Banan rustas – trafiken läggs ned

12278686_10208110938240558_631009058210039496_nGreen Cargo storsatsar i Karlshamn. Till stor glädje för bland annat den här bloggaren. Men satsningen får också konsekvenser. När verksamheten flyttas från Kristianstad så tvingas Green Cargo upphöra med sin trafik till Åhus. De sista spärrfärderna går de kommande två veckorna. I samband med tidtabellsskiftet läggs trafiken ned. Transporterna till och från Åhus har succesivt minskat. För några år sedan kördes dagliga vagnuttagningar och spärrfärder. Sedan reducerades trafiken till tre gånger i veckan. Idag körs två spärrfärder i veckan, under onsdags- och fredagsförmiddagarna. Eftersom jag varit utlånad till Kristianstad under hela november har jag själv fått möjligheten att köra dessa spärrfärder vid flera tillfällen. Senast i fredags, faktiskt.

Nu var inte detta första gången jag rattade ett järnvägsfordon söderut från Kristianstad. Det har blivit otaliga resor med museiföreningen de 17 kilometerna till Åhus. De allra flesta gångerna har det handlat om rälsbusskörning. Första gången var för drygt tio år sedan. Senast det begav sej var så sent som i september. En annan gång vill jag minnas att jag fanns med som tillsyningsman när föreningen skulle köra ett ångtåg. Det var ett bra jobb. Jag satt mest och drack kaffe i personalvagnen. Största tillåtna hastighet på banan är 40 kilometer i timmen, men på vissa ställen är hastigheten nedsatt till 10, på grund av dålig sikt. Framförallt järnvägsövergångarna i Rinkaby är luriga. Där har incidenterna och olyckorna varit många genom årens lopp.

12278831_10208110946680769_5407020595039292611_nFörr behövdes en K16-nyckel för att kunna växla i Åhus. Den fick kvitteras ut i ett skåp i Kristianstad. Idag är låset till låset (ja, faktiskt) till spårspärren i Åhus ersatt av en vanlig så kallad Abloynyckel. Det är bra. Det är lätt hänt att man glömmer hämta ut de där K-nycklarna och sedan står man där med byxorna nere och kommer inte vidare i dagens arbete. K16 finns dock kvar i skåpet vid utfarten till linjen mot Åhus. När museiföreningen ska ut och åka måste vi låsa upp växeln in till området på Kristianstad Södra. Då behövs nyckeln.

Fredagen den 11 december går den sista spärrfärden i Green Cargos regi till Åhus. Sedan återstår bara det så kallade sprittåget som rullar en gång i veckan. Denna trafik körs dock inte av Green Cargo, utan av CFL Cargo. Trots att antalet godstransporter minskat har Trafikverket rustat upp Åhusbanan för mångmiljonbelopp. Bland annat har sträckan Kristianstad-Rinkaby försetts med betongslipers. Det är bara några månader sedan en lång 20-nedsättning försvann och hastigheten höjdes till 40. Det känns helt bakvänt och visar kanske lite på problemet med svensk transportpolitik. ”Har vi inte lärt oss någonting de senaste 30 åren? Banavdelningen rustar upp samtidigt som trafikavdelningen lägger ned”, suckar en kollega och god vän som varit med ett tag.

Nu är upprustningen av banan inte den enda konstigheten. Sedan nedläggningsplanerna av Åhustrafiken blev kända har trafiken – ökat. Åtminstone av vad jag sett. I fredags hade jag och kollegan till exempel tio fullastade containervagnar och två gasvagnar med oss till Åhus. Veckan dessförinnan rullade 14 containervagnar och flera gasvagnar. Järnvägsvärlden är sannerligen inte alltid så logisk.

Advertisements

2 thoughts on “Banan rustas – trafiken läggs ned

  1. Gasoltransporter till Åhus lär behövas i framtiden också och om det dessutom fortsätter att efterfrågas containertransporter med tåg så borde det väl vara både möjligt och lönsamt att anordna detta. Skulle man inte kunna köra tågen till Åhus från Karlshamn/Sölvesborg efter avslutad växling ett par eftermiddagar i veckan? Dieselloket är väl ledigt då? Eller kanske tågen från Malmö kan koppla av Åhusvagnarna i Kristianstad för att slippa asa alla vagnar till och från Karlshamn?

  2. Skulle det inte kunna gå att integrera Green Gargos gasoltransporter med CFL Cargos för det är väl inte någon just in time produkt? Eller blir tåget för långt då?

    Hur blev det med flaskorna från Limmared? Hänger man på de i sandtåget till Halmstad borde de inte vara så svåra att få med i Sprittåget från Göteborg alt att få in de i Green Cargos ordinarie tåg från Halmstad åtminstone till Hässleholm?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s