X2000 tappar en kvart 2017

Foto: Stefan NilssonTrafikverket kommer att tvingas sätta ned hastigheten på flera banor under 2017. Det framgår av uppgifter som idag nått den här bloggen. Det handlar om brister i framförallt spårstandarden. Nedsättningarna kommer att få stora konsekvenser för järnvägsföretagen. Bara på Västra stambanan sänks hastigheten från 200 till 130 på flera sträckor, till exempel på det ena spåret hela vägen från Skövde till Falköping och på båda spåren mellan Vårgårda och Alingsås. En källa inom Trafikverket beräknar att SJs X2000 kommer att tappa upp till 15 minuter från Stockholm till Göteborg. MTR drabbas av ett gångtidstillägg på cirka tio minuter på samma sträcka. I andra riktningen, från Göteborg, blir problemen något mindre. Även på Södra stambanan kommer hastigheten att sänkas. Här är dock situationen inte fullt lika allvarlig som på Västra stambanan. Trafikverket bedömer att några av spårarbetena kommer att kunna slutföras under 2017. Bloggen kan redovisa hela listan på sträckor som kommer att få sin största tillåtna hastighet sänkt i T17. Förutom de två stambanorna sticker linjen Jönköping-Nässjö ut. I fortsättningen får tågen endast framföras i 100 kilometer i timmen, jämfört med dagens 130. Trafikverket uppger egentligen att sänkningen sker från 160, men denna hastighet förekommer bara väster om Jönköping och i linjeboken inom Nässjö Central där den aldrig används, varken av genomgående tåg eller av tåg som ska ut på Jönköpingsbanan.

Sträcka med sänkt hastighet (banans största tillåtna hastighet):

Dannemora-Hallstavik 40 (70)
Skövde-Falköping nedspår 130 (200)
Gårdsjö-Håkantorp 80 (100)
Floby-Vårgårda 130 nedspår (200)
Alingsås-Vårgårda 130 (200)
Uddevalla-Skee 80 (90)
Öxnered-Håkantorp 80 (110)
Herrljunga-Borås 80 (110)
Kinna-Varberg 80 (110)
Kil-Sunne 80 (90)
Mellerud-Billingsfors 40 (80)
Jönköping-Nässjö 100 (160)
Landeryd-Torup 80 (120)
Åled-Oskarström 80 (120)
Tranås-Flisby uppspår 130 (200)
Tranås-Gripenberg nedspår 130 (200)
Mosselund-Vislanda uppspår 130 (200)
Tillberga-Ransta 70 består (130)

Annonser

16 thoughts on “X2000 tappar en kvart 2017

  1. Finns fler korrigeringar att göra på listan.

    Dannemora-Hallstavik har haft hastighetsbegränsning (p g a dåliga slipers hette det då) till 40 redan under 2011.

    Uddevalla-Skee har sth 90 större delen av sträckan.

    Åled-Oskarström har inga partier med högre sth än 75 i dagsläget (för att det är slingrigt, inte p g a spårstandard).

    Torup-Landeryd har sth 110 (men långa partier är det 85) och 120 förekommer endast på en kort bit söder om Torup.

    Jönköping-Nässjö tillåter som mest 140 (vid procentuellt överskridande) i dagsläget.

    Menar inte att det som verkar vara på gång inte är bedrövligt, bara tycker att en normalt sett så välunderrättad och pålitlig kanal som denna gör sig bäst helt uppdaterad. 🙂

  2. Är detta något permanent? Finns det någon plan för när det ska vara åtgärdat? Ex mellan Bålsta-Enköping är det 130 (200). Varit så i flera år. Kommer sånt aldrig att fixas?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s