Klappjakten kom tidigt i år

2015 börjar lida mot sitt slut. Det har varit ett år fullt av positiva och roliga inslag. Men 2015 har också inneburit en del tråkigheter. Detta var nämligen året då den stora klappjakten tog vid. Då menar jag inte julklappar, utan jakten på personer som misstänks ha tipsat den här bloggen om nyheter och uppslag. Det är en mycket allvarlig utveckling. Personligen ser jag det som en bekräftelse. Bloggen växer och blir allt större. Trovärdigheten ifrågasätts nästan aldrig. Det finns egentligen ingen anledning för ett företag att kommentera felaktigheter som sprids inom en liten grupp. Sanningen däremot kan många gånger vara obekväm. Som journalist vet jag värdet av källskydd och ingen som hör av sej till mej behöver vara rädd att avslöjas. Många av Sveriges järnvägsföretag letar dock febrilt efter läckor. Tyvärr är det läckor som många gånger inte finns.

På ett sätt kan jag naturligtvis förstå företag som TX Logistik, Hector Rail och Rush Rail. Ingen vill ge bort några konkurrensfördelar i onödan. Alla vill läsa om andra, ingen vill läsa om sej själv. Nu är det inte bara dessa bolag det handlar om. Det finns även enstaka chefer inom mitt eget företag Green Cargo som anser att jag omedelbart borde sluta blogga. Jag är för kritisk. Jag berättar för mycket. ”Kan han inte bara hålla käften och köra sina tåg?” Vissa bolag scannar sina mejlservrar i en desperat jakt på läckor. Ett företag har till och med övervägt att stämma den här bloggen. Exakt på vilka grunder vet jag inte. Det vet de nog inte ens själva. Någon stämningsansökan har jag inte heller sett skymten av. Förmodligen handlar det bara om ett sätt att skrämma sin personal till tystnad. Som ni märker fungerar den taktiken dåligt.

Det som är riktigt tråkigt i sammanhanget är att många kollegor oskyldigt pekas ut och misstänkliggörs. En stor del av nyheterna i den här bloggen skrivs inte efter tips av järnvägsanställd personal. Företagsledningarna runt om i landet förstår inte att många av deras ”hemligheter” finns att läsa i offentliga handlingar som vem som helst kan begära ut, bara man vet var man ska leta. Jag vill gärna kunna berätta saker som folk inte redan känner till. Jag vill skriva om sånt som inte redan dryftats avigt och rätt på andra internetsidor. Att sitta och vänta på ett pressmeddelande är meningslöst. Men att vara först är inte gratis. Det handlar om ett otacksamt, tidskrävande och högst oglamouröst, journalistiskt arbete. Det handlar om att läsa utredningar och rapporter. Det handlar om att lägga pussel av små bitar av information. Få människor – förutom min egen Kära hustru – förstår nog hur många timmars arbete som ligger bakom ”I huvudet på en lokförare”. En annan viktig del att känna till är att det i alla sammanhang finns en motpart. Det behöver nödvändigtvis inte vara anställda inom den egna organisationen som sitter inne med information.

Även om de allra flesta läsare som hör av sej är positiva och kommer med uppmuntrande ord, så finns det också kollegor som tror att jag snudd på hatar just deras företag. Den situationen uppstod till exempel i höstas när jag i flera inlägg berättade om TX Logistiks indragna trafiktillstånd och vilka effekter det skulle komma att få. Eftersom jag var först med nästan alla nyheter i soppan kring TX, så anklagades jag för att ha ett personlig agg mot TX. Vissa ansåg till och med att det var jag som var boven, inte Transportstyrelsen. En liknande situation har uppstått i mitt förhållande till Rush Rail. Det är något som jag verkligen beklagar. Många av kollegorna på Rush Rail har jag tidigare arbetat tillsammans med på TGOJ. Rush Rail är ett företag som jag faktiskt gillar och önskar all framgång. Det är nog inte så många andra inom Green Cargo som gör det. Jag vet inte vad som gör Rush Rail så charmigt. Kanske är det ursprunget (i TGOJ), kanske är det uppstickarens kamp mot överheten. Det lilla företagets strid mot konkurrenter och myndigheter. Jag tror inte att jag presenterat en enda negativ åsikt om Rush Rail. Däremot har jag berättat en rad nyheter om företaget, positiva som negativa. Det räcker tydligen för att göra mej till en mycket dålig människa.

