Rush Rail får nej i Norge – igen

Rush Rail har för andra gången inom loppet av ett halvår fått avslag på sin ansökan om trafiktillstånd i Norge. Det uppger en av bloggens källor. Statens Jernbanetilsyn anser inte att Rush Rail, trots flera chanser, kunnat presentera en acceptabel dokumentation gällande risk- och kompetensstyrning för den planerade verksamheten i Norge. Beslutet kommer som en smärre chock för Rush Rail. Företaget tog över den så kallade Moelventrafiken vid årsskiftet, men har tvingats anlita Grenland Rail som underleverantör för att klara sina norska åtaganden. Rush Rail hade räknat med att det norska tillståndet skulle bli klart i mars eller april. Så här sa Rush Rails VD Jan Lindqvist till tidningen Tåg i december, angående Grenland Rail. ”Det är ett seriöst och ambitiöst bolag. Avtalet löper på ett antal månader, vi hoppas kunna ta över verksamheten i Norge relativt snart”. Moeleventrafiken omfattar flis- och timmertåg mellan Norge och Sverige. Förutom problemet med trafiktillståndet plågas Rush Rail också av lokbrist, precis som flera andra företag, bland annat Green Cargo. Nordic Refinance, som hyr ut lok, har därför ansökt om godkännande i Norge för sina Rc4. Trolig kund är Rush Rail eller Grenland Rail.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s