Året var 2015

415668_4985287359312_491559092_oVid den här tidpunkten på året hör det till god ton att önska alla man känner ett riktigt Gott Nytt År. Det vill jag också göra. Men jag vänder mej inte i första hand till vänner och bekanta – utan till er läsare av den här bloggen. Jag tackar och bockar för att ni orkat stå ut med mej i ännu ett år. Det är trevligt – och mycket motiverande – att se att ni är så många. 40000 i månaden för att vara exakt. Helst skulle jag vilja skriva personliga hälsningar till Eder alla, men det går ju inte. Så det får göras på detta vis istället. Med nyårshälsningar brukar följa en vacker vinterbild. Jag hade önskat att jag hade en någorlunda aktuell sådan att visa. Tyvärr har chefen envisats med att skicka runt mej på olika platser i södra Sverige under hela året. Jag har knappt sett en snöflinga de senaste tolv månaderna, så därför får det bli en gammal bild som illustrerar den här nyårshälsningen. Bilden är från 11 december 2012. Platsen är Boxholm. Rd 1093 ska strax avgå mot Nässjö med lokalgodståg 6335. I hytten ser man hur min käre vän och kollega, Den Vimsige i egen låg person, håller på att göra klart för körning. Han har precis gått emot vagnarna och därför inte hunnit byta strömavtagare.

2015 handlade som sagt om södra Sverige för min del. Även om jag saknat snön och kollegorna i Ånge, så har året mest varit positivt. Jag har aldrig tidigare under mitt lokförarliv kunnat tillbringa så mycket tid i hemmet som under detta år. Ofta hann jag hem en sväng även under mina arbetsveckor. Till stor glädje för Alice och Kära hustrun förstås. Så här såg mitt tjänstgöringsår ut i grova drag:

Vecka 2: Varberg.
Vecka 4: Varberg
Vecka 6: Varberg.
Vecka 8: Varberg.
Vecka 10: Varberg.
Vecka 12: Göteborg.
Vecka 14: Varberg.
Vecka 16: Varberg och Göteborg.
Vecka 18: Varberg.
Vecka 20: Varberg.
Vecka 22: Varberg.
Vecka 24: Alvesta.
Vecka 26: Alvesta
Vecka 28: Alvesta
Vecka 29: Östersund (Inlandsbanan)
Vecka 30: Malmö
Vecka 32 Semester
Vecka 34 Semester
Vecka 36: Malmö (D-skydd)
Vecka 38: Malmö (D-skydd)
Vecka 40: Malmö (D-skydd)
Vecka 42: Malmö (D-skydd)
Vecka 44: Alvesta och Kristianstad
Vecka 46: Kristianstad
Vecka 48: Kristianstad
Vecka 50: Alvesta
Vecka 52: Semester

När det gäller nyhetsåret 2015 så har det präglats av både smått och stort. Några händelser som verkligen sticker ut är naturligtvis TX Logistiks indragna trafiktillstånd, flyktingströmmarna över Öresund och pendeltågsupphandlingen i Stockholm. Jag har inte skrivit så många inlägg om problemen med Öresundstågen eller om MTRs seger i kungliga huvudstaden. Det beror på att så många andra gjort det. Jag har inte känt att jag har så mycket nytt att tillföra. Det är ingen mening att ta upp saker som alla redan känner till. Men utvecklingen blir intressant att följa, både i Stockholm och vid Öresund. Att behöva bygga staket och murar runt vårt land känns inte bra. Åtminstone inte i mitt lilla röda hjärta. Jag inser naturligtvis problematiken, men någonting måste ha gått allvarligt fel om vi inte anser oss ha råd att erbjuda en hyfsat trygg tillvaro för barn som sett de mest fruktansvärda syner och flyr för sina liv.

När det gäller pendeltågsupphandlingen i Stockholm, så undrar jag om sista ordet är sagt. Dagens Nyheter har avslöjat att MTR flera gånger uppmanats att sänka sitt anbud, för att kunna vara med i det fortsatta racet. Inga andra företag har fått sådana uppmaningar. Det luktar riggad upphandling lång väg. SL ville ha MTR som ny operatör till varje pris. Affären handlar om miljardbelopp, men i slutändan var det bara några miljoner om året som skiljde SJs bud från MTRs. SJ har förstås överklagat upphandlingen. Det brukar vara omöjligt att få rätt i den typen av rättsprocesser, men den här gången tror jag faktiskt att SJ har en chans att gå segrande ur striden. Vad som då händer vet jag inte. Kanske måste hela upphandlingen göras om? Även om den går att snabba upp, så lär trafikstarten för det nya avalet komma att skjutas på framtiden.

När det gäller TX Logistik däremot, så har jag skrivit desto mer. Jag skäms inte för att säga att den här bloggen varit nyhetsledande i  TX-affären. Under nästa år hoppas jag kunna fortsätta berätta vad som händer med TX Logistik. Förhoppningsvis återfår företaget sitt trafiktillstånd och kan återuppta den gemensamma kampen mot lastbilstrafiken.