Hector Rails anställda har fått veta i ett veckobrev att man absolut inte bör ha kontakt med mej eftersom jag är anställd av Green Cargo. Det är en tråkig inställning. Jag försöker hålla bloggen så opartisk och fristående som möjligt. Det är till exempel därför jag har valt att avstå från reklam. Vissa järnvägsföretag har också erbjudit mej att hjälpa till med deras eget, interna informationsarbete. Jag har tackat nej till alla sådana förslag. Hector Rails – och även Rush Rails – åsikt att jag skulle vara en slags GC-agent utsänd på hemligt uppdrag, är också komisk i det avseendet att många kollegor inom Green Cargo anser att jag ger det egna företaget för få fördelar.

Ibland undrar jag hur vissa järnvägsföretag resonerar i kontakten med exempelvis journalister och bloggare. Att leka tysta leken och inte svara på mejl är ingen bra idé. Jag vet inte hur många gånger jag skrivit till bolag och bett om en kommentar i olika ärenden. Företagen tycks tro att om de låtsas som om det regnar och inte svarar så blir det ingen artikel. Så är det naturligtvis inte. SJ är ett föredöme i denna fråga. De svarar nästan alltid snabbt och sakligt, även om frågorna många gånger kan vara av negativ karaktär. Därmed lyckas de också få ut sina budskap och sina argument på ett bra sätt. Det tar ofta udden ur de värsta skandalerna. Om jag hade fått råda landets järnvägsföretag så skulle jag rekommendera lite mindre pekpinnar och lite mer kommunikation.

22 thoughts on “Klappjakten kom tidigt i år

  1. Tråkigt ! Men man kan ju se på fenomenet som en form av bekräftelse på att du är en riktigt duktig journalist…som vet var du ska gräva och var pusselbitarna ska sitta…

  2. Stå på dig, och fortsätt bara att rakryggat och neutralt ta fram fakta, sanningar, trevliga historier och personliga berättelser. De kollegor jag pratat med har alla fört fram just den tanken att du faktiskt inte tar ställning för eller emot så mycket, inte heller skriver med den ironiska negativism som präglar så många andra som för fram sina åsikter. Nej, bara lugnt, stilla och med fokus på fakta. Och ofta med en trevlig liten vinkling åt det humoristiska. Föredömligt för en blogg!
    Med önskan om en God Fortsättning och Gott Nytt År.

  3. Vi får ett samhälle som inte är bra för någon om offentligheten stryps. Öppenhet, ärlighet, snabbhet o gott humör är nödvändigt för alla som har med allmänheten att göra. Jag vet.
    Anders Wejryd, ärkebiskop emeritus , Svenska kyrkan.

  4. Det behövs en Janne Josefsson eller Edward Snowden inom denna bransch om det verkligen är som du beskriver det. Så länge den förblir opartisk och din arbetsgivare också anser att den är det.

  5. Jag är den förste att erkänna att jag känt ett visst agg mot din blogg i år. Men efter lite rannsakan så är det såklart varken dig eller din blogg jag hyser agg mot, utan en tråkig och jobbig situation som uppstått.
    Ber såklart om ursäkt för detta!

  6. Du gör ett otroligt bra jobb och ser med öppna ögon på saker tycker jag. Trist att bolagen bedriver ”häxjakt” bland sina anställda istället för att, som du säger, svara på dina frågor och bemöta. Det hade underlättat för dom.
    Fortsätt i samma anda. Vi är många som inte kan sluta följa din blogg!

  7. Jag har personligen ingen koppling till branschen förutom en förälder som jobbar i den, men jag har läst din blogg ett par år nu och tycker alltid det är lika kul att få en insikt i en värld som kan vara svår att få en korrekt uppfattning om. Fortsätt göra det du gör!

