Nödplanen: färjor och konkurrenter

Transportstyrelsen beslutade tidigare i veckan att dra in TX Logistiks trafiktillstånd från och med måndag. TX har överklagat beslutet hos Transportstyrelsen och Förvaltningsrätten. Besked väntas senare idag. Oavsett utgången av överklagandet så står det klart att TX Logistiks tåg kommer att rulla även nästa vecka. Den här bloggen kan avslöja TX nödplan. Man har gjort upp med två ”vänligt sinnade” järnvägsföretag. I normala fall är de lite av konkurrenter, men nu har de två bolagen lovat att hjälpa TX att få fram sina tåg, uppger en källa. Lösningen blir den att lokförarna hyrs ut till dessa hjälpande företag. Alla transporter kommer dock att fortsätta ske med TX egen eller inhyrda materiel. När det gäller utlandstrafiken så kommer dessa vagnar att skeppas ut via färja. Lokförarna kommer att förbli uthyrda till dess att TX Logistik åter har ett godkänt trafiktillstånd. TX räknar med att hitta en samarbetspartner även för utlandstrafiken och bedömer därför att färjealternativet kan begränsas till en vecka.

Advertisements

6 thoughts on “Nödplanen: färjor och konkurrenter

  1. Härligt med vänligt sinnade företag. Bästa hade ju varit om de alla gick ihop för att få bort GC från marknaden!

      • ” Jag kan bara konstatera att TX Logistik medvetet tagit genvägar för att stärka sin konkurrenskraft på marknaden och ta fler affärer. Att göra det med säkerheten som insats är helt oacceptabelt. ”
        Så skrev GC vdn om detta…
        Tror du att GC är ett av de vänligt sinnade bolagen ?

        Man kan undra vilka genvägar har GC tagit för att kunna erbjuda så konkurrenskraftiga priser. Sedan ett år tillbaka så har GC vunnit en del affärer genom att kraftigt sänka priset (underbud), vilket inte gav en chans dem andra aktörer att få hem affären. Så återkommer vi till frågan .. vilka genvägar har GC tagit för att kunna vara billigare än TX, Rush, Hector på nästan varenda upphandling ????

  2. Håller med föregående talare till 100%
    Ut med GC!!
    De som dumpar alla priserna och skapar denna sk**** för alla andra..

  3. Med det stålbad som dom (dvs vi anställda) har gått igenom nyligen med runt en 600 personer mindre i företaget så tror jag att GC undviker prisdumpning med bestämdhet. Man var ju tvungen att göra nått för att ekonomin inte skulle rusa iväg. Detta på grund av att GC har förlorat många upphandlingar de senaste åren. Dom kontrakt som man vunnit nu kan vara så att man redan har folk (växlare/lokförare) på orten samt kan samköra tågen mer, dvs har redan tåg som går till/från orten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s