Green Cargo övertar Oslopendel

DSC00281Tipset kom till bloggen för en månad sedan. Men det är först nu nyheten blivit officiell. Green Cargo tar över de så kallade Bringtågen mellan Oslo och Älmhult. Tågen går sex dagar i veckan. Vagnar kopplas av och till i Jönköping. Övertagandet sker vid tidtabellsskiftet i december, då Green Cargo tar över efter norska Cargonet. Avtalet mellan Green Cargo och Bring är skrivet på fem år. Sammanlagt handlar transporterna om cirka 20000 lastbilstrailers om året som annars hade rullat på vägarna. Green Cargo räknar med att den nya trafiken kommer att sysselsätta nio lokförare och två växlare. Cargonet bemannar idag tågen med lokförare från Traindrivers på sträckan Jönköping-Älmhult. Därmed tappar bemanningsföretaget ytterligare tjänst. I december övertar också Green Cargo de Real Rail-tåg som idag körs av lokförare anställda av Traindrivers.

Annonser

10 thoughts on “Green Cargo övertar Oslopendel

  1. Med det budet Green Cargo la på den här trafiken så finns det inte en chans i hela världen att dem går plus, men det spelar kanske ingen roll för även om det går dåligt så pumpas in pengar från statskassan…. Som har alltid gjorts …

      • Det kan jag.. Det är inte så svårt om man kan lite enkel matte. Kan siffrorna som det företaget jag jobbar på har lämnat för den här affären, samt siffrorna med vilka GC har vunnit affären och skillnaden är på hela 6 % !!!

    • Bitter ? Ja, kanske… men värre är att bo i den bubblan som GC har skapat åt er, som till sist kommer att explodera… Fråga bara hur det går med Södra affären samt fråga varför vill inte GC vara med på nästa Södra upphandling ?!
      Det som är riktigt skönt är att GC skapar fiende överallt. Hector, Tx, Rush, Tågab och nu Cargonet.
      Och ja, kan vara bitter, men med god anledning. Vill inte betala med min skatt affärsförlusterna GC kommer att ha pga. skambud för att få affären !

      • När fick Green Cargo ett ägartillskott senast?
        De fick ett aktieägartillskott kort efter bolagiseringen, då det visade sig att värderingen av bland annat ingående fordon var alldeles för högt gjord. Det var i samma veva som SJ AB fick upprätta en kontrollbalansräkning och även de drabbades av ekonomiska problem. De tillskotten som gjordes gick i princip åt till att lösa bokföringsmässiga hål som hade skapats av näringsdepartementet själva vid bolagiseringen, så det var i princip rundgång på de pengarna. Sedan dess har Green Cargo inte fått ett ruttet korvöre i tillskott från ägaren, d v s Näringsdepartementet, däremot har man lämnat en utdelning på ett par hundra miljoner till staten på den tiden bolaget tjänade pengar. Näringsdepartementet har idag fortfarande avkastningskrav på omkring 10% på GC -rejält högre än många börsbolag har från sina ägare.

        Södra-affären har varit en rejäl nitlott för GC, det stämmer, men i övrigt är du ute och cyklar, utan stödhjul.

  2. – Kanske är ute o cyklar, men har aldrig påstått att staten har pumpat in pengar. Det jag skrev är att detta kan vara ett scenario om dem fortsätter i den här takten med affärerna. Att dumpa priserna bara för att konkurrenten inte ska få affären har ALDRIG varit en bra strategi. Om man använder den här strategi så lyckas dem kanske att något konkurrerande företag konkar, men kunden bryr sig inte att GC om 5 år kan inte längre erbjuda samma pris, för om det har fungerat i 5 år varför skulle det inte fungera på samma sätt igen ?!

  3. Med tanke på att Cargonet dels kört med dyrare norsk personal dels hyrt förare och köpt växlingstjänst är det nog inte så svårt att lägga 6% lägre bud. Jag vet hur dyra bemanningsföretagens förare är och det rör sig om mellan 2-3 gånger kostnaden för egen personal. Kan dessutom GC samordna detta med annat i Jönköping och Älmhult hár de nog kunnat räkna hem affären särskilt som Älmhult nu öppnas som åkstation för lokförare!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s