Det kunde slutat i katastrof

Den 3 november förra året var ett Öresundståg mycket nära att köra på en banarbetare som vistades i spåret vid Bergåsa i Karlskrona. Detta var bara en i raden av allvarliga incidenter som inträffat i samband med ombyggnaden i Bergåsa. Till exempel var ett Krösatåg i december 2014 på vippen av köra över två personer som uppehöll sej i spårområdet. Föraren av Krösatåget hade själv varit med om flera liknande händelser och hade därför monterat en kamera i hytten för att kunna dokumentera de allvarliga säkerhetsbristerna i Bergåsa. Hela förloppet med de två banarbetarna som tvingades kasta sej åt sidan fångades på film och delgavs Trafikverket. En källa inom Trafikverket har skickat över videon, som slutar på ett dramatiskt sätt. Ett år senare skulle händelsen med Öresundståget komma att bli droppen som fick bägaren att definitivt rinna över. Trafikverket beslutade att en gång för alla gå till botten med hur entreprenören skött sitt säkerhetsarbete i Bergåsa.

Bloggen har nu fått ut delar av utredningen. Det är en ren skandal som utspelat sej i Bergåsa det senaste året. Det är ett smärre under att ingen person kommit allvarligt till skada under tiden ombyggnaden pågått. Ansvarig entreprenör har till exempel under flera månader arbetat helt utan giltig sos-plan och riskbedömning. Visserligen fanns en blankett med riskbedömningar inskickad till Trafikverket. Denna var också undertecknad av en skydds- och säkerhetsplanerare. Problemet var bara det att den påstådda sos-planeraren inte alls var avtalad att utföra arbetet. Någon riskbedömning hade han inte gjort, och än mindre signerat. Det visade sej i utredningsarbetet som följde att entreprenören hade använt en gammal blankett, som man gjort egna ändringar i, helt efter eget tycke och smak. När detta uppdagades stoppade Trafikverket allt arbete i Bergåsa.

Arbetet kunde återupptas först när entreprenören genomfört en rad åtgärder. En ny och giltig sos-plan togs förstås fram, ytterligare tågvarnare anlitades i norra änden av byggområdet och för allt arbete som skulle genomföras mindre än fyra meter från spåret krävdes föranmälan till platsledningen som först därefter kunde planera skydds- och säkerhetsåtgärder.

12434615_572210232928568_19833276_nEn kollega berättar att han i april 2015 kom körande med ett tåg när han plötsligt fick syn på två arbetare på en byggnadsställning. Chockad slängde han sej på bromsen och tutade för glatta livet. Han hann också slänga upp mobiltelefonen och knäppa ett foto av det han såg. Männen arbetade på ställningen, bara någon meter från den spänningssatta kontaktledningen! ”Det har varit liknande incidenter under hela byggtiden. I höstas höll jag till exempel på att köra över tre personer i spåret, inklusive tågvarnaren”, säger kollegan.

I samband med Krösatågsincidenten i december 2015 beslutade Trafikverket att ingen personal skulle tillåtas passera järnvägsspåret, eftersom siktförhållandena var så dåliga. Istället skulle passage ske på en bro som byggts över spåret. Så här beskriver Trafikverket själva situationen. ”Besöket i Bergåsa gick ut på att informera personal om vilka regler som gäller vid passage av ett järnvägsspår. För att få passera spåret krävs det en planerad riskbedömning som ej behöver vara skriftlig. När man tittar på förutsättningarna som finns i projektet (Bergåsa) så kan man inte få till en passage av järnvägsspåret på ett säkert sätt. Detta är på grund av dålig siktsträcka. Det vi kom fram till att all passage över spåret upphör omedelbart. Om inte de 2 st punkter nedan uppfylls. För att passera spåret KRÄVS 1 Tågvarning (Sos-ledare samt godkända tågvarnare) 2 A-skydd (Tsm godkänd person). Vi tittade på filmen som en lokförare spelat in och diskuterade lite runt detta, då konstaterade killarna hur sent lokföraren såg den personen som sprang i spårområdet. Och han hade ju begränsad utrymning då det fanns byggställningar på varse sida om var han befann sig. Xxx (entreprenörens) åtgärd för att dom inte skall gå över spåret är att använda den nybyggda bron för att ta sig över då dom byggt ett trapphus upp på bron. Vid detta besöket så var det totalt 10 st + platschefen på plats och fick denna informationen”.

Trots dessa nya regler fortsatte banarbetarna att springa kors och tvärs över spåret, vilket bland annat den här videon visar:

Ombyggnaden i Bergåsa är nu avslutad. En ny gång- och cykelbana har anlagts under järnvägen, precis som en ny vägbro vid Wämöskolan. Trafikverket och Karlskrona kommun har länge velat öka säkerheten för gående och cyklister, samt förbättra trafiksituationen.

Advertisements

2 thoughts on “Det kunde slutat i katastrof

  1. Kan bara säga SUUUUUUUUCK !!!
    Ett rent under att ingen strukit med tanke vilken (obefintlig) säkerhetsmoral den arbetsplatsen har / hade.

    Är det TrV som köpt detta jobbet eller Karlskrona Kommun ??

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s