TCC sänker krav på lokförare

12208494_10208008947130844_3853772191223595232_nSveriges största utbildare av lokförare – Transport Competence Center – kommer att sänka kraven på de elever som söker till företagets olika förarkurser. Det skriver TCC i ett brev till Transportstyrelsen. Utbildningsföretaget känner sej tvingade till denna förändring av konkurrensskäl – men varnar samtidigt för konsekvenserna. ”Vi förbereder nu tågbranschen på att vi kan komma att sänka kravnivåerna i våra tester för lokförare så vi hamnar på samma nivå i bedömningen som de övriga av Er godkända psykologerna. Det är ur konkurrenssynpunkt omöjligt för oss att ligga på mycket högre krav än vad de övriga ligger på”, skriver TCCs VD Peter Hornegård.

Förutom TCC utbildar även Trafikverket i Ängelholm och Lärcenter i Nässjö lokförare. TCC godkänner 7-8 procent av de sökande, Lärcenter lyckades få igenom knappt 15 procent vid sin kursstart i augusti. Det något märkliga i sammanhanget är att Transportstyrelsen inte föreskriver exakt vilka nivåer som de sökande måste uppnå i de olika testerna, man talar bara om vilka egenskaper som ska testas. Hur testerna ska genomföras och bedömningarna av resultaten av dessa är upp till behöriga psykologer att avgöra. TCC har efterlyst klara regler för vilka nivåer som ska gälla, men ännu inte fått något svar från Transportstyrelsen. ”Om det inte inom kort kommer tydliga anvisningar vilka nivåer som krävs på varje egenskap som skall uppfyllas från TS så kommer vi att sänka från en normalprestation i varje egenskap till en lägre, det vill säga under normalprestation för att ligga på samma bedömningsgrunder som övriga testare. Det är nu mycket viktigt att Ni blir medvetna om detta, det vill säga för att bli godkänd som lokförare i urvalstester så kommer det att räcka med en svag prestation, (tidigare hos oss minst normalprestation) det vill säga vi lägger oss på samma nivå som övriga för att kunna vara med och konkurrera om dessa tjänster på samma villkor. Vi kan inte ha högre krav än vad övriga testare har om inte branschen kräver detta”, skriver TCC i ett brev till flera järnvägsföretag. Brevet har också delgivits Transportstyrelsen.

Till bloggen säger Peter Hornegård: ”Vår bestämda uppfattning är att detta är vansinne för säkerheten på järnvägen framöver, men vi kan inte konkurrera på olika villkor med dessa tjänster. Varken Transportstyrelsen eller tågbolagen verkar bry sig så värst mycket om detta utan tittar bara på och hoppas att allt löser sig”. TCC har redan fått problem. Söktrycket till den kommande kursstarten i Mjölby är mycket lågt. ”Jag anser att vi redan nu måste justera ner nivåerna på de egenskaper vi testar de sökande efter till åtminstone i närheten av var Ängelholm och Nässjö ligger. Även om det tar emot med tanke på säkerheten på Sveriges järnvägar. Men vi kan inte ensamma hålla den högre nivån. Vi har då ingen möjlighet att vara med och få ekonomi i våra utbildningar när våra andra partners ligger betydligt lägre och får därigenom betydligt bättre förutsättningar att bedriva utbildningarna. De fyller sina kurser med färre sökande, de behöver inte marknadsföra dessa lika hårt, de fyller antalet kursplatser och får därmed en god ekonomi”.

19 thoughts on “TCC sänker krav på lokförare

  1. Vad är det för en konstig attityd? TCC säger rakt ut att nivån och kvaliteten på lokförare från Ängelholm och Nässjö är sämre än hos TCC! Nu blir jag uppriktigt förbannad! Vilket skitsnack! När jag sökte så var det 937 sökande till 35 platser. Då var kraven inte speciellt låga vill jag påstå. Vilka belägg har man för att påstå något sådant här? TCC kryper lägre och lägre på min lista…

      • Jaha? Och järnvägsskolan? Kanske Lärcenter har ett bättre urvalsutbud än TCC? Att påstå det som Peter H skriver är ett påhopp på alla oss som utbildats utanför TCC. Hybrisvarning? 😦

      • Sedan är väl psykologerna som TCC använder sig av anställda av TCC? Kan inte det bli en intressekonflikt? Och hur vet Peter hur uttagningen går till i Ängelholm? Vilken ”nivå” som varje ansökanden bedöms mot? Tydligen så har han full insikt eftersom han skriver som han gör. Nä, vilken pajas han verkar vara…

      • Martin: Jag gick i Mjölby och hänvisades till en psykolog i Linköping för testerna och det var i alla fall ett fristående företag som jag förstod det, anlitat av TCC.

  2. När jag gick i Ängelholm var det 3500 som sökte. De tog in 35 stycken. Låter som att TCC är otroligt avundsjuka på dessa siffror. Sedan är de säkert avundsjuka på all praktisk utbildning som sker i Ängelholm istället för den teoretiska utbildning TCC har.

  3. Många kränkta förare från Ängelholm här. Det blir ju lite komiskt när man läser kommentarerna. Hur många sökande det finns till varje plats är ju ointressant när man diskuterar på vilken nivå man skall godkänna urvalstesterna vid antagningen. Nivån man väljer påverkas ju inte av om man har 100.000 sökande eller 10.