Annonser

11 thoughts on “Året var 2015

  1. Hejsan!
    Tack för ännu ett år med din förstklassiga blogg. Den är alltid ett nöje att följa och jag ser fram emot nya inlägg under 2016! Gott nytt år och ha det jättebra.

    /Martin

  2. Önskar dig och Familjen ett Gott Nytt År, samtidigt som jag vill tacka för att vi fått ta del av din absolut förstklassiga blogg!

  3. Det har varit ett intressant år och din blogg är många gånger den snabbaste och bästa källan till information om vad som rör sig i branschen.

    Ang de punkter du tar upp så kan jag bara hålla med, vanligtvis är alla överklaganden vid upphandling fruktlösa försök eftersom det inte är själva anbuden man överklagar utan att regelverken vid upphandlingen följts. I just detta fall finns en sådan angreppspunkt för SJ då det verkar ha förekommit allehanda kontakter mellan huvudmannen och den operatör som vann. Att en budgivare aktivt uppmanas sänka sitt pris och sedan vinner får anses unikt.

    Att TX tappade sitt trafiktillstånd kan förhoppningsvis innebära en väckarklocka i branschen, att det faktiskt är en reell möjlighet.
    Sen tycker jag att det kom många tjuvnyp, t ex var GC mycket snabba att komma ut på sin egen blogg med en illa dold skadeglädje.

    Våren kommer att innebära en ny intressant tid dels genom den stora avtalsrörelsen där hundratals kollektivavtal skall förhandlas om. Kanske stundar en generalstrejk 2016?

    Facken har dessutom splittrats i två stora grupper där den ena gruppen dels går på hårt med låglönesatsningar (vilket erfarenhetsmässigt inte ger så stor utdelning) och dels verkar vara villiga att slakta de viktigaste grundbultarna i LAS om ”sist in – först ut” och att de lokala facken inte skall få förhandla fram turlistor vid uppsägningar.

    Den tredje aspekten på vårens avtalsrörelse är att vi kommer att få vänja oss vid tanken på ett nytt, starkare branschavtal som kommer styra upp många saker centralt som vi är vana att kunna förhandla om lokalt ute på arbetsplatserna. Det blir samtidigt omöjligt för ett bolag att vinna en upphandling genom att man ger personal sämre villkor än de som är gemensamma för branschen. Tyvärr kan det även innebära att anställda som idag har det förspänt kan få vänja sig vid tanken på kvartstid.

    Ser fram mot ett nytt år med dina nyheter och anekdoter, gott nytt år!

    • Det samma, bäste kollega! Håller med dej om avtalsrörelsen, kan bli spännande – och kanske turbulent med tanke på pendeltågsupphandlingen. Vi får hoppas att MTR (eller vilka det blir) inte har för avsikt att försämra det lokala avtalet, för då lär vi få se en ny strejk.

  4. Tack det samma bäste Jonas! Hoppas du får vidga vyerna lite mer i vårt avlånga land, och ger oss mera nyheter också när du hinner 😀 Kul att Nyström ville få med din artikel i TÅG. Den tidningen har jag prenumererat på sedan 78 då jag började vid banavdelningen på Fagersta C. Din blogg och tidningen TÅG ger mig mer info än jag någonsin fått från annat håll 👍👍👍

    Uffe

  5. Och för oss MJ rallare så är ju mångfalden på spåren också något positivt.
    Tx, Ruch, Hector, Nordic Re och så klart gröna fina Green Cargo.
    Själv äger ja både cargo net, ruch och hector lok i HO. Även en tx/railpool. Det blir färgglatt i vitrinskåpet 😉.
    Nu fattas ju bara ett RC i hector skrud också 😊

  6. ”Jag inser naturligtvis problematiken, men någonting måste ha gått allvarligt fel om vi inte anser oss ha råd att erbjuda en hyfsat trygg tillvaro för barn som sett de mest fruktansvärda syner och flyr för sina liv.” utdrag ur din blogg 31 dec 2015

    Jag ser i din årskrönika på din populär summering av flyktingfrågan att även du tyvärr intar samma moraliserande och polariserande journalistik som övrig media. Att hjälpa är svårt och det finns många olika sätt beroende på behov men att förväxla en önskan om en offentlig och politisk debatt kring olika hjälpmetoder som ett alternativ/komplement till ett förbehållslöst flyktingmottagande med inhumanism det är strutsbeteende. Något som sittande regering till slut tvingats medge eftersom det förbehållslösa mottagandet inte längre gäller, utan istället raka motsatsen. Att reducera åsiktsfrihet och kritik mot förd flyktingpolitik genom att själv framstå som moraliskt rättrogen är inte bara oprofessionellt och fegt utan även demokrati underminerande. Det är precis det här som är felet i debatten, (förresten det mesta i svensk debatt) bara känslor och inget förnuft där det finns bara en rätt åsikt -den politiskt korrekta. Ju svårare problem desto mer förnuft krävs. Tråkig epilog på en annars intressant blogg om ännu ett eftersatt statligt ansvarsområde nämligen järnväg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s