Efter 15 år: bingo

12243264_10208087111484904_283686384931981258_nJag har jobbat på många platser i landet. Jag har frusit i Kiruna och jag har svettats i Trelleborg. Men nu plötsligt, efter 15 år som lokförare, får jag äntligen komma hem. Det blir en konstig känsla. Om jag vill kan jag ta cykeln till jobbet eller köra hem på lunchrasten för att äta. Jag kan sova i min egen säng varje natt. Detta låter som självklara saker för de flesta människor, men för mej blir det en lyx. Så vad är det då som har hänt? Jo, från och med januari kommer jag att börja och sluta mina arbetspass i Karlshamn. Jag blir utlånad till min egen hemstad. Exakt hur länge denna kommendering kommer att pågå har jag ingen aning om. Men risken – eller hur man nu ska uttrycka saken – är att den blir långvarig. Intresset för tjänstgöring i Karlshamn verkar nämligen svalt bland mina kollegor. Till viss del kan jag förstå dem. Många av dem kommer att få många mil till sina arbeten. Jag lider naturligvis med kamraterna. Men för min egen, personliga del, blir detta rena bingon.

Det är en rejäl satsning Green Cargo gör i Karlshamn. Vagnslasttrafiken fördubblas. Det blir 20 godståg i veckan till och från Blekinges andra stad. Lördags- och söndagstrafiken med massavedståg kommer att fortsätta. Tågen till och från Sölvesborg, som rullar alla vardagar, kommer också att utgå från Karlshamn. Från tidtabellsskiftet i december kommer dessutom pappersbruket i Mörrum att börja lasta flis två nätter i veckan. Just Mörrums bruk är den största kunden i Karlshamn. Även Eon skickar stora mängder gas från sin terminal. Karlshamns hamn har stora planer för sin containerhantering. En och annan vagn rullar också längs gatuspåret i Prinsgatan, in till Karlshamns ABs fabrik i innerhamnen. När man dessutom betänker att 36 Öresundståg och 20 Pågatåg trafikerar denna del av Blekinge Kustbana varje vardag så kan man fråga sej hur allt ska få plats. Karlshamns bangård är allt annat än optimal. Nu är visserligen tanken att även spåren i Stillerydshamnen ska användas för uppställning och tågbildning. Men inte heller där är Green Cargo ensamma. Företaget Vida kör tre-fyra tåg i veckan till hamnen med sågade trävaror.

Green Cargo övervägde länge att öppna Karlshamn som åkstation för lokförare. Nu blev det inte så. Det blev ett mellanting. De kollegor som ska arbeta i Karlshamn kommer formellt att vara anställda i Malmö, men få så kallad riktad tjänst. Det innebär att de börjar och slutar sina arbetspass i Karlshamn. Tjänstgöringen kommer naturligtvis att bli tuff. Det blir mycket växlingstjänst. Det är inget att sticka under stol med. Tågkörningen kommer att begränsas till de tre milen till Sölvesborg och de få kilometerna till Vekerum, där spåret tll Mörrums bruk viker av. Men lika gärna som att rangera vagnar i Värö, Älmhult eller Olofström kan jag göra det på min egen hemmaplan. Så resonerar jag.

11084273_10208026523330238_8914365521587519997_nOm jag hade velat så hade jag säkert kunnat bli placerad i Malmö och få ta del av dessa riktade Karlshamnsturer till tidens ände. Men för mej är ”varannan vecka-schemat” mycket viktigare än stationeringsorten. Hade jag sökt förflyttning från Alvesta så hade jag förmodligen blivit av med min plats i bemanningspoolen och mist det förmånliga schemat. Utan detta 8/6-upplägg hade jag omöjligt fått ihop min privata livssituation. Inte ens om jag fått jobba i Karlshamn på heltid. Då hade jag förmodligen fått söka ett annat arbete, och det vill jag verkligen inte. Nu löser sej situationen på bästa tänkbara sätt. Jag är kvar i bemanningspoolen, men får jobba i Karlshamn. Det är bara att tacka och bocka och hoppas att chefen och gamla chefen inte ångrar sej i sista stund.

