Skoda räknar åt Green Cargo

originalGreen Cargo kan komma att köpa nya ellok av den tjeckiska tillverkaren Skoda. Företrädare för de två bolagen träffades under Nordic Rail i Jönköping och diskuterade ett eventuellt samarbete. Det berättar Green Cargos lokchef Bengt Fors i en intressant artikel på företagets intranät. Frågor som avhandlades under mötet var funktionalitet, dragförmågor och möjligheten att hyra och prova lok. ”De får linjebeskrivningar av oss nu och räknar på själva dragförmågan. Traxxloket, vårt Re, är egentligen lite för lätt för att få bästa dragkraft på fyra axlar. Skoda har ett lok som väger 88 ton och det är nära den optimala adessionsvikten med Stax 22,5 ton”, säger Bengt Fors. I somras provkörde Green Cargo också ett sexaxligt lok tillverkat av det rumänska företaget Softronic. Loket, som även provades av Rush Rail, kan dra 2500 ton. Bengt Fors träffade även företrädare för Softronic under Nordic Rail. ”Skodaloken är mer tekniskt utvecklade än Traxxloken, men är jämförbara prismässigt. Loken från Softronic är lite billigare än Bombardiers och vi har inte räknat klart på olika alternativ ännu. Inget är alltså bestämt om vad som blir Green Cargos val den dagen det kan bli aktuellt att skaffa dragkraft för framtiden”.

Advertisements

4 thoughts on “Skoda räknar åt Green Cargo

  1. Och vilka lok i GC:s lokflotta ligger risigt till då? Är det dom kvarvarande Rc4:a loken som ska ersättas då? För man har ju precis gjort sig av med en massa lok och jag tror ju inte att man ökar lokflottan igen.

  2. Det verkar vara lokbrist överallt, men möjligen fasas dom äldsta 4:orna ut som saknar radio utrustning. Samtidigt behövs 4:orna i Norge. Rd verkar inte få rulla där tydligen. Annars kanske ingen mer ställs av, och man hyr in lok istället, beroende på hur tågläget fortplantar sig.
    Sir Jonas kanske kan forska i saken?

      • Nja det var ren spekulation, och vi lär ju få loss 4:orna från stålet i norr (4 tripplar eller om det är 6) när våra Re återigen skall upp enligt källa. Men annars låter det intressant det Bengt Fors uttalade sig om. Men jag har även hört att Kil förarna skall utbildas på Re, så det blir fullt upp för Re-loken såfall om någon trafik ska utökas på Norge.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s