  8. Jag tycker du gör ett utomordentligt jobb. Det är bra för alla att både bra och dåliga saker ventileras och kommer fram, det stärker branschen – även mindre uppstickare. Det var tråkigt med TX men nu har de ju en chans att bättra sig. Hellre det än att övriga företag börjar ta efter för att minska kostnaderna.

    Bland det första jag lärde mig som lokförare var att vara ärlig och erkänna när man gjort fel, annars blir det bara värre.

    • Absolut är det så! Precis som signaturen ”Lokförare” skriver här under så funkar det inte att ljuga inom järnvägen. Alla klantar sej ibland, det bästa man kan göra är att sanningsenligt berätta vad som hänt. Då är det ingen som ”hänger” dej.

  9. Hej kollega och fina kamrat, instämmer med övriga att din blogg är det mest intressanta man kan få läsa, samt få reda på det mesta i en och samma artikel. Jag har aldrig upplevt dina inlägg som det negativa mot någon. Tvärtom så bidrar du med sakliga nyheter tidigt, som man annars kanske fått läst mycket senare av annan skribent.. Känns tråkigt att vissa tolkar det negativt..
    Önskar dig härmed ett Gott nytt år, och fortsatt skrivande med både nyheter och ironi.. Ett gott skratt förgyller alltid dagen! PS.. Kul du fick med din artikel om Hallandsåsen i tidningen TÅG.

    • Tack Uffe! När det gäller artikeln i tidningen Tåg så var det faktiskt redaktören själv som frågade om han fick använda den! Men visst var det kul att se den i tryck!

  10. Instämmer med föregående talare! Har läst den här bloggen i flera år nu och det är alltid lika roligt. Har ingen som helst koppling till tåg eller järnväg men du har med ditt skrivande lyckats väcka ett intresse hos mig.
    Keep up the good work

  11. På järnvägen fungerar det aldrig att ljuga. Det är mycket bättre att vara öppen och ärlig för sanningen kommer alltid fram. Du gör ett toppenjobb, J!

  12. Jag tycker som flera ovanstående att du skriver sakligt och objektivt utan att ta ställning för eller emot det ena eller andra bolaget. Jag har haft stor nytta av att få information om mitt bolag från dig, eftersom vi som jobbar ”på golvet” är de sista som nås av nyheterna internt. Om än alls.

  13. Det var tråkigt att läsa.
    Som en trogen läsare vill jag passa på och fråga varför du inte har skrivit någonting eller kommenterat kring den största upphandlingen ever om tågtrafik i Sverige. Pendeltågstrafiken i Stockholm som MTR vann verkar full av tveksamheter och kanske rena myglet för att just dem skulle få trafiken. Inte undra på att SJ överklagat det hela.
    SL har tydligen haft hemliga överläggningar under bordet med MTR och SL chefernas och tjänstemännens resa till Hong Kong i somras verkar bara vara toppen av isberget. Läs gärna SEKO pendelklubbs nyhetsblad sid 6 om SL:s alla tidigare skumma affärer. https://sekopendelklubben.files.wordpress.com/2013/01/pendelbladet_december_2015_tryck.pdf

    DN är enda tidning som uppmärksammat att MTR fått fördelar och uppmanats att sänka anbudet för att kunna få flest poäng och därmed vinna anbudet. Det fick ingen annan anbudsgivare…
    http://www.dn.se/sthlm/sj-overklagar-pendeltagsupphandlingen/

    • Ja, pendeltågsupphandlingen i Stockholm är helt klart den kanske intressantaste frågan just nu. Jag har skrivit en del inlägg inför upphandlingen, men nu sedan det blev klart med MTR känner jag inte att jag haft så mycket nytt att tillföra. Följer dock utvecklingen med spänning! För en gång skull inbillar jag mej att ett överklagande faktiskt kan gå igenom.

  14. Jag vill bara stämma in i kören med positiva omdömen. Som tidigare SJ-anställd (affärsverksamhet) är det intressant att läsa om vad som händer i branschen. Lyssnade på radion om hur politiker utbildats för att klara mötet med journalister, den utbildningen kanske kan rekommenderas till en del chefer inom järnvägen.
    Hälsningar/ Bo-Gunnar P

Kommentera

