Nya Märklinloket väger 75 ton

8Krokodiler, Rc 1007 och nymålade Ma-lok i all ära. Frågan är om inte Da 903 svarade för tidernas överraskning när loket visades upp för allmänheten för första gången i Gävle förra helgen? Själv kunde den här bloggaren tyvärr inte närvara vid firadet av eldriftens införande i Sverige. Men jag såg bilder och det räckte för att helt tappa hakan. Framför besökarna i Gävle, på ett järnvägsspår, stod ett Märklinlok. Det var ingen liten modell, utan ett riktigt lok, 75 ton tungt och 13 meter långt. När det gäller Märklin har vi modellrallare vant oss vid skala 1:87. Här stod nu ett lok i skala 87:1. Det var en exakt kopia av en modell som Märklin gav ut i slutet av 1950-talet. På den tiden var det fiaskovarning på det lilla loket. Det fanns inget svenskt Da-lok i den färgsättningen. Märklin hade bara hittat på. Men nu plötsligt, nästan 60 år senare, stod det här. På riktigt. Loket som aldrig funnits. Vilken genialisk idé. Och så briljant utförd. Jag kan bara bocka och buga och applådera.

Om jag fått rätt information så sålde Märklin det gröna Da-loket med produktnummer 3019 mellan åren 1957 och 1961. Det blev ingen succé. Samtidigt producerades nämligen ett korrekt färgsatt Da-lok. Det var rödbrunt och skulle komma att finnas i Märklins sortiment långt in på 80-talet. Med åren steg värdet på den gröna Da-varianten. Anledningen var det ovanliga och felaktiga utseendet samt det faktum att loket började bli allt svårare att få tag i på andrahandsmarknaden. Idag är det en ren raritet.

2011 köpte Netrail tre Da-lok av Tågfrakt i Falköping. Det var Da 804, 887 och 903. Loken var i varierande skick. 804 skrotades. 903 hade okej hjul. 887 var bäst rent maskinellt. Netrail ägde också 941, som man tidigare köpt av Tågkompaniet. Det loket drogs med lagerproblem. Intercontainer Scandinavia ville enligt Netrails Jochum Ressel köpa loken för trafik i Mälardalen, men hann gå i konkurs innan affären gjordes upp. Loken behövde renoveras och målas om, eftersom de var rejält nedklottrade. Det var här någonstans som tanken på ett grönt Da-lok för första gången föddes hos Netrail. ”Varför inte uppfylla den gamla drömmen om ett grönt Da-lok som bland annat Tågkompaniet funderade på en gång med 941, enligt Sven Malmberg? I dialog med Peter Alsén, som är ordförande i Nässjös museiförening samt handlare i Märklin, funderade vi på hur detta skulle kunna genomföras”, säger Jochum Ressel.

I den här vevan sålde Green Cargo fem Ma-lok till föreningen Stambanans Vänner. Netrail ägde sedan tidigare två Ma-lok, 825 och 827. Netrail kontaktade Stambanans Vänner för att gemensamt kunna bygga upp ett lager med reservdelar till sina lok. Netrail berättade då att man hade problem med sina Da-lok som stod uppställda under bar himmel i Nässjö och blev allt mer vandaliserade. Stambanans Vänner erbjöd plats i lokstallet i Norrköping. I oktober förra året kontaktade Jochum Ressel Sveriges Järnvägsmuseum. Han berättade om sina planer och frågade om det fanns möjlighet att närvara vid årets jubileumsfirande. Svaret var positivt.

Jochum Ressel hade också pratat med Abbe Dickmen på Trainshop. Han är en stor modelljärnvägshandlare med goda kontakter med den nya Märklinledningen i Tyskland. ”Det var klart att Krokodilen skulle komma till Sverige. Märklin ville göra några modeller för den Skandinaviska marknaden och vi behövde snygga till Da 903. I ett samarbete med Stambanans Vänner togs 903 in i lokstallet i Norrköping och förvandlingen påbörjades hösten 2014. En överenskommelse med Järnvägsmuseum nåddes om att få delta vid jubileet. Även Märklin gjorde upp om att närvara. Från början var det tänkt att jubileumsmodellerna av Krokodilen och Da-loket skulle vara klara till evenemanget i Gävle, men det gick inte på grund av produktionstekniska skäl”, säger Jochum Ressel.

Klart är nu att Märklin nästa år ger ut en sats med två lok: en Krokodil och ett grönt Da-lok. De två samlarobjekten produceras i en begränsad upplaga på 3000 exemplar. Det preliminära priset är satt till 799,99 euro. Förutom framtagandet av de två nya loken, så tände modelljärnvägsföretaget helt på idén att bygga om 903 till ett fullskaligt Märklinlok. Man har bidragit med exakta färgkoder och information om vilka detaljer som ska finnas på loket.

Arbetet med renoveringen har till största del skett av Stambanans Vänners ordförande, familj, medlemmar och inhyrd personal. Jag har tidigare varit mycket kritisk i bloggen till denna förening, men idag kan jag bara lägga mej platt och tacka dem för engagemanget och allt slit med Da 903. Det är ett stort jobb de gjort. När man idag betraktar loket så ser man att nästan ingenting saknas. Den stora skruven i fronten, som fanns på 50-talsmodellen, sitter där den ska. Nya lokskyltar i metall har gjutits av ett företag i Malmö. Kugghjulen är på plats under loket, lite lagom synliga. Stambanans Vänner lät till och med tillverka ett Märklinkoppel och en släpsko, som på modellen fungerar som strömupptagare. Kopplet monterades, men släpskon glömdes tyvärr kvar i Norrköping och kom aldrig iväg till Gävle.

Frågan är nu vad som händer med Da 903? Även detta lok jubilerar i år. Det är 60 år sedan det byggdes och levererades från Asea till SJ. Enligt Jochum Ressel ska loket användas. ”Loket står nu kvar ett par veckor på Järnvägsmuseum för att sedan åter dras till Norrköping för att elrevisonen ska slutföras. Loket är på alla sätt ett trafiklok och ska kunna hyras ut till olika operatörer för infrajobb, lövbekämpning eller snöröjning. För att inte tala om platser där HO-vänner till Märklin kommer på besök”.

Just 903 är ett av få Da-lok som den här bloggaren faktiskt har kört. Det skedde mellan Jönköping och Skoghall i december 2001. Loket ägdes då av Falköpings Terminal och användes i bland annat timmertågstrafik. Da 903 har tillhört många företag genom årens lopp och haft många olika färgsättningar.

1955-1995 Statens Järnvägar
1995-2001 Shortline Väst
2001-2005 Falköpings Terminal
2005-2011 Tågfrakt
2011-2015 Netrail

Annonser

One thought on “Nya Märklinloket väger 75 ton

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s