Är detta verkligen försvarbart?

DSC_1322Vid tidtabellsskiftet i december är det ett år sedan Pågatågstrafiken till Karlshamn invigdes. Trafikstarten var långt ifrån given, och sköts upp flera gånger. Blekingekommunerna kunde inte enas om vilka prioriteringar som var viktigast och vem som skulle betala vad. Karlshamn var länge tveksamma till hela projektet eftersom man misstänkte att Pågatågen skulle vara i vägen för godstrafiken. Sölvesborgs kommunalråd Helene Björklund ansåg att Pågatågen kunde vända redan på hennes station, men fick nobben av både Trafikverket och Skånetrafiken. Till slut blev opinionen för hård och Karlshamn gick motvilligt med på Pågatågstrafik. Kostnaden för det nya upplägget blev nio miljoner kronor om året, varav landstinget i Blekinge står för hälften och Sölvesborgs och Karlshamns kommuner för resten.

Personligen har jag hela tiden varit frågande till denna satsning. Som lokförare och Karlshamnsbo borde jag kanske göra vågen över den nya trafiken. Men nej. Pågatåg Karlshamn-Helsingborg hade jag gärna skrivit under på. Det var också så planerna såg ut från början. Då hade Karlshamn fått direkttåg till både Helsingborg och Malmö/Köpenhamn, dit Öresundstågen rullar varje timme. Någon sådan trafik gick dock inte att få igenom. Istället blev det ett slutet omlopp Karlshamn-Kristianstad. Pågatågen stannar därmed på samma stationer som Öresundstågen, Fjälkinge undantaget. Förutom någon enstaka avgång på morgonen och någon på eftermiddagen är Öresundstågen sällan helt fullsatta på Blekinge Kustbana. Min inställning i denna fråga var helt enkelt att behovet av Pågatåg inte fanns. Det bästa och mest ekonomiska hade varit att köra en extra avgång med Öresundståg.

Nu har Pågatågen snart rullat i ett år. Antalet resande har blivit en besvikelse. Blekingetrafiken och ansvariga politiker är förvånade. Det är inte jag. Naturligtvis. Några exakta siffror på hur många som åker med Pågatågen mellan Kristianstad och Karlshamn har jag inte sett. Jag kan förstå att de inte offentliggörs. Jag bestämde mej för att göra en egen marknadsundersökning. Under september och oktober tjänstgjorde jag som tillsyningsman i d-skydd mellan Malmö och Trelleborg. Ibland bodde jag på hotell i Malmö, ibland åkte jag hem över dagen. Det blev Pågatåg till Kristianstad och byte till 6.02-avgången mot Karlshamn. Ett annat Pågatåg alltså. Det borde vara en välfylld avgång. Sedan Försäkringskassan i Kristianstad drog ned så pendlar många av de tidigare anställda till sina nya jobb i Karlshamn. Men de väljer tydligen Öresundståget. Pågatåget var nämligen skrämmande tomt. Varenda gång jag åkte. I de nya Pågatågen finns 234 sittplatser. Som mest under dessa månader räknade jag till 17 resenärer.

Det går tio avgångar om dagen i varje riktning, måndag-fredag. Det gör en kostnad på 173000 kronor i veckan eller 34000 om dagen. Är det verkligen en försvarbar utgift för ett litet län som Blekinge? Samtidigt som landstinget finansierar tåg som ingen åker, så tvingas man stänga hela avdelningar på Blekingesjukhuset i Karlshamn. Det känns inte bra. Det känns verkligen inte bra. Jag ifrågasätter hela systemet med dessa nya järnvägssatsningar. Räkningarna hamnar allt oftare på de olika landstingens bord. De rika delarna av landet klarar sej förstås bra. Men fattiga län måste välja: tåg eller sjukvård. Det är heller ingen självklarhet att de statliga medlen hamnar där de gör mest nytta. Vilket ännu en Blekingesatsning är ett tydligt exempel på. Nästan en miljard satsades på att rusta upp den så kallade Emmabodabanan. Karlskrona kommun lovade och bedyrade en massiv satsning på godstrafiken från Verköhamnen. Förutom enstaka provvagnar har inga godståg rullat på den nya banan. Alltihop var bara ett lokalpolitiskt spel för att undvika en hotande nedläggning. Visserligen går nu Krösatåg mellan Karlskrona och Emmaboda, men det hade de kunnat göra även med en betydligt mindre kostsam upprustning. I likhet med Pågatågen i västra Blekinge är också många avgångar med Krösatågen på Emmabodabanan spöklikt tomma. 16 dagliga avgångar åt varje håll kunde reduceras till åtta eller tio – och sparat många miljoner om året åt landstinget. Den miljard som upprustningen kostade hade kunnat göra underverk på många andra, viktigare banor runtom i landet. Pengarna hamnar nämligen inte där de bäst behövs, utan hos den som skriker högst.

