ERTMS stoppar timmertåg

DSC_0601Inlandsbanan kommer att sluta köra timmertåg från Backe till Örnsköldsvik. Tågen har rullat tre dagar i veckan det senaste året. Transporterna kommer nu att tas över av lastbilar. Orsaken är den ERTMS-utrustade Botniabanan. Inlandsbanan har inga lok som klarar det nya signalsystemet, utan måste hyra in resurser av Green Cargo. Detta blir för dyrt. Det är ingen lång sträcka som timmertågen rullar på Botniabanan, men det spelar ingen roll. Inga ERTMS-utrustade lok, ingen trafik. ”Det skulle kosta oss tiotals miljoner kronor att utrusta våra lok med ERTMS och vi har inte haft råd”, säger Inlandsbanans VD Otto Nilsson till Östersunds Posten. Inlandsbanans kund i Örnsköldsvik har varit Domsjö Fiber. ”Det är tråkigt att vi tappar en kund, men vi har helt enkelt inte kunnat komma överens om priset”, säger Otto Nilsson. Backe ligger på tvärbanan mellan Forsmo och Hoting. Timmertågen har rullat till Långsele och sedan vänt tillbaka norrut via Mellansel till Örnsköldsvik.

Advertisements

7 thoughts on “ERTMS stoppar timmertåg

  1. Hela jippot med. ErTMS är en fint exempel på en myndighet som gör vad man kan för att sätta käppar i hjulen. Självklart borde dessa tåg kunna korsa Botniabanan i Ö-vik. Om bara viljan funnits

    • Det skulle ha varit enklare också om Botniabaneprojektet inte medvetet valt bort dvärgsignalering på sina bangårdar, som exvis Örnsköldsvik. Det borde då ha räckt med en ”ATC stopp” balisgrupp vid infarten till Örnsköldsvik. Det borde inte vara farligare än när vi idag kör med ERTMS utrustade lok i läge ”Skiftning”.
      Ådalsbaneprojektet valde däremot att utrusta en del bangårdar (Västeraspby delvis, Dynäs, Härnösand och Timrå) med dvärgsignaler.

    • De kanske var för dyra? Eller saknade lok för hela trafiken till Backe? Kanske finns inte tillräckligt många lokförare anställda i Långsele? Jag har ingen aning, men vet att sådana här saker kan bero på många omständigheter!

  2. Ni som kan detaljerna kring tågtrafik måste känna ett visst ansvar att uppvakta infraministern och berätta.
    Vi i Järnvägsfrämjandet kan mer lite övergripande frågor. Men tillsammans kanske vi skulle kunna uppvakta, vi gör det halvårsvis. ulf.flodin@gmail.com 0708 27 78 56

  3. ”Det skulle kosta oss tiotals miljoner kronor att utrusta våra lok med ERTMS och vi har inte haft råd”

    Det där är ju skitsnack. Dom behöver för det första inte bygga om allihop för den körningen. Sedan finns det lok att leasa med ERTMS. Dessutom så är nästan alla nya lok som byggs idag utrustade med ERTMS och även i framtiden så kommer alla lok att ha det. Det är ju en av grundtankarna med att ha ett system ( som någon gång framöver kommer att vara komplatibla med varandra 🙂 ) överallt.

    /Hans Pursche
    ERTMS-vän

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s