    De här siffrorna med sökande ställer jag mig också ganska tveksam till innan jag får se någon dokumentation på det. Det intressanta här är ju hur många som gjort urvalstestet och jag är skeptisk till att Ängelholm låtit 3500 personer genomföra det. Ett anlagstest hos en kvalificerad psykolog kostar rimligtvis mer än 1000 kr men låt oss välja det som enkel summa. 1000 * 3500 = 3.500.000 kr. Rimligt? De säger dessutom själva till den här bloggen att de har mellan 800 och 900 sökande per kursstart.

    Jag har ingen insyn i om resultaten av urvalstesterna bedöms olika på de olika utbildningsföretagen men det har ju uppenbarligen ingen annan här heller så jag postar detta inlägget ändå.

    • Hej David. Hur hade du reagerat om ett vinstdrivande företag sagt till dig att du är underpresterande psykiskt enligt sina mått mätt? Jag är ganska säker på att du också blivit kränkt. Sedan kan du få tycka att det är komiskt om du vill.

      Sedan haltar ditt resonemang. Du menar alltså att TCC baserar sina antagningsprocent på att alla utvärderas av en psykolog? Jag skulle inte tro det. Antagningsprocenten baseras på hur många personer som söker till antalet utbildningsplatser. På alla utbildningsplatser. Även TCC. Men jag håller med att antalet sökande är ointressant! Att sedan TCC skulle veta på vilken nivå de olika godkända psykologerna bedömer de sökande, finner jag som osannolikt.

      Men för att komma med lite generella siffror, som jag faktiskt har papper på, till kursstarten i Ängelholm januari 2014, för att just visa hur det ungefär ser ut med uttagningen till lokförare i Ängelholm för dig.

      Skolan fick in lite drygt 900 ansökningar till sina 35 utbildningsplatser. Alla dessa kontrolleras och gås igenom för att se om den sökande är behörig eller ej av skolans personal. Man kollar generellt behörighet, arbetslivserfarenhet och andra parametrar som ligger till grund för att göra en första gallring av sökanden. Därefter får varje sökanden som gått vidare i gallringen göra ett par tester via dator i hemmet. Det är ett oberoende företag som utformar dessa test som görs på webben. Jag gissar att det är mellan 200 – 300 som gör det testet hemma. Dom som ”klarar” detta test, enligt för mig okända bedömningsgrunder, kallas till vidare tester på järnvägsskolan. Jag skulle bedöma att man nu är nere i ungefär 100 sökanden. Under och efter dessa tester på skolan så träder psykologen in och viktar den sökandes prestation och lämplighet. Min uppskattning är att 2014 var vi cirka 50 kvar efter dagen på skolan. 35 av oss fick en plats på utbildningen och 15 stod kvar som reserver.

      Sedan skriver du ”Nivån man väljer påverkas ju inte av om man har 100.000 sökande eller 10”. Det har du rätt i, men en faktor att också beakta är att utbildningsföretagen är piskade att fylla sina klasser för att kunna överleva och gå runt. Att då sticka ut hakan och peka finger mot andra utbildare och hävda att nivån är lägre finner jag just komiskt! Sandlådenivå.

      För övrigt håller jag med Svens summering av problemet nedan.

      • Det är väl en viss skillnad på siffrorna nu när skolan i Ängelholm kräver att psykolog- och läkarundersökning ska bekostas av den som söker utblidningen, även om man inte kommer in.

        Här på bloggen nämns 50 sökande inför årets hösttermin: https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/11/bara-50-sokte-till-angelholm/ . Även denna artikeln visar på låga siffror: http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2015/06/08/lokforarutbildning-kor-pa/

        Undrar hur de gör inför nästa års intag i Ängelholm? Något måste de nog ändra på för att fylla sina platser.

      • Hej PAMA,
        Ja, självklart är det skillnad i år då man som sökande fick bekosta alla avgifter ur egen ficka innan man ens visste om man var lämplig. Det säger sig själv liksom. Men jag har från en säker källa att man troligtvis kommer att ändra detta förfarande till nästa utbildningsomgång. Exemplen som redovisas ovan är från tidigare utbildningar då skolan stod för psykologavgiften 😉

  4. Men, om vi bortser från siffror, ev avundsjuka, känslor av kränkningar o s v, så kvarstår som jag ser det två kärnor i detta med testerna:
    1. Transportstyrelsen borde bestämma exakt vad testerna ska omfatta, vilken nivå godkänt ska ligga på o s v. Det ska vara lika för alla.
    2. TCC sänker kraven. Detta är inte bra! Om de andra utbildarna redan har låga krav är det ännu allvarligare.

  5. Jag blev grillad på talserierna men klarade allt annat med fina reslutat. Så jag sökte till tågklarerare istället, tog mig raka vägen genom urvalstesterna och sitter nu och jobbar på TågX i Fagersta. Kommer ge mig på lokförandet igen då Fagersta fjärras om ett par år och hoppas då att talserierna är historia…

    • Ängelholm har jag ingen koll på, men när det gäller eleverna i Nässjö vet jag att det gått bra. De 21 eleverna gjorde häromdagen provet till lokförarbeviset. Samtliga blev godkända.

Kommentera

