Hector Rail satsar på ovanligt lok

FotoBombardierHector Rail kommer att köpa eller hyra ett antal kombinerade el- och diesellok, uppger en källa till bloggen. Sådana lok är mycket ovanliga i Sverige. Frågan är om de någonsin förekommit i vanlig trafik? Loken det handlar om är en variant av Bombardiers Traxx, som fått tillägget Last Mile. Loket har en liten dieselmotor inbyggd och kan därmed användas även på oelektrifierade industrispår. Exakt hur många lok Hector Rail kommer att skaffa är oklart, men de kommer att användas i den nya Fortumtrafiken, som startar senare i höst. De nya loken beräknas vara leveransklara till sommaren. Fortum bygger just nu Sveriges största biobränsleeldade kraftvärmeverk i Hjorthagen i Stockholm. Bygget har kostat över fyra miljarder kronor. Hector Rail har skrivit ett femårigt avtal med Fortum om leveranser av biobränseln, som kommer att hämtas i Norge, mellersta Sverige och södra Norrland. Hector kommer också att öppna Stockholm som ny åkstation för lokförare.

Apropå Hector Rail. Företaget kommer som bekant att transportera den så kallade Krokodilen – ett magnifikt schweiziskt lokomotiv från 1920-talet – i ett av sina tåg genom Danmark. Krokodilen är tillsammans med nyrenoverade Rc1 1007 det stora dragplåstret när Järnvägsmuseum i Gävle nästa helg firar att det är 100 år sedan eldriften infördes i Sverige. Loket skulle egentligen ha gått genom Polen och med färja till Ystad, men fick problem med ett lager och tvingades göra halt i Berlin. Något nytt tågläge gick då inte att få i Polen. Alternativet att få Krokodilen till Sverige var transport genom Danmark. Som tack för hjälpen bjuder nu Trafikverket och Järnvägsmuseum alla Hector Railanställda på fri entré i Gävle på lördag. Kanske blir det också en liten åktur i Krokodilen?

Annonser

7 thoughts on “Hector Rail satsar på ovanligt lok

  1. Cargolink i Norge hade et sådant lok på test tidigare i år,Railpool BR 187.005 blev testad på Dovre och Bergensbanan på växling vid terminalerna.TX Logistik har också intresse av detta loket dock som leasing lok

      • Det har tidigare inte funnits några sådana lok på marknaden. Och självklart kostar nya lok pengar.

      • Railpool gjorde en beställning 2010, så helt nytt är ju inte loket. Att nya grejer kostar pengar är självklart, men frågan i det här fallet är ju vad som blir billigast: att köpa nytt eller släpa med ett begagnat diesellok för växlingens skull?

  2. När du ändå är igång tycker jag du ska passa på att nämna att även Green Cargo-anställda med vänner och familjer är inbjudna till fri entré som tack för att SJVM får låna Rc4 1290!

  3. Grejjen med Bombardiers lok är att de är lite för klena i ”diesel-mode” för att klara tyngre uppdrag enligt uppgift.
    Vossloh har däremot en liknande maskin som klara samma tågvikter på både el och dieseldrift.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s