Problem för TX även i Danmark

TX Logistik blir den här veckan av med sitt trafiktillstånd även i Danmark, enligt obekräftade men mycket trovärdiga uppgifter som når bloggen. Därmed fortsätter den tråkiga soppan med TX Logistik i huvudrollen. Transportstyrelsen drog in tillståndet för två veckor sedan, TX överklagade och ansökte om så kallad inhibition. Förvaltningsrätten avslog det önskemålet, men kördes över av Kammarrätten. TX kan därmed köra vidare – åtminstone tills imorgon måndag då Transportstyrelsen väntas inkomma till Kammarrätten med ett yttrande. Inhibition betyder att beslutet inte ska gälla under tiden överklagandet pågår. När Transportstyrelsen drog in TX Logistiks tillstånd, föll också rätten att köra tåg i Danmark och Norge. Det är länder där företaget bedriver en omfattande trafik. Anledningen till denna dominoeffekt är att tillstånden i Norge och Danmark är kopplade till det svenska cerifikatet.

Ett bekymmer för TX Logistik är att det inte bara är svenska Transportstyrelsen som driver ärenden mot företaget. Det gör också norska och danska myndigheter. Efter Transportstyrelsens beslut var deras problem löst, men när Kammarrätten beviljade inhibition, vilket alltså innebär att TX får fortsätta att bedriva tågtrafik, satte det igång en febril aktivitet i våra två grannländer. Statens Jernbanetilsyn hade redan varslat om indraget tillstånd i Norge och nu sker enligt uppgift detsamma i Danmark. Redan denna vecka kommer TX att få sin danska licens indragen. Precis som i Sverige handlar ärendet om befarat dåligt utbildad personal och bristande dokumentation. För tillfället kör TX inga tåg genom Danmark. Lasterna går istället med färja till Tyskland, men TX hade planerat att återuppta utlandstrafiken via järnväg inom kort.

I Norge kan TX bli av med trafiktillståndet på tisdag, vilket framförallt skulle påverka det så kallade Moelvenupplägget. Företaget måste därmed hitta samarbetspartners i både Danmark och Norge för att deras tåg ska kunna gå. I Sverige har TX löst sina problem genom att hyra ut lok och förare till Rush Rail. Besluten i Norge och Danmark kan komma att sakna betydelse, om Kammarrätten på måndag bestämmer sej för att häva inhibitionen. I ett sådant läge faller ändå TX Logistiks trafiktillstånd i såväl Norge som Danmark.

Advertisements

11 thoughts on “Problem för TX även i Danmark

  1. Hej. Rent formellt handlar väl Transportstyrelsens synpunkter om brister i systemen för kontroll och uppföljning samt bristande insikt i verksamhetens risker. Detta behöver dock inte innebära att ”personalen är dåligt utbildad”. Förmodligen hade Rush Rail inte heller hyrt in och godkänt lokförare från TX om de hade varit dåligt utbildade.

    • Nja, så här skriver Transportstyrelsen, och det tolkar jag som om myndigheten är tveksam till om utbildningarna verkligen ägt rum:
      ”TX Logistik saknar tydliga rutiner för kontroll av personalens hälsa och kompetens. Vid stickprovskontroll visade det sig att verifikat på genomförd fortbildning för lokförare avseende infrastruktur inte kunde uppvisas. Det saknades även verifikat på operatörsspecifik utbildning. Företaget kunde därför inte intyga att företagets anställda och inhyrda förare genomgått en sådan utbildning. Det saknades också tydliga rutiner för hur man löpande kontrollerar att personal i säkerhetstjänst, t ex lokförare, uppfyller krav innan tjänstgöring. När företaget inte har kontroll på personalens kompetens och hälsa finns det risk för att företaget använder sig av obehörig personal för arbetsuppgifter med betydelse för trafiksäkerheten. Det saknas även rutiner för kontroll av personalens status när det gäller hälsa och kompetens och vad som gäller när någon inte längre uppfyller kraven”.

