Nytt slag mot redan hotade banor

12204005_401672383375660_1183226919.jpgTrafikverket måste spara pengar och föreslår kraftiga neddragningar inom områden som kommer att drabba den svenska järnvägen hårt. Verket vill spara 100 miljoner kronor om året både 2016 och 2017 på drift och underhåll av järnvägar på landsbygden. Under samma period stryks de satsningar på 75 miljoner kronor om året som var planerade för att förbättra villkoren för godstransporter på järnväg. Dessutom vill Trafikverket under nästa år minska anslagen till regionala investeringar med hela 400 miljoner kronor i de så kallade länstrafikplanerna. Det framgår av Trafikverkets förslag på besparingar som skickats till Näringsdepartementet och som bloggen fått ta del av. Blir neddragningarna verklighet så riskerar det att bli ett dråpslag för många mindre banor som redan idag drabbats hårt av eftersatt underhåll. Även godstrafiken på järnväg kommer att påverkas mycket negativt. Detta har fått stora delar av svenskt näringsliv att gå i taket. I ett brev som skickats till såväl infrastrukturministern som till näringsministern protesterar man mot besparingsplanerna. Istället föreslår man att stora och kostsamma projekt som införande av signalsäkerhetssystemet ERTMS och nytt nationellt trafikledningsystem, NTL, skjuts på framtiden.

”Vi anser på goda grunder att det är bättre att något tidsmässigt skjuta på en del, främst större, investeringsåtgärder än att kortsiktigt minska drift- och underhållsmedel som slår direkt mot kapacitet och tillgänglighet i transportinfrastrukturen och därmed äventyrar framför allt basnäringarnas konkurrenskraft. För godstransporter är ofta de små justeringarna och investeringarna i järnväg och väg, trimningsåtgärder, viktiga och har stor effekt i förhållande till sin kostnad och vi anser där att vid en hård prioritering i närtid så bör dessa ha företräde före de större pågående investeringsobjekten. Detta gäller såväl i storstadsområdena som på landsbygden. På landsbygdens över tid nedprioriterade järnvägar och vägar med i vissa fall gravt eftersatt underhåll går idag stora och i flera fall kritiska godsvolymer för den konkurrensutsatta basindustrin”, skriver Näringslivets Transportråd, Tågoperatörerna, Skogsindustrierna, Transportindustriförbundet och Jernkontoret i ett gemensamt protestbrev.

Foto: Felix Hubertsson

Annonser

9 thoughts on “Nytt slag mot redan hotade banor

  1. Oroande nyheter. Makalöst att Trafikverket inte känner något ansvar för dagens helhet och så ensidigt verkar prioritera prestigeprojekt vars nytta ligger långt i framtiden eller är det en boll som läggs upp för att politikerna skall kunna framstå som de som sedan avstyr tokerierna och lägger allt tillrätta.Naturligtvis med skattebetalarnas pengar.

  2. Orsaken är att regeringen beodrat alla departement och verk att spara så mycket som möjligt. Eller som en f.d. statsminister sa ”vi kommer inte att ha råd med så mycket annat…”

  3. Sen Trafikverket tog över Banverket så blev allt ett enda jäkla fiasko. Dom varken kan eller förstår verksamheten med just järnväg och spårtrafik.

  4. Här märks tydligt den medmänsklighet landet visat och girighet vissa människor i företag utnyttjat situationen. För att inte göra debatten om invandring allt för stor är dessa besparingar en direkt åtgärd för att migrationen eskalerat. Infrastruktur som anses viktig ignoreras och skjuts på framtiden.

    Jag tror man vill betala lite mer i skatt, bara man bygger de utlovade projekten samt har pengar till att byta ut de banor som har dåligt underhåll genom ny räls.

    Det kanske blir lite uttjatat med invandringsdebatt här, men det är ju faktiskt så att den drabbar alla departement och alla myndigheters ekonomiska planering. Och min åsikt är att inte detta ska drabba en bransch som verkligen behöver dessa anslag för en fungerande logistik.

  5. Lättlöst!

    Om TrV har något som helst ansvarskännade så skulle man istället föreslå att den tunga landsvägstrafiken fick betala för sitt slitage på våra vägar (ALLA åkerier, svenska såväl som utländska) – skulle ge många sköna miljarder att med Schweizisk förebild fördelas till järnvägen.

    Att ensidigt dra ned på jvg-underhållet kommer obönhörligen straffa sig i form av högre arbetslöshet och lägre skatteintäkter från industrin då vinsterna faller. Kostnaden blir mångdubbel jämfört med besparingarna.

  6. Och det här ska vara en ”grön” regering! SJ ska även pytsa in extra utdelning till ägaren staten. Ett besparingsprogram lär vara igång, bl a med minskad bemanning på tågen. Har märkt det av egen erfarenhet. Flera gånger på sistone har det inte blivit biljettkontroll. SJ går ju med vinst nu och vinstmedlen skulle väl vara bra till nya fordon.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s