TX knäar när Hector tar över

TX Logistiks indragna trafiktillstånd får nu stora konsekvenser. Den här bloggen kan avslöja att majoriteten av lokförarna i företaget har varslats om uppsägning. Företaget har cirka hundra anställda, varav en stor del är just lokförare. Samtidigt kommer uppgifter om att Hector Rail övertar det så kallade Lidl-tåget som rullar åt Bode Spedition och GN Transport från Tyskland till Stockholm. I Norge planeras för en annan rockad. Där väntas Cargonet överta flistransporterna åt Moelven. Tågen står just nu stilla, men snart är det tänkt att Cargonet ska börja köra tågen till Kil, där Rush Rail tar över. Denna lösning är tänkt att gälla i första hand till december, men kan bli längre. Just Rush Rail kör redan flera av TX-tågen i Sverige. Upplägget är det att TX hyr ut sina lok och förare till Rush Rail, för att komma runt problemet med det indragna trafiktillståndet. Just samarbetet mellan Cargonet och Rush Rail är intressant i det avseendet att TX Logistiks avtal med Moelven går ut i december. Rush Rail har vunnit det nya kontraktet, men har ännu inte fått någon licens beviljad för trafik i Norge. Rush Rail fick avslag på sin första ansökan, och har även fått bakläxa på sitt andra försök, enligt en källa. Bedömare menar att Rush Rail nu omöjligen kommer att hinna få sitt trafiktillstånd klart till den planerade trafikstarten i Norge. Avtalet med Rush Rail gäller flis- och timmertransporter mellan Norge och Sverige. Inrikestrafiken i Norge åt Moelven kommer enligt uppgift att övertas av – Cargonet.

Advertisements

5 thoughts on “TX knäar när Hector tar över

  1. Varför får inte Rush Rail köra i Norge? TX fick ju köra där för att de hade ett svenskt tillstånd som då också gällde i Norge och Danmark. Rush har ju ett svenskt tillstånd! Nu har jag ingen aning om hur detta fungerar, det är därför jag frågar.

    • Vem skulle dom köpa upp? Det finns inte så många som har obegränsade tillstånd för godstrafik i Norge och mig veterligen är inget av de bolagen till salu. De företag som idag har tillstånd för godstrafik på Norges nationella järnvägsnät är CargoNet, CargoLink, Green Cargo, Hector Rail, Grenland Rail, TÅGAB och LKAB Malmtrafik A/S. Fler är det inte. Och varför skulle de ösa in pengar i det svarta hålet Norge för ett kontrakt som ändå går ut om två månader?

      Vad gäller verksamheten i Sverige skulle det teoretiskt kunna fungera, men en så dramatisk förändring av verksamheten är något som företaget måste rapportera till Transportstyrelsen (”Händelse eller förändring av vikt för trafiksäkerheten”). I och med att det tänkta uppköpta företaget inte har kört TXLs gamla trafik i Sverige krävs det stora organisatoriska förändringar för att få allt att fungera. Det är dessutom så att Transportstyrelsen och EUs lagstiftning kräver att du skall visa bl a att nyckelfunktioner besätts av personer med god vandel och tillräcklig kompetens. Om samma nyckelpersoner nyss har varit delaktiga i ett företag som har fått licensen och certifikaten återkallade är det inte orimligt att tänka sig att Transportstyrelsen har synpunkter på detta. Lagstiftningens intentioner är inte att möjliggöra användandet av bulvanföretag. Man måste också ställa sig frågan vilket litet företag i Sverige som kan köpas upp -och till vilken nytta? Med tanke på att TXL gick nästan 30 miljoner back förra året, så krävs det nog en del funderande på hur du skall få en avkastning på en sådan investering.

      Sedan var det ju så att det var Bantåg AB som blev uppköpta av Railcare och så småningom ombildade till Railcare Tåg.

      • Det sista är rätt, som jag tänkte och skulle ha skrivit.

        Däremot faller resonemanget med Norge då trafiken ändå var planerad att upphöra inom kort. Bolag med svenskt trafikstillstånd finns det att köpa för den som vill.

        Vad Transportstyrelsen kritiserat är inte säkerheten i sig utan säkerhetsstyrningen, dvs beskrivande dokument på riskhantering, rutiner och förfaranden. Inte verkligheten utan de dokument som beskriver hur man tänker vad gäller säkerhet. Ett sånt dokumentsystem kan man köpa, antingen genom att konsulter ser över det befintliga eller färdigt hos ett företag man köper.

        Vandel har jag bara hört talas om i samband med yrkestrafik, i järnvägssammang skall dock vissa nyckelpersoners meriter skickas in skriftligen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s