      • Visst är det hårklyveri, men jag delar inte din tolkning – den kanske är lite färgad av ditt journalistförflutna 😉

        Att företagsledning och säkerhetschef har varit slarviga och inte kunnat visa verifikat på olika utbildningar innebär inte automatiskt att personalen inte har utbildats. Det kan naturligtvis vara så också, men behöver inte vara så.

        Hoppas dock att Rush Rail har ordning på pappren även på de förare från TX som de har hyrt in.

      • Efter att ha kört för några olika operatörer under åren kan jag säga att det är vissa gånger som man gått utbildningar där det varit svårt att få ut ett skriftligt intyg i efterskott. Det är nog bara GC som har ett kristallklart system för dokumentstyrning, som dessvärre har väldigt lite att göra med verkligheten.

        Vår svenska kontrollmyndighet är inte egentligen intresserad av hur säkerheten sköts i verkligheten, det enda de vill se är att man har ett skriftligt system för hur man tänker styra upp säkerheten.

        Det är detta man menar med ”Säkerhetsstyrning” i JvSFS 2007:1 och det är där Transportstyrelsen riktar kritiken, i företagets dokumentation.

        Skulle det finnas ett sånt samarbete som beskrivs, att förarna hyrs ut till ett annat bolag så uppstår samma situation som råder i uthyrsbranschen. Föraren måste ha ett kompletterande certifikat på det bolag man ”kör” för och de är skyldiga att ha dokumentation på att föraren är utbildad, bland annat i det företagets interna föreskrifter.

        Man kan undra lite om det blev så bra med JTF, där så mycket av ansvaret och regeskrivandet lämnas till de enskilda operatörerna. Ett generellt regelverk som likt hädangångna SÄO styr upp säkerheten i detalj vore en gemensam grund att stå på för alla. Något som kanske egentligen borde ligga i branschens intresse?

    • Statens Jernbanetilsyn i Norge har i flera rapporter, bl a 2011-20, 2013-01 och 2013-28 konstaterat att TX Logistiks personal samt underentreprenörer inte har fått utbildning de skulle ha fått enligt TX Logistiks eget interna säkerhetsstyrningssystem, har fått kompletterande intyg utfärdade utan att det har gjorts någon prövning av dessa kompetenser, har fått kompletterande intyg/autorisasjon utfärdade av personer som själva saknade behörighet att examinera/auktorisera, tagit över kompletterande intyg från andra operatörer utan att granska dessas innehåll eller status, har utfärdat kompletterande intyg på fordonstyper som TX överhuvudtaget inte har i sin verksamhet som t ex Ra och X10 mm.

  2. TX har många lokförare med mycket hög kompetens! Vana att lösa problem själv , alltså inte likt en GC förares vardag… Hoppas att ingen av dessa kompetenta förare sätter sin fot på GC om det går åt skogen på TX. Så som du och andra GC anställda spottat och smutskastat hoppas jag att ni får stå där med er personalbrist!

    • Det må hända att TX har förare med mycket hög kompetens, men tyvärr är det så att dom har många förare med bristfällig kompetens, jag undrar mer var ditt hat mot GC kommer ifrån.

      • Vad som framgår av Transportstyrelen så uppvisar företaget brister i dokumentation på förarnas kompetens, vilket inte är samma sak som brister i själva kompetensen.

      • Jag undrar också varifrån detta agg till Green Cargo kommer. Jag har nog aldrig baktalat kollegor. Om företagen vill bråka så låt dem göra det, men jag tycker det är viktigt att vi lokförare håller ihop. Att jag just nu skriver många artiklar om TX handlar om ren nyhetsrapportering. Jag ha absolut ingenting emot kollegorna på TX, tvärtom har jag flera kompisar och gamla arbetskamrater där som är både trevliga och ytterst kompetenta. Detta gäller för övrigt också den stora majoriteten av alla lokförare jag känner, oavsett bolag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s