Karlshamnsväxlingen är dock komplicerade saker. Påstår de som vet. Det krävs mycket övning. För en månad sedan övade jag på en helgtur. För två veckor sedan körde jag den själv. I dagsläget är turen ritad som en överligging i Karlshamn. Jag struntade förstås i hotellet och sov hemma istället. För att vara en jobbhelg så var den osannolikt bra. Den bästa på evigheter. Jag växlade timmervagnar både lördag och söndag, men var ändå hemma större delen av helgen. Jag tillbringade lördagskvällen med Kära hustrun och kelgrisen Alice, jag fick sova i min egen säng och hann spela innebandy på söndagskvällen. Från tidtabellskiftet försvinner denna tjänstgöring som Kristianstadstur. Istället omvandlas den till två separata Karlshamnsturer. Precis som alla andra Kristianstadsturer, för övrigt.

Apropå Kristianstad. Det är där jag har tillbringat november. Även det har känts lite som hemma. Jag har ”bara” fem mil till Kristianstad. Med bil kör man på 35 minuter. Tidigare har jag haft sex mil som närmast till min stationeringsort. Det var när jag var anställd på SJ i Karlskrona. I Kristianstad har jag de senaste veckorna kört tåg och växlat i Osby, Hässleholm, Åhus och Sölvesborg. Åhustrafiken läggs ned i december. Växlingen i Osby och Hässleholm ska skötas från Älmhult.

Annonser

13 thoughts on “Efter 15 år: bingo

  1. Syftningen är inte helt klar men av uppräkningen förstår jag det som att alla Kristianstadturer försvinner?

    Finns det kanske en koppling till de avsomnade planerna på en ny pendeltågsstation ute på Kristianstad godsbangård, där resandetågen kan köra med genomfart?

    • Det är helt riktigt att Kristianstadsturerna försvinner. Och därmed all rangering i Kristianstad. Har dock inte hört något om en pendeltågsstation vid nuvarande godsbangården.

  2. Gratulerar! Även i denna nya, geografiskt snävare uppgift hoppas jag du finner händelser att skriva lika informativt och inspirerande om.Kanske blir det även någon vintervecka på Inlandsbanan?

    • Ja, det hade jag ju hoppats på! Tyvärr verkar det svårt att få till, men än har jag inte gett upp hoppet. Till sommaren hoppas jag under alla omständigheter vara tillbaka på Inlandsbanan!

  3. Jag tror Alice är lika glad som Du. Tänk att få komma ut på lunchen. Köp en cykel till så kan du hoppa av vid övergången hemma och glöm inte fylla på sand ibland så att D inte kör fast.

  4. Då får jag alltså vänta 8 år till innan GC eller nån annan operatör öppnar Oskarshamn (som är min hemstad) som åkstation. 😉

  5. Alltid kul att komma hem.

    Kul att Karlshamn är på uppgång, järnvägsmässigt. Det är en trevlig mindre stad. De skulle bara förverkliga Sydostlänken så kommer både Verkö och Stilleryd att behövas extremt mycket mer än i dagens tveksamma situation.

    Kommer Älmhultsgänget ta över all växling i Hässleholm? Känns rätt stort för att vara centrerat från lilla Älmhult, men tydligen gör man samma i Alvesta?

    • Det är sagt att Alvesta förarna ska flytta ner till Älmhult. Sen kommer Älmhult köra ner till Hässleholm samt norrut till Alvesta och ända bort till Kalmar samt trafiken Kalmar-Mönsterås med lite assistans från två stackars förare som får vara kvar i Kalmar.

  6. Hej!
    Min pojkvän är lokförare. Sitter och funderar på julklapp till honom nu och tänkte därför kolla med dig och du vet någon bra bok om tåg som man kan köpa?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s