoncernen. Autolink är ett biltransportföretag.

Annonser

8 thoughts on “Cargolink kan mista trafiktillstånd

    • Kan du ”førare” utdype dette? Jeg har vært med i selskapet fra dette startet i 2008. Vi har svært gode resultater i statistikk når det gjelder hendelser, uhell og ”stoppasseringer. Grunnen til mange av diskusjonene i Norge, er at vi er et privat selskap. Alle negative ytringer kommer fra ansatte i statlige selskap.Når det gjelder opplæringen av førere, har selskapets ledelse utnyttet den nye førerforskriften som kom fra EU i 2009, men dette ville i fagforbundet NLF godta. På lik linje med Green Cargo, kan førere ta sluttopplæringen i selskapet..
      Og til Sven Moholm;Hva er bakgrunn din til at du håper tillstånden dras in? Og er det bare statlige som er seriøse? Dette varsel om inndraging av sikkerhetssertifikat, er helt ”normal” arbeidsmetode for SJT når de ikke er fornøyd med revisjon. Vi har kjørt tog i 2 måneder etter dette, så alvorlighetsgraden kan ikke være så stor som du insinuerer.

  1. Är inte förvånad, hoppas verkligen att deras tillstånd dras in för gott! Det jag som handledare har hört/sett/förstått om hur utbildning av nya lokförare sköts hos de olika operatörerna, så finns det tre operatörer som sticker ut som seriösa; de statliga LKAB, GC och SJAB…. En del saker jag hört om hur det vid vissa tillfällen skötts hos TX och RR vill jag inte ens tänka på…..

    • Man ska vara lite försiktig sina åsikter om seriösa bolag. Min lia tid på gc var allt annat än seriöst. Så jag tror det finns bra individer på alla bolag precis som dåliga individer. Många historier får man höra från alla bolag….

  2. Man kan ju bara hoppas att de norska och svenska myndigheterna är lika nogranna vad gäller kontroll av vägtrafiken så inte följden av indragna tillstånd för tågbolagen blir att än oseriösare åkerier från östeuropa tar över trafiken! Det har ju till och med varit historier med köpta körkort….

    • Applauderer dette innlegget. Vi har flere dødsulykker på veiene i Norge som forårsakes av ”useriøse” transportører, men dette er vel ikke så viktig…

  3. Og da kan vi konstantere at alle tog til Cargolink fremdeles kjøres som de skal på denne datoen den 17.02.2016. Så er det bare å registrere at dette avsluttes den 18.mars ifølge pressemeldingene om selskapet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s