Därmed är vi inne på en annan viktig frågeställning. Skåne och stora delar av syd-Sverige har förvandlats till rena spårvägsnätet. Det myllrar av lokaltåg, som gör det allt svårare för fjärr-och godstågen att komma fram. Jag tror att vi inte bara nått vägs ände – vi har även passerat den. Så länge inte spårkapaciteten ökas, så går det inte att bevilja flera lokaltågsupplägg. Nyttan med Pågatågen och delar av Krösatågen i Blekinge är inte de enda systemen som kan ifrågasättas. Jag åker ofta pass med andra tåg under dygnets alla timmar, och ser hur få resenärerna är på kvällar och nätter. Är det verkligen vettigt att långa, tunga och viktiga godståg ska få stå åt sidan för en X11 med kanske tre resande?

Ibland undrar jag om inte det här med tåg blivit en modegrej? Alla ska ha dem, men få funderar över behoven. Det ligger i tiden att kräva tåg, men det saknas samordning. Länstrafikbolagen, Trafikverket och järnvägsoperatörerna sitter alla på sin egen kammare och drar åt helt olika håll. När det gäller Pågatågstrafiken i Blekinge tror jag trots allt att det kan finnas en framtid. På sikt vill länstrafiken att tågen ska gå hela vägen till Karlskrona. Planerna är att trafiken med Öresundstågen ska snabbas upp genom att slopa uppehållen på en rad mindre orter. Istället blir det Pågatågen som får överta denna lokaltrafik. För att få igång Pågatågstrafik hela vägen till Karlskrona måste dock nya mötesspår till. Detta ligger många år in i framtiden. Min åsikt är att man från Blekingehåll borde ha väntat med Pågatågssatsningen tills dessa nya driftplatser står färdiga. Kan trafiksysytemet inte förändras, så att tågen får Helsingborg som slutstation istället för Kristianstad, så anser jag att Blekinge borde dra sej ur Pågatågstrafiken. Det lär förstås inte hända, men frågan är vad Blekingetrafiken ska ta sej till om tågen fortsätter att gå tomma?

Annonser

7 thoughts on “Är detta verkligen försvarbart?

  1. Trafiken var ju inställd i veckan pga vagnbrist och Ötågen gjorde uppehåll i Fjälkinge istället. Detta borde ju kunna permanentas utanför rusningstid, så kan man dra ned på trafiken utan att det drabbar Fjälkinge.
    Ofta när de inför Pågatåg så pratas det om slopade bussar men på många ställen går bussarna kvar. Ska man få ekonomi i tågen kan inte bussarna köra parallellt.
    2020 är det tänkt att man ska införa trafik på Söderåsbanan som idag trafikeras av 1-2 bussar per timme. Knappast tillräckligt för att motivera tågtrafik.
    Sen tycker jag att man inte borde få införa fler stopp på stambanor utan att öka kapaciteten. Tycker man kan kräva att man bygger ut fler förbigångsspår vid eller i närheten av de nya stationerna. Detta gjordes utanför Tjörnarp men inte vid många av de andra nya stationerna.
    Om det finns plats borde man bygga 4 spårstationer som tex Laholm och Båstad Norra så blir det enklare om linjen sen byggs ut till 4-spår.

    • Håller med dig i stort. Söderåsbanan tror jag dock på. Många avgångar med bussarna går med 2 bussar och en del reser med bussen Svalöv – Landskrona som går var 20:e minut i rusningstid. Här tror jag det finna täckning för investeringar.
      Men att göra som man gör på södra stambanan är kasst. Man låter en ö-tåg hoppa över Lund och Eslöv sen sätter man in kompletterande avgångar till dessa orter. Kapacitetsmässigt rent förkastligt. Förläng dem tåg man har och låt dem stanna oftare. Eller bygg plattformarna vid avvikande huvudtågspår

  2. Håller med till 100%. Hade också som du samma inställning till pågatågen på BKB innan trafikstart. Det är inte försvarbart att offra sjukvård för tågtrafik, och som i detta fallet inte behövs över huvudtaget. Frågan är om Blekinge har möjlighet att dra sig ur detta eller man är piskade att pynta en hel avtalsperiod?

  3. Mycket bra skrivet! Hoppas du också ser till att få in denna utmärkta text som debattartikel i lämpliga tidningar i Blekinge och nordöstra Skåne så verkligen alla får upp ögonen för beslutsfattarnas dumhet!

  4. Blir ju inte bättre av att landstingen konkurrerar ut SJ och andra aktörer som redan kör tåg, fast på kommersiella villkor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s