Trafikverket kommer att tvingas sätta ned hastigheten på flera banor under 2017. Det framgår av uppgifter som idag nått den här bloggen. Det handlar om brister i framförallt spårstandarden. Nedsättningarna kommer att få stora konsekvenser för järnvägsföretagen. Bara på Västra stambanan sänks hastigheten från 200 till 130 på flera sträckor, till exempel på det ena spåret hela vägen från Skövde till Falköping och på båda spåren mellan Vårgårda och Alingsås. En källa inom Trafikverket beräknar att SJs X2000 kommer att tappa upp till 15 minuter från Stockholm till Göteborg. MTR drabbas av ett gångtidstillägg på cirka tio minuter på samma sträcka. I andra riktningen, från Göteborg, blir problemen något mindre. Även på Södra stambanan kommer hastigheten att sänkas. Här är dock situationen inte fullt lika allvarlig som på Västra stambanan. Trafikverket bedömer att några av spårarbetena kommer att kunna slutföras under 2017. Bloggen kan redovisa hela listan på sträckor som kommer att få sin största tillåtna hastighet sänkt i T17. Förutom de två stambanorna sticker linjen Jönköping-Nässjö ut. I fortsättningen får tågen endast framföras i 100 kilometer i timmen, jämfört med dagens 130. Trafikverket uppger egentligen att sänkningen sker från 160, men denna hastighet förekommer bara väster om Jönköping och i linjeboken inom Nässjö Central där den aldrig används, varken av genomgående tåg eller av tåg som ska ut på Jönköpingsbanan.
Sträcka med sänkt hastighet (banans största tillåtna hastighet):
Dannemora-Hallstavik 40 (70)
Skövde-Falköping nedspår 130 (200)
Gårdsjö-Håkantorp 80 (100)
Floby-Vårgårda 130 nedspår (200)
Alingsås-Vårgårda 130 (200)
Uddevalla-Skee 80 (90)
Öxnered-Håkantorp 80 (110)
Herrljunga-Borås 80 (110)
Kinna-Varberg 80 (110)
Kil-Sunne 80 (90)
Mellerud-Billingsfors 40 (80)
Jönköping-Nässjö 100 (160)
Landeryd-Torup 80 (120)
Åled-Oskarström 80 (120)
Tranås-Flisby uppspår 130 (200)
Tranås-Gripenberg nedspår 130 (200)
Mosselund-Vislanda uppspår 130 (200)
Tillberga-Ransta 70 består (130)
Tragiskt. Tillberga-Ransta har dock egentligen sth 130.
Stämmer, korrigerat!
Finns fler korrigeringar att göra på listan.
Dannemora-Hallstavik har haft hastighetsbegränsning (p g a dåliga slipers hette det då) till 40 redan under 2011.
Uddevalla-Skee har sth 90 större delen av sträckan.
Åled-Oskarström har inga partier med högre sth än 75 i dagsläget (för att det är slingrigt, inte p g a spårstandard).
Torup-Landeryd har sth 110 (men långa partier är det 85) och 120 förekommer endast på en kort bit söder om Torup.
Jönköping-Nässjö tillåter som mest 140 (vid procentuellt överskridande) i dagsläget.
Menar inte att det som verkar vara på gång inte är bedrövligt, bara tycker att en normalt sett så välunderrättad och pålitlig kanal som denna gör sig bäst helt uppdaterad. 🙂
Nja, själva listan är hämtat från ett dokument som vem som helst kan ladda ned på den här adressen http://www.trafikverket.se/Foretag/Trafikera-och-transportera/Trafikera-jarnvag/Jarnvagsnatsbeskrivning/jarnvagsnatsbeskrivningen-2017/samrad-jarnvagsnatsbeskrivning-2017/samradsutgava-for-jnb-2017/
Här uppges till exempel att banans sth Nässjö-Jönköping är 160, bara för att 160 finns med i linjeboken som sth för Nässjö Central. Egentligen är sth 130 till Jönköping. Antar att det finns flera sådana här ”felaktigheter” i den länkade sammanställningen.
Alltså. Sträckan N-F är det ju egentligen o där förekommer 160 väster om Jö. Mellan N o Jö är det 140.
Nej, läser jag linjeboken rätt så är grundhastigheten 130 Nässjö-Jönköping, 140 gäller bara vid procentuellt överskridande.
Du menar som i beskrivningen ”Jönköping-Nässjö tillåter som mest 140 (vid procentuellt överskridande) i dagsläget.”?
Ja, precis som du skrev!
Men ska man tolka att nya hastigheten blir 100+överskridande? O gäller det då alla övriga ändringar med?
Ja, så har jag fattat det. Men det kan naturligtvis vara fel.
Är detta något permanent? Finns det någon plan för när det ska vara åtgärdat? Ex mellan Bålsta-Enköping är det 130 (200). Varit så i flera år. Kommer sånt aldrig att fixas?
Svara!
Har skickat några mejl för att få svar på just dessa frågor, men ännu inte fått svar. Med tanke på din ton så är jag inte ens säker på att jag vill svara längre!
Tagga Lokis, det var ett skämt 🙂
Inget svar än?
Nej, det verkar inte bli nåt heller. Så svaret får bli: jag vet inte.