TX blir inte sista offret

DSC00767Transportstyrelsen drar in TX Logistiks trafiktillstånd. Det sker redan från måndag. Den svenska myndigheten skickade ut ett pressmeddelande igår, där man sammanfattar läget. Den här bloggen har fått tillgång till hela det 17-sidiga beslutet. Det är skrämmande läsning. TX Logistiks problem är så stora att de inte kommer att kunna lösas på några dagar. Av beslutet framgår också att TX Logistik inte bara kört färdigt i Sverige – utan också i Danmark och Norge. Trafiktillstånden i dessa länder är nämligen kopplade till den svenska licensen. TX Logistiks svenska ledning skrev igår till sina anställda att man var ”chockade” över Transportstyrelsens beslut. Ja, det förstår jag. Frågan är vad som nu händer? Med TX Logistik, dess personal och kunder men kanske också med hela godstrafikmarknaden?

Jag misstänker att det kommer att dröja – och kanske sker det aldrig – innan vi åter får se några TX-tåg i Sverige. Stora kunder som Coop och Lidl måste känna sej duktigt blåsta på konfekten idag. TX har nu skaffat sej så dåligt rykte bland transportköparna att de aldrig mer kommer att våga anlita detta företag. Hoppet står till ett överklagande som kan ge lite respit. Lokförarna kommer naturligtvis att få anställning i andra bolag. Men vad händer med de tåg som TX kör idag? Vem kommer att kunna ta över med bara några dagars varsel? Den största aktören inom godstrafiken är Green Cargo. Men företaget är mitt uppe i en omorganisation och har inget överskott av varken lok eller förare. Framförallt bristen på lokförare är besvärande. Man har ställt undan 20 lok för användning i kommande affärer. Man kan naturligtvis nyanställa lokförare, från TX om inte annat, men med Green Cargos krav på internutbildning tar det flera månader innan förarna är ute i produktionen. Tur i oturen är att Green Cargo för en månad sedan drog igång en container- och trailerpendel mellan Skåne och Stockholm. Den kan säkert snabbt fånga upp flera av TX Logistiks kunder. Men annars? Redan på måndag står TX-tågen stilla. Kanske kan Hector Rail och Rush Rail ta över lite av trafiken. Men också det är tveksamt, med så kort varsel. Det är kaos som hotar, och risken är uppenbar att ännu mer av järnvägens godsflöden nu flyttar över till vägarna.

Om konsekvenserna av TX-fiaskot blir stora i Sverige, så riskerar de att bli ännu större utomlands. Det norska företaget Moelven sitter till exempel rejält med skägget i brevlådan. TX Logistik kör en omfattande trafik med flis- och timmertåg åt Moelven. Avtalet går ut i december, då Rush Rail ska ta över. Rush Rail har dock inte klart med sitt trafiktillstånd i Norge, och kan inte ersätta TX rakt av. Jag vet inte om Cargonet har resurser att rycka in i det här fallet. När det gäller trafiken genom Danmark hade TX planerat för en stor utökning, som den här bloggen kunde berätta för ett par månader sedan. Just nu pågår enligt uppgift en stor utbildningsinsats, för att lära de svenska lokförarna att köra tåg i Danmark. Vad händer nu med alla dessa planerade transporter? Här måste ett samarbete till, mellan tyska TX och någon operatör med tillstånd att köra genom Danmark och Sverige. Men för sådana samarbeten krävs tid. Och tid är det som saknas just nu.

Att Transportsyrelsen kommer med detta beslut är mycket bra. Regler är till för att följas. Säkerhetsaspekterna måste alltid komma i första hand. Fusk ska inte bli en konkurrensfråga. Men frågan om TX sätter återigen fingret på en springande punkt: nämligen den om förutsättningarna att bedriva godstrafik på järnväg i Sverige. Politiker diskuterar gärna SJ, höghastighetsbanor och ny Mälardalstrafik, men vem bryr sej om godstågen? De existerar inte i den offentliga debatten. Lastbilstrafiken har vunnit allt mer mark de senaste åren, mycket på grund av politiska beslut. Marginalerna för godstrafikföretagen på järnvägen har gått från låga till noll. I ett sådant läge är det naturligtvis frestande för TX Logistik – och andra – att ta genvägar. Bristerna hos TX som Transportstyrelsen pekar på är främst organisatoriska och inte ekonomiska, men alla som kan branschen vet att säkerhet kostar pengar. Stora pengar. Dessutom är det inte bara utländska lastbilsåkerier som pressat priserna på järnvägstransporter de senaste åren. Även Green Cargo har insett att priset är en viktig faktor för att kunna få upp volymerna. Hela den nu pågående omorganisationen syftar till att pressa kostnaderna och kunna sälja tjänster så billigt som möjligt.

TX Logistik har kört godståg i Sverige i tio år, och har alltid betraktats som något av branschens svarta får. Historierna är många om hur saker och ting gått till. Men problemen har accelererat de senaste åren. Som jag ser det är TX Logistik inte bara ett offer för sina egna beslut, utan också för den svenska transportpolitiken. En femåring förstår att beslut om höjda banavgifter och längre och tyngre lastbilar inte gynnar järnvägen. Nu införs visserligen en form av miljörabatt, men beloppen är allt för lågt satta. Det pågår också ett hedervärt arbete att förbjuda utländska åkerier att bedriva svensk inrikestrafik. Men besluten är för få och processerna tar för lång tid. Själva regelverken kring järnvägen görs heller inte enklare, utan blir allt mer krångliga och resurskrävande. Risken är att en stor del av den svenska godstågsbranschen hinner gå under innan någon fattat varför. Jag är helt övertygad om att flera företag än TX kommer att få problem inom en snar framtid.

Advertisements

9 thoughts on “TX blir inte sista offret

    • Förmodligen. Problemet för TX är ju att deras kunder måste gardera sej, om nu tågen faktiskt slutar gå på måndag. De vågar knappast vänta tills fredag eftermiddag innan nya kontakter tas med andra operatörer, eller för den delen lastbilsåkerier. Tiden är ju väldigt knapp. På det sättet har det här beslutet ställt till en oerhörd skada för TX, oavsett hur överklagandet slutar. Det är åtminstone min bedömning.

  1. Har läst notiserna i aftonbladet etc och även tx’s pressmeddelande där det står att läsa ”TX Logistik har varit aktiva i
    mer än tio år i Sverige utan en olycka ”, säger
    Frank Lehner ”.
    Räknas inte det i Flen som en olycka eller den incidenten som var ett ”tillbud till kollision i Bjuv” ? Okej, den i Bjuv var ingen olycka iom att det inte var en kollision men det är ju en säkerhetsbrist.

    • Enligt haveriutredningen om Bjuv så var det verkstadspersonal som monterat en slang fel så att den bara släppte genom luft långsamt.

      Det som kritiserades då var att TX inte hade ett dokumenterat system för att följa upp säkerheten hos sina underleverantörer utan bara litade till att avtalen skulle följas av dessa.

  2. Det jag inte förstår är hur det kan komma som en chock för ledningen? Är kommunikationen med Transportstyrelsen så dålig eller har man medvetet stoppat huvudet i sanden?

    Har också svårt att förstå varför tillståndet dras in just den 5/10. Om företaget anses vara en säkerhetsrisk borde väl trafiktillståndet dras in med omedelbar verkan? Om det inte finns någon akut risk borde man kunna ges lite mer tid för att kunna hitta alternativa lösningar och mildra konsekvenserna.

  3. Den dagen man förbjuder utländska åkerier i Sverige, den dagen jublar hela gods-Sverige. Och även polis och övrig omgivning som drabbas av öststatsförare som inte kan ta hand om sin lastbil och kör runt med sommardäck på vinterväglag. De är den största säkerhetsrisken på vägarna. TX verkar vara det på spåren.

    Trist utveckling, kan man lugnt säga. Ännu tristare att gods på järnväg är ett dött ämne på agendorna hos politikerna. Man talar inte mycket för dom. Kanske därför de flesta godstransportbolag på räls lider ekonomiskt?

    • Lyckligtvis bestod ju TX av samma förare som finns på alla andra bolag i Sverige, problemet var företagets märkliga ovilja att använda ordentliga system för att hantera fel på fordon och personalhantering. Även bristfälliga föreskrifter och utbildningar, samt avsaknaden av kunnig operativ personal dygnet runt.

      Hade man fixat de där punkterna hade TX varit ett ganska reko företag, och det är jäkligt märkligt att de aldrig tog tag i det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s