Slut på friden

En av många fördelar med ett komprimerat arbetsschema är att man kan få ihop riktigt fina friperioder, utan att det kostar skjortan i form av tömda ledighetskonton. Den här jul- och nyårshelgen kostade det mej fem semesterdagar och tre FV-dagar att vara ledig i tre veckor. Förutom ett par övertidsturer och lite ideellt arbete för museiföreningen så har jag inte varit i närheten av ett tåg sedan den 15 december. Istället har jag hunnit vila upp mej ordentligt och ladda batterierna inför det nya året. Julen firades med barnen och nyår med Kära hustrun, Alice och svärföräldrarna. Däremellan blev det många sovmorgnar, lite bloggande och en och annan runda i skogen. Jag hann också med att starta upp och installera allt rätt i den nya plattan och tjänstemobilen. Äntligen har även vi på Green Cargo blivit digitala. Det ska bli skönt att slippa alla linjeböcker.

Men nu är det alltså slut på friden. Karlshamnskommenderingen har tyvärr skjutits på framtiden, av olika anledningar. Istället väntar en vecka med tjänstgöring i Kalmar, Alvesta och Älmhult. Just Älmhult blev i december min nya stationeringsort. Samtliga lokförare i Alvesta är nu förflyttade till ”Ikeatown”. Fortfarande finns det dock tåg och växlingsturer som utgår från Alvesta, så vissa turer börjar och slutar där. Det handlar om så kallad riktad tjänst, för dem som så önskar. För min del spelar det ingen roll varifrån jag utgår. Jag har några mil längre till Alvesta, men å andra sidan är vägen betydligt bättre, så det tar ungefär lika lång tid att köra dit som till Älmhult.

Tidigt imorgon bitti bär det iväg till Kalmar. Egentligen börjar tjänstgöringen redan ikväll med passresa och hotellöverliggning. Jag sover dock hemma i natt och sätter mej istället i bilen om några timmar. Jag tjänar tid på det, företaget tjänar pengar. Vid sju börjar dagens slit på godsbangården vid Kalmar Södra, vid niotiden bär det iväg till Mönsterås. Jag gillar Kalmartjänstgöringen. Det är lugn körning till Mönsterås och innebär en trevlig omväxling till all rangering åt Volvo i Olofström. Till Mönsterås kör Green Cargo lastade kemikalievagnar och tomma TWA och Hbb. På pappersbruket lastas de täckta vagnarna med pappersmassa. Några dagar i veckan rullar också tåg med massaved till bruket. En annan bra sak med Mönsteråsturerna är att man inte behöver stressa. Det finns gott om tid avsatt för växlingsarbetet. Eftersom det är m-sträcka hela vägen till Kalmar, så är det i princip omöjligt att komma tidig iväg från Mönsterås. Det brukar vara andra tåg i vägen. Framförallt i Blomstermåla.10649810_10204594790619065_4175450725400100827_n

8 thoughts on “Slut på friden

  1. Härligt Jonas att du får vara i hemområdena. Vintertid är det bara praktiskt. Minns min tid 2014 med kall vinter i Långsele. 10-12 tim bara att ta sig dit med tåg och buss, och lika hem. Nu i Sävenäs är det ju bara knappt 3 tim till jobbet. Ha det så gott, jag kommer hem i morgon till ledigheten fram till nästa tisdag.. Mycket Värmland för mig, med vinterföre 😀

    Uffe

    • Visst är det trevligt att vara nära hemmet, men ibland saknar jag tiden i Ånge. Jag tyckte det var bra där. Fin tjänst och bra ”gubbar”. Och relativt snabba passresor dit och hem.

      • Jo jag saknar själva jobbet i Lsl, även Åg. Håller med dig om våra gubbar och gummor där.. Ja du flög ju så det förstår jag..

  2. Jasså, det är du som får hålla ställningarna i Kalmar när en annan är ledig 😉
    Jag har ”offrat” i snitt 4 dagar av varje, föräldradagar/Timkontot/sparade semester dagar.
    Är ledig en vecka till, börjar 13 Jan.
    Nu tänker jag rätta dig lite, visst är det gott om tid för vxl i Mönsterås för där har det blivit en timme till för vxl, men istället så har det försvunnit en timmes vxl tid i Kalmar för att avgången till Mönsterås är tidigare lagt just en timme.

    Kan också tilläga att när nu vi bara blir 2 förare kvar i Kalmar så kommer körningen verkligen bli enformig. Det kommer (tror jag) bli som när jag började i Kalmar, då hade vi en förmiddagsvecka och en eftermiddagsvecka.

    Med vänlig hälsning Jörgen

    • Nja, det är linjeböcker, webläsare för körorderuttag och Platå, ett program med bland annat lokomlopp mm. Sedan finns några till som jag inte riktigt vet. Har hört att vi ska få Traintrack, som är samma program som i handdatorn, så att vi ska kunna göra vagnupptagningar, kvittera funktionskontroll och få slutlig tåguppgift. Eventuellt också tillgång till intranätet.

      • Tycker det är som vanligt när det kommer nya hjälpmedel från GC. Sakerna är inte färdiga när personalen får dom. När jag fick plattan så letade jag efter alla program. Fick reda på senare att man själv måste installera alla program, och varför kan man inte släppa alla program samtidigt?

Kommentera

