Arbetsgrupp ger utbildare halvt rätt

DSC_0171För en dryg vecka sedan kunde den här bloggen berätta nyheten att lokförarutbildningen görs om och kortas ned från tre terminer till två. Tanken är att järnvägsoperatörerna själva ska överta en del av utbildningen. Den nya kursen har tagits fram av en arbetsgrupp bestående av representanter från Almega, SJ, Green Cargo, Hector Rail och Transdev. Gruppens arbete kritiserades häromdagen kraftigt av Peter Hornegård, VD för TCC, Transport Competence Center, som utbildar majoriteten av landets lokförare. Trots sina erfarenheter har TCC inte tillåtits medverka i arbetet med ny lokförarutbildning, menar företagets VD. Idag bemöter arbetsgruppen kritiken. TCC har visst fått vara med och påverka, säger Hector Rails Leif Gustafsson. ”Utbildningsföretagen deltog alla i en referensgrupp till arbetsgruppen, och hade där möjlighet att bidra med synpunkter på utbildningsplanens innehåll. Vid ett möte i november förra året fattade branschens företag ett enhälligt beslut att successivt växla över till den nya planen. Planen har presenterats för och godkänts av YH-myndigheten, och skolorna i Ängelholm, Nässjö och Mjölby har redan börjat jobba efter den nya planen”.

Gustafsson menar att arbetsgruppens fokus i första hand inte legat på att korta utbildningstiden. De har istället velat anpassa den nya kursen till det som gruppen anser vara grundläggande kunskap i lokföraryrket. Längden på praktiken har i stort sett bibehållits. Det som skalats bort är i huvudsak kunskap om olika skydd. Där har arbetsgruppen istället inriktat utbildningen på ”kännedom”. De företag som kräver att förare ska kunna köra under till exempel D-skydd och andra trafikverksamheter som inte ingår i ”den vanliga lokförarens arbetsuppgifter” kommer därmed att behöva kompletteringsutbilda de förare detta berör. Att detta skulle vara något negativt för operatörerna, tror inte Leif Gustafsson. Han kan inte heller se att mindre företag skulle minngynnas, när de tvingas överta utbildningskostnader. ”Det finns redan idag ett ansvar hos respektive järnvägsföretag att se till att deras förare har rätt kompetens. Att den nya utbildningsplanen skulle påverka den företagsspecifika delen negativt jämfört med idag håller vi inte med om. Vi tror att vi kommer att få lokförare från skolan som har studerat rätt ämnen med bibehållen praktik, vilket kommer att medföra att järnvägsföretagen kommer att kunna fokusera på till exempel företagsspecifika fordonstyper. På frågan om mindre operatörer skulle missgynnas, så gör regelverket om förarkompetens inte någon skillnad på ett stort eller litet företag”.

På en punkt ger dock Leif Gustafsson TCC åtminstone ett halvt rätt. Det handlar om den del av kritiken som riktar in sej på själva kursplanen. TCC vet inte vad arbetsgruppen menar att en lokförare ska kunna vid avslutad utbildning. Peter Hornegårds företag har efterlyst kursplaner som uppfyller MYHs krav, med tydligt redovisade uppgifter om kunskapsmål, omfattning, innehåll och bedömningsgrunder för varje delkurs. Men förgäves. ”Det finns en del punkter som vi inte varit tydliga med, bland annat hur växlings-LIAn ska beräknas, den är som bekant utökad i den nya planen. Anledningen är att arbetsgruppen strävat efter en bättre förståelse för växling, då det är under denna rörelseform som olyckor oftast inträffar. Arbetsgruppen kommer att ha ett möte inom kort där vi kommer att förtydliga de delar som vi fått frågor om från utbildningsanordnarna”, säger Leif Gustafsson.

Advertisements

7 thoughts on “Arbetsgrupp ger utbildare halvt rätt

  1. ”Planen har presenterats för och godkänts av YH-myndigheten, och skolorna i Ängelholm, Nässjö och Mjölby har redan börjat jobba efter den nya planen.”

    Så TCCs kurs i Mjölby som startade nu hösten 2015 läser redan enligt den nya kursplanen? Och kommer vara klara på två terminer och således även dem hinna ta examen före kursen som startades nästan samtidigt i Göteborg? (Eleverna i Gbg läser på tre terminer, examen nov 2016).

    Om jag tolkat det hela rätt innebär detta nu att det inte längre bara är 2 skolor (Nässjö+Ängelholm) utan hela 3 stycken skolor som under nästa år hinner examineras före eleverna som läser i Göteborg. Rätta mig gärna om jag fått det hela om bakfoten!

    Man får ju verkligen hoppas att inte något drastiskt händer med konjunkturen så att det finns heltidsanställningar att tillgå till samtliga lokförarelever som examineras, så att inte eleverna i Göteborg nu hamnar hopplöst efter i rekryteringen pga längre studietid och senare examinering.

    • Detta med Mjölby var en nyhet även för mej, annars gör jag samma tolkning som du. Det kan möjligen även hända att några kurser, som inte hunnit så långt, växlar över till den nya utbildningsplanen och därmed kortas.

      • Uppdatering angående Mjölby: YH-utbildningarna som pågår samt startar i vår 2016 är på 60 veckor. Däremot har ledningsgruppen i Mjölby beslutat att i den nya ansökan till YH lägga in 44 veckorsutbildningen. Får TCC positivt besked på denna ansökan så startar de med 44 veckor nästa höst, det vill säga hösten 2016.

    • Det märks att Almega har fingrarna med i spelet. Först ljuger man ihop siffror om hur många lokförare som skall gå i pension, sedan kortas redan påbörjade utbildningar av.

      Arbetsförmedlingen har inte alls samma bild av det framtida behovet av lokförare. Geografiskt finns vissa fläckar där det pga ökad pendeltrafik finns ett större behov, annars ligger prognoserna på som högst ”medelgoda” förutsatt en ny högkonjuktur som gör att godstrafiken växer. Kommer ingen högkonjuktur så ramlar prognoserna snabbt nedåt.

      Välkommen till järnvägen med anor från 1800-talet, en bransch med daglönare som står på rad med mössan i hand och väntar.

      • Men varför styr man inte skolorna till där ”hålen” finns? Det råder ju ständig brist på förare i Upplandstrakten där nuvarande förare jobbar sjuka mängder övertid. Samtidigt spottar man ut förare i regioner där det är jättesvårt att få jobb…

  2. Om flera kurser redan kör efter den nya planen på 44 veckor måste ju detta innebära att alla arbetsgivare redan lagt upp utbildningsplaner för den operativa delen som då skall täcka upp de 16 veckor som TCC inte längre har hand om.

    Jag vill inte verka pessimistisk nu, men jag har då inte hört någonting från något järnvägsföretag här i väst om att något nytt arbetssätt för den operativa utbildningen är på